معاون وزیر راه و شهرسازی با تشرح جزئیات طرح تولید و عرضه جدید ۵۰ هزار واحد مسکن در شهرهای جدید برای اقشار متوسط، گفت: بر اساس سیاست‌های نظام در توسعه سواحل جنوبی، سه شهر جدید از جمله مکران در جاسک ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۹۰۶۴
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران ومعماری، حبیب‌الله طاهرخانی در نشست خبری تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید کشور، اظهار کرد: سیاست ایجاد شهرهای جدید که 30 سال از آن می‌گذرد

حدود 16 شهر جدید داریم که سکونت‌پذیری در آنها با جمعیت یک میلیون نفر صورت گرفته است. 7 شهر به حدود جمعیت 100 هزار نفر رسیده که رقم بسیار مهمی است. بسیاری از فعالیت‌ها که قبل از رسیدن به این بعد جمعیت صرفه اقتصادی نداشت، بعد از رسیدن به جمعیت 100 هزار نفر صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که نگاه به این مسئله یک فرصت است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین خدمات و ارتقای کیفیت زندگی دمد نظر ما قرار دارد، افزود: سیاست ایجاد شهرهای جدید به مرحله بلوغ رسیده و رشد جمعیت در شهرهای جدید حدود 8 برابر رشد جمعیت شهری بوده است. پیش بینی ما این است که طی 5 سال آینده این فرآیند افزایش می‌یابد به متوسط رشد 20 درصدی جمعیت خواهیم رسید. این نشان می‌دهد سیاست ایجاد شهرهای جدید یعنی جذب جمعیت نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: چند موضوع کلیدی را در شهرهای جدید تعقیب می‌کنیم که حمل و نقل و نظام دسترسی با تاکید بر حمل و نقل ریلی یکی از این موارد است. اصولا یکی از دلایل تاخیر در تحقق هدف ایجاد شهرهای جدید نبود برنامه مدون بود که خوشبختانه با استقرار دولت یازدهم و دوازدهم و تلفیق بخش‌های راه و شهرسازی فعالیت‌ها در این رابطه با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که ارتقای کیفیت زندگی یکی دیگر از سیاست‌های شهرهای جدید است، تصریح کرد: خدمات را با برنامه‌ریزی مناسب در اختیار مردم قرار می‌دهیم. هویت شهرهای جدید موضوع دیگری است، پیش بینی می‌کنیم تا سال 1400 به رشد سالانه 20 درصدی جذب جمعیت دست یابیم. این افراد در یک فرآیند سریع اسکان پیدا می‌کنند وضوع مهم این است این افراد همدیگر را بشناسند و فعالیت‌های احتماعی با یکدیگر داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در حال تغییر است، گفت: در این راستا دفتر توسعه اجتماعی در شهرهای جدید با هدف ارتقای شرایط اجتماعی شهرهای جدید ایجاد می‌شود.

طاهرخانی با یادآوری این‌که یکی از رویکردهای ما این است که پروژه‌های شاخص در شهرهای جدید با دید اشتغالزایی اجرا شود، اظهار کرد: در برنامه تولید و عرضه مسکن  شهرهای جدید یکی از مجموعه‌هایی بوده که بارگذاری مسکن مهر در آن صورت گرفته است.

وی یادآور شد:  در 10 سال اخیر به دلیل انرژی و توانی که نیاز بود به مسکن مهر معطوف شود کمتر پروژه های دیگری اجرا شده است. به جز چند شهر جدید اطراف تهران پرژه‌های مسکن مهر افتتاح و واگذار شده است.

*طرح جدید مسکنی در شهرهای جدید

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه 50 هزار واحد مسکونی بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی از هفته دولت با 10 هزار واحد مسکونی و همزمان با 22 بهمن عملیات اجرایی تمام 50 هزار واحد آغاز می‌شود.

به گفته وی، عملیات اجرایی این پروژه‌ها در شهرهای جدید صدرا، بهارستان، فولادشهر، مجلسی، اندیشه، پرند، هشتگرد، گلبهار، مهاجران و امیرکبیر در استان مرکزی، سیراف عسلویه آغاز می‌شود، گفت: این ساخت به صورت مشارکت مدنی با سازندگان خواهد بود یا به صورت صندوق زمین و ساختمان اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌‌که برنامه واگذاری زمین با یک دوره تنفس برای ساخت این واحدها با دوره تنفس در پرداخت قیمت زمین خواهیم داشت، افزود: در هفته دولت 16000 واحد مسکن مهر افتتاح می‌شود که در مجموع افتتاح‌های شهرهای جدید به 270 هزار واحد می‌رسد.

وی توضیح داد: واحدهای افتتاح شده شامل 5400  واحد در پردیس، 4000 واحد در پرند، 3000 واحد در هشتگرد، 1300 واحد در صدرا، 400 واحد در سهند و 800 واحد در گلبهار است.

*ورود خانه‌اولی‌ها به طرح جدید ساخت مسکن در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که مخاطب ما در این پروژه اقشار متوسط است، گفت: این واحد به مساحت حدود 100 متری ساخته می‌شود و نظام اجرایی به این گونه است که در قالب قرارداد مشاکرت این کار را انجام می‌دهند، انبوه‌سازان با شرکت عمران وارد مشارکت می‌شود و هزینه‌های ساخت را پرداخت می‌کنند. در پایان کار، واحدها بین شرکت عمران شهرها یجدید و شرکا تقسیم می‌شود. البته در حال مذاکره با بانک مسکن هستیم تا لیست مسکن اولی‌ها که سپرده‌گذاری کرده‌اند را به عرضه این واحدها متصل کنیم تا این افراد واحدها را پیش خرید کنند.

طاهرخانی با بیان این‌که بانک پذیرفته تا وام خانه اولی‌ها به تدریج وارد پروژه‌ها شود، تاکید کرد: یکی از دلایل مشارکت با سازنده این است که بخش خصوصی مراقب سرمایه‌های خودش است. قطعا شرکا ارزیابی بازار را انجام می‌دهد و به همین دلیل اصرار داریم هیچ پروژه‌ای را راسا آغاز نکنیم. سازنده قطعا شرایط بازار را بررسی کرده و در پایان واحدهای خود را عرضه خواهند کرد، ضمن این‌که هیچ اجباری برای سپرده‌گذاران صندوق مسکن یکم جهت خرید این واحدها وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیت قیمتی برای سازندگان در سهم آنها قائل نمی شویم، اظهار کرد: 10 هزار واحدی که قرار است در قالب طرح تولید و عرضه مسکن هفته دولت آغاز شود، تسهیلات با نرخ سود 18 درصد است و برای سازندگان صرفه اقتصادی دارد.

طاهرخانی با بیان این‌که پروسه انتخاب پیمانکاران بر اساس فراخوان انجام می‌شود، گفت:

*افتتاح 18 مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر در هفته دولت

رئیس هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ایران با اشاره افتتاح 18 مدرسه در سایت‌های مسکن مهر سراسر کشور در هفه دولت خبر داد و گفت: حدود 70 مدرسه دیگر در سایت‌های مسکن مهر در حال ساخت که تا بهار سال آینده به افتتاح می‌رسند.

طاهرخانی از آغاز عملیات اجرایی 4000 میلیارد ریال پروژه زیربنایی و روبنایی در شهرهای جدید خبر داد و افزود: در شهرهای تیس (جمعیت نهایی150 هزار نفر) و سیراف  (جمعیت نهایی 70 هزار نفر)علاوه بر استقرار شرکت عمران، فعالیت عمرانی همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود.

وی با اشاره به توجه به سواحل مُکران یادآور شد: هرچه بتوانیم جذب جمعیت در این سواحل داشته باشیم به سود اقتصاد کشور است که یکی از سیاست‌های شهرهای جدید ایران است.

وی ادامه داد: ایجاد سه شهر جدید مکران در جاسک، کوشک در پارسیان و تابناک در منطقه لارستان نیز در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به قطارهای برقی  اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی این است که در صورت تامین اعتبار نقدی 70 میلیارد تومان قطار شهری گلشهر-هشتگرد تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

طاهرخانی ادامه داد: قطار برقی اصفهان-بهارستان اوایل سال 99 افتتاح شود،‌بحث‌های سیویل و روسازی این پروژه آغاز شده است. قطار برقی گلبهار-مشهد یکی دیگر از پروژه‌هاست که با فاینانس چینی در حال اجراست. اخیرا کارگاه قطار تهران-پرند با توافقات انجام شده فعال شده است و کار خیلی زیادی در این پروژه باقی نمانده است.

وی همچنین با اشاره به این‌که قطار حومه‌ای تهران-پرند با 28 رام قطار فعالیت می‌کند، اظهار کرد: قطار حومه‌ای تهران-اندیشه با همکاری راه‌آهن در حال پیگیری است، ضمن این‌که قطار حومه‌ای تهران-هشتگرد نیز فعال است.

*معاونت مسکن و ساختمان متولی تخصیص یارانه‌های مسکن مهر است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که تزریق 63 میلیارد تومان یارانه مسکن مهر در چه مرحله‌ای است، اظهار کرد: متولی یارانه‌های مسکن مهر معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی و قائم مقام وزیر راه است.

طاهرخانی ادامه داد: بنابراین موارد مصرف یارانه‌ها در قالب موافقتنامه و مصوبه هیئت وزیران مشخص می‌شود، قطعا خارج از آن نیز کسی نمی‌تواند هزینه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای چگونگی هزینه این یارانه از شهرهای جدید نطر خواسته شده است، گفت: عموما یارانه‌های مسکن صرف حل مشکلات مسکن مهر در سراسر کشور می‌شود. تعدادی زیادی شهرها در کشور داریم که مسکن مهر در آنها جانمایی شده از جمله شهرهای جدید. جلساتی در این خصوص داشته‌ایم که چه سهمی از یارانه مسکن مهر متعلق به شهرهای جدید است که در حال مذاکره در این رابطه هستیم.

وی بیان کرد: نسبت مناسبی از یارانه‌ها را به مسکن مهر اختصاص خواهند داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات