می توان با ایجاد کارگاه های زودبازده، صنایع تبدیلی و کارخانه های صنعتی تولید گیاهان دارویی، همدان را به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی به کشور معرفی کرد و این امر مستلزم همیاری تمامی ارگان های مختلف است .
کد خبر: ۹۰۴۹۱۲۲
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
 
 



 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی همدان؛ بسیج سازندگی هر استانی با شناسایی ظرفیت های بومی هر منطقه در زمینه اقتصادی به تعریف قطب های اقتصادی پرداخته است، به طوری که با حمایت های ویژه و ارائه آموزش ها و تسهیلات اقتصاد مقامتی به دنبال تقویت و تثبت این حوزه های درآمدزا هستند.

به گفته «سید مجید موسوی» معاون سازمان بسیج سازندگی استان همدان عرقیجات، اسانس گیری و گیاهان دارویی، قطب مهم اقتصادی برای شهر همدان محسوب شده است.

ازاین رو به بررسی این ظرفیت مهم در همدان می پردازیم.

جایی که دامنه الوند به کمک اقتصاد مقاومنی آمد

همدان شهر بوعلی سینا، شهری که آن را به عنوان شهر طب سنتی کشور می شناسند و کارشناسان این حوزه بیش از ۳۱۵ گیاه دارویی در این استان شناسایی کرده اند.گیاهان دارویی خاصی که از نعمت های الهی است و با شناختن آن ها و استفاده به جا و البته زیر نظر طبیب مخصوص می شود از خوردن داروهای شیمیایی دوری کرد و سلامتی را هم به دست آورد.

 کارشناسان حوزه جنگل، منابع طبیعی و آبخیزداری جهادکشاورزی همدان معتقد هستند که این استان کشتگاه ژنتیکی گیاهان داروهای متنوعی است که گاه به همت بازوان کشاورزان کشت می شود و گاهی هم به صورت خودرو در دامنه الوند می شوند نگینی برای پویایی طرح های اقتصاد مقاومتی.

همدان با ۳۱۵ گیاه دارویی قطب اقتصادی عرقیات و اسانس گیری

طبق آمار مرکز تحقیقات کشاورزی همدان، این استان بیش از یک هزار گونه گیاهی است که از ۶ هزار نمونه گیاهی جمع آوری شده ۳۱۵ نوع آن گیاه دارویی است.                                                               

خواص این گیاهان برکسی پوشیده نیست و کارگاه هایی هم برای تولید عرقیات آن ها وجود دارد، برخی از این گیاهان دارویی آن قدر خواصشان برای مردم این دیار آشنا است که با یک نگاه نوع آن را تشخیص می دهند.

رازیانه، سیاه دانه و  گشنیز از اصلی ترین این گیاهان هستند و کشت گل راعي، گزنه، گيويج،نعنا فلفلي، سنبلتي، گلمحمدی و زعفران را هم نباید از قلم انداخت و آن طور که «حجت اله شهبازی» مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در این باره عنوان کرده است، همدان از نظر تولید گیاهان دارویی در جایگاه  چهارم کشور قرار دارد.

بهره برداری از کارگاه تولید عرقیات و اسانس گیری گیاهان دارویی به همت بسیجیان همدانی

اواخر سال گذشته بود که در خبرگزاری ها مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه همدان خبر از افتتاح هفت کارگاه تولید عرقیات و اسانس گیری گیاهان دارویی به میان آورده بود، او همچنین عنوان کرده بود که در راستای آشنایی علاقمندان با نحوه تولید عرقیات دوره های آموزشی برگزار شده بود و در این زمینه به هفت متقاضی نیز یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش رودآور، می توان با ایجاد کارگاه های زودبازده، صنایع تبدیلی و کارخانه های صنعتی تولید گیاهان دارویی، همدان را به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی به کشور معرفی کرد و این امر مستلزم همیاری تمامی ارگان های مختلف به ویژه جهادی کار کردن متولیان امر است تا راهکاری اساسی برای صادرات محصولات فرآوری شده گیاهان هم به شیوه مناسبتری پیدا شود.

ارسال نظرات