سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه از افزایش 41 درصدی تولید کلزا توسط این موسسه طی سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۹۱۱۱
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

 

 
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی اورعی زارع در گفت و گو با آستان نیوز بیان کرد: در سال زراعی 97-96، مساحت 164 هکتار به کشت کلزا و غالبا رقم اکاپی اختصاص داده شد که سطح زیرکشت مذکور در مقایسه با سال گذشته 71 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: به این ترتیب، در مجموع 3/624 تن کلزا با میانگین 8/3 تن در هکتار برداشت شده است.
اورعی زارع، رعایت تراکم مناسب بوته از طریق میزان صحیح مصرف بذر، زمان کاشت مناسب، مصرف به موقع سموم و آفت‌کش‌ها و همچنین مصرف کودهای ریزمغذی به صورت کودآب و محلول‌پاشی را بخشی از اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش تولید عنوان کرد.
وی ادامه داد: در همین راستا، می‌توان استفاده از ارقام مناسب، شناسایی بهترین تاریخ کشت و نیز بارش باران در زمان مناسب پرشدن دانه را از از جمله نقاط قوت کشت امسال به حساب آورد.
اورعی زارع درباره شیوه آبیاری اراضی مذکور گفت: تمامی اراضی مربوط به کشت کلزا از طریق سیستم آبیاری قطره‌ای تیپ آبیاری شده است که مزایایی همچون کاهش میزان مصرف آب، کاهش رشد علف های هرز، کاهش مصرف نهاده ها و سموم کشاورزی و... را دارد.
وی ادامه داد: این محصول توسط کمباین‌های نیوهلند و کلاس 2018 با هد مخصوص کلزا برداشت شده که دارای ویژگی‌هایی نظیر سرعت مناسب در حال حرکت و کاهش ریزش بذور است.
سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه با اشاره به خرید تصمینی کلزا توسط دولت به عنوان بذور مادری، افزود: این محصول همچنین به کارخانجات دانه‌های روغنی و شرکت‌های تعاونی روستایی فروخته می‌شود.
 
ارسال نظرات