در بین بیش از ۳ هزار روستای استان خراسان رضوی روستای بسک از توابع بخش بایگ تربت حیدریه با پیشینه تاریخی ابریشم کشی ایران و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیبا، بعنوان نخسیتن روستا در این استان ثبت ملی شد.
کد خبر: ۹۰۴۸۹۱۳
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، روستای بسک از توابع بخش بایگ تربت حیدریه در ۲۵ کیلومتری غرب این شهرستان با دارا بودن پیشینه تاریخی در مقوله ابریشم کشی تا اواخر دهه ۷۰ نقش مهمی در اشتغالزایی و ابریشم کشی ایران ایفا کرده بود.

با حضور جمعی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع ستی و گرشگری کشور و مسوولان محلی از سند ثبت ملی روستای بسک به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی در رشته ابریشم کشی رونمایی شد.

در این آیین گفت: در این استان بیش از سه هزار روستا وجود دارد که بسک تنها روستایی است که به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم کشی به ثبت رسیده است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: بر اساس قانون، این اقدام مقدمه‌ای برای ثبت جهانی این روستای ۳۴۲ نفری (۱۱۷ خانواری) می‌باشد.

وی با بیان اینکه روستای بسک پیشتر نیز به عنوان تنها روستای پاک استان از سوی استانداری خراسان رضوی معرفی شده بود، گفت: روستا‌های مشابه که نمونه آن در سطح کشور تنها ۶ روستای دیگر می‌باشد، برایشان اعتبارات ویژه ملی تعریف می‌شود.

مکرمی فر افزود: به زودی بسک به عنوان روستای جهانی در حوزه ابریشم کشی معرفی که این اقدام مانع ورود بی رویه نخ ابریشم خواهد شد و نیز مشمول قرار گرفتن در ردیف مشاغل سخت و زیان آور سازمان تأمین اجتماعی کشور، خواهد شد.

وی گفت: ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم در روستا، راه اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، تولید و آموزش از مرحله استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم (شامل نوغان داری، پیله کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی و بافت پارچه)، ایجاد زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی و گردشگری در روستای بسک برای جذب گردشگر، برطرف کردن مشکل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ از پیشنهادات و برنامه‌ها این اداره کل در این زمینه است.

مکرمی فر در خصوص مزیت‌های موجود این روستا همچنین افزود: روستای بسک علاوه بر آنکه دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متنوع است، تعداد ۹۲ چرخ ابریشم کشی در آن بسک وجود دارد و ۹۵ درصد جمعیت آن به شغل ابریشم کشی اشتغال دارند.

مقدمات ثبت جهانی روستای بسک فراهم شده است

مسوول امور بین الملل و مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بعد از ثبت ملی، مقدمات ثبت جهانی روستای بسک به عنوان روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی با محوریت ابریشم فراهم آمده است.

ویدا توحدی افزود: در عین حال مسوولان محلی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند برای ثبت جهانی این روستا لازم است محیط را بکر نگه داشته شود و ساختار‌های سنتی نیز حفظ شود.

وی گفت: همچنین ضرورت دارد جوانان روستا ظرفیت‌های خود در زمینه راهنمای گردشگری را افزایش و ارتقا دهند و ما نیز می‌خواهیم بسک به عنوان برند معرفی شود و نه تنها از مهاجرت جلوگیری کند، بلکه روند مهاجرت نیز معکوس شود.

توحدی افزود: خانوادگی بودن ابریشم کشی، سابقه تاریخی این حرفه و حضور زنان و جوانان و حمایت مردان از شاخص‌هایی است که ابریشم کشی بسک برای جهانی شدن دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها