کارشناسان حوزه آموزش عالی استان یزد معتقدند که قوانین دست و پاگیر کار مراکز آموزش عالی را در کشور مشکل کرده است و در این راستا بایستی بیش از بیش توجه کرد.
کد خبر: ۹۰۴۹۴۳۱
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از خبرگزاری فارس یزد، برای دستیابی به آینده مطلوب نظام آموزش عالی، باید در کنار توجه به تجارب گذشته و حال، موضوع آینده‌نگری و آینده‌نگاری در نظام آموزش عالی بیش از بیش موردتوجه قرار گیرد.

درواقع ازآنجایی‌که علـم یکی از مؤلفه‌های اساسی ساختن آینـده به شمار می‌رود، آینده‌پژوهی آموزش عالی به معنای برنامه‌ریزی حرکت علمی کشور و هدایت آن به سمت ایفای نقش هرچه بیشتر در توسعه کشور ازنظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی است. در همین رابطه سعی کردیم طی میزگردی با کارشناسان این حوزه به بررسی چالش‌های مراکز آموزش عالی استان یزد بپردازیم.

عدم درک اهمیت و مفهوم آمایش سرزمینی آموزش عالی

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آیت‌الله حائری میبد پیش از ظهر امروز در میزگرد چالش‌های مراکز آموزش عالی استان یزد با اشاره به بررسی وضعیت موجود آموزش عالی در کشور، ضمن برشمردن مصادیق مختلفی از رفتار‌های ناصحیح مدیریتی در دانشگاه‌های کشور گفت: متأسفانه سیستم آموزشی به‌گونه‌ای جلو می‌رود که تصمیم‌گیری‌ها در دانشگاه‌های بزرگ در جهتی است که مراکز کوچک آموزشی حذف می‌شوند و به همین دلیل است که مراکز کوچک دانشگاه‌های بزرگ را به‌عنوان رقیب می‌نگرند و نگاه متقابل به دانشگاه‌های کوچک، صرفا تولید مدرک است.
وی بابیان اینکه ادغام دانشگاه‌ها به نظر می‌رسد که اقدامی درست و مطلوب نباشد، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات به آفت نگاه شخصی برمی‌گردد؛ سامانه جذب هیئت‌علمی ازلحاظ تأمین عدالت در جذب افراد بسیار خوب بوده و مشکلات را تا حدی حل کرده است لازم است سامانه به‌گونه‌ای تقویت شود که مزیت‌های دانشگاهی هم در نظر گرفته شود.
مصطفی علیزاده اظهار داشت: عدم درک اهمیت و مفهوم آمایش سرزمینی آموزش عالی، یکی از موانع رفع مشکلات آموزش عالی کشور است؛ تا زمانی که آمایش سرزمینی آموزش عالی به‌درستی فهمیده و اجرا نشود ما همچنان شاهد موازی کاری‌ها، رقابت‌های منفی و مشکلات دیگر در ساختار علمی آموزش عالی خواهیم بود.
عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مواد استان یزد خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ با دستور مستقیم رهبری مسئله آمایش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و سپس در دستور کار وزارت علوم قرارگرفته است که این دستورالعمل‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است بااین‌وجود از این موضوع غفلت شده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه همیشه خوب نیست و در برخی از موارد معضلی است که بایستی توجه ویژه‌ای در این راستا کرد، اذعان کرد: در حال حاضر توجه به سمت توسعه رفته است؛ درحالی‌که به‌هیچ‌عنوان این راهکار مناسبی نیست.
این مقام مسئول تأکید کرد: در حال حاضر موازی کاری‌ها و اتلاف منابع در آموزش عالی سرسام‌آور است؛ پیشنهاد این است که به مدیریت استراتژیک توجه ویژه‌ای شود.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آیت‌الله حائری میبد با تأکید بر ضرورت یک مدیریت مطالعاتی راهبردی و استراتژیک در راستای مدیریت مراکز آموزش عالی کشور، ادامه داد: در حال حاضر ادغام کار آکادمیکی نیست؛ هر دانشگاهی برای ارتباط با صنعت بایستی برای خود اولویت‌بندی داشته باشد و همچنین درواقع طرح آمایش بایستی در این راستا دیده شود و ضرورت دارد تا دانشگاه‌ها برای توسعه صنعت به وجود آیند.
وی بابیان اینکه یکی از آفت‌ها این است که درصددیم درآمد دانشگاه را با شهریه‌ها افزایش دهیم، عنوان کرد: راهکار اصلی تأمین منابع از ردیف انجام پروژه‌های مسئله محور است به‌عنوان نمونه بخش معدن دانشگاه کرمان در این راستا به‌خوبی عمل کرده است؛ همچنین دانشگاه‌های کوچک‌تر برای اینکه حذف نشوند به دنبال موازی کاری هستند که این خود یک آفت است که اگر دانشگاهی بزرگ به دانشگاه‌های کوچک‌تر کمک کنند؛ بسیار تأثیرگذار است.

در حال حاضر گرایش‌های پزشکی و حقوق در بورس هستند

عضو هیئت‌علمی دانشکده ریاضی دانشگاه یزد نیز در این میزگرد اظهار داشت: به اعتقاد بنده بایستی موانع مورد شناسایی قرار گیرند که در این صورت راه هموار می‌شود و همچنین مقام معظم رهبری مطالبه گری بیشتری از همه دارند و در این راستا اهتمام ویژه‌ای دارند؛ لذا ضروری است تا به‌شدت در این راستا تلاش شود.


وی تأکید کرد: ایراد کار اینجاست که چیزی به نام دانشگاه در کشور وجود دارد؛ اما درعین‌حال ماهیت دانشگاه در کشور به جایگاه اصلی خود نرسیده است؛ در حال حاضر با حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان دکتری در دانشگاه‌های کشور روبه‌رو هستیم که شغلی ندارند؛ لذا باید به دنبال ایجاد اشتغال آن‌ها بگردیم.

محمدعلی ایران‌منش با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری بسیار بر علوم پایه تأکید دارند، خاطرنشان کرد: درواقع با توجه به اهمیت این موضوع اگر این مهم دچار مشکل شود مملکت را دچار مشکل می‌سازد؛ در حال حاضر گرایش‌های پزشکی و حقوق در بورس هستند و دانشگاه‌های فنی و پایه در حال نزول هستند؛ چراکه درآمد در آن رشته‌هاست که بایستی برای حل معضلات به سمت ایجاد اشتغال رفت.

وی بابیان اینکه درواقع توسعه دانشگاه‌ها در کشور توسعه درستی نبوده است، افزود: در حال حاضر اشتغال در کشورمان از اهمیت خاصی برخوردار است و مشکل اصلی کشورمان محسوب می‌شود که بایستی برای حل این معضل تلاش کرد.

مشکل اصلی کشومان اقتصادی است که به علوم انسانی برمی‌گردد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز در این میزگرد با اشاره به‌ضرورت توجه هر چه بیشتر به مراکز آموزش علمی استان، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه هم‌پوشانی‌ها و موازی کاری‌هایی که انجام می‌شود که انرژی‌ها و انگیزه‌ها کاهش‌یافته است، همچنین جای تعجب است که با این شرایط حاکم بر کشور در راستای مراکز آموزش عالی، چرا در حال حاضر دانشگاه‌های جزئی به استان افزوده‌شده است.


وی بابیان اینکه در حال حاضر بسیج اساتید برای توسعه دانشگاه و آموزش کشور اقدامات ویژه‌ای انجام داده است، عنوان کرد: بایستی توجه کرد که بسیج اساتید در حال حاضر در چه جایگاهی قرارگرفته است؛ همچنین آینده هر دانشگاهی مستقل است و ما نمی‌توانیم تعیین کنیم که کدام مسیر را طی کند.

سید حسن حاتمی‌نسب تأکید کرد: اگر خواهان تأثیرگذاری هستیم، بایستی نیاز‌های منطقه را رفع کنیم. مشکل اصلی کشومان اقتصادی است که به علوم انسانی برمی‌گردد که بایستی در این راستا توجه ویژه‌ای صورت گیرد؛ چنانچه بایستی در این راستا مطالبه گری خوبی صورت گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد نیز در این میزگرد با اشاره به اهمیت بحث کمیت و کیفیت آموزش عالی در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر این موضوعات از اهمیت خاصی برخوردار است چنانچه در حال حاضر کمیت آموزش عالی با یک سیاست انقباضی دگرگون‌شده است؛ در کیفیت آموزش عالی در حوزه مدرس در دانشگاه‌هایی که به‌صورت حق‌التدریسی هستند بایستی پالایشی صورت گیر تا در این راستا بازنگری صورت گیرد.

وی بابیان اینکه در شرایط کنونی قوانین دست و پاگیر کار مراکز آموزش عالی را در کشور مشکل کرده است، عنوان کرد: اگر این موضوع تحول یابد کار بهبودیافته می‌شود.

مرتضی بیطرف‌ثانی تصریح کرد: در حال حاضر خلأ‌هایی زیادی در تکنسین دانشگاه‌ها وجود دارد که بایستی در نظام آموزشی عالی کشور اهتمام ویژه‌ای شود؛ همچنین در جهت تغییر سرفصل و رشته‌های جدید که شاید زمان‌بر هستند، بایستی تحول جدیدی صورت گیرد.

ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فنی امام علی (ع) نیز در این میزگرد با اشاره به نقش دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر متأسفانه ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است که ضروری است توجه به صنعت در اولویت قرار گیرد.


وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان ۱۳ درصد رشد داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگاه خانواده‌ها به این دانشگاه‌ها دگرگون‌شده است و تقاضای زیادی در این راستا وجود دارد.

احمد حاج صفری بابیان اینکه ۱۰۰ درصد فرصت اشتغال در این دانشگاه‌ها در استان یزد وجود دارد، اذعان کرد: درواقع مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در اصل بنگاه‌های مهارت‌آموزی و کارآفرینی هستند که تعداد بیکار در بین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها بسیار اندک است.
ارسال نظرات