بر اساس آخرین تحقیقات کارشناسان سلامت؛

یک لیوان آب هندوانه ، علاج بدخلقی های تابستانی

هندوانه حاوی ویتامین‌ها و ترکیبات معدنی و اکسیدان‌هایی مثل ویتامین‌ C و A که از ما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۴۸۷۲۸
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ؛با توجه به  افزایش دمای هوا در فصل تابستان، مصرف هندوانه به‌عنوان میوه‌ای شیرین و آبدار، برای رفع تشنگی و تأمین آب مورد نیاز بدن حائز اهمیت است که در این زمینه کارشناس فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران، پیرامون گیاه هندوانه به مطالب پیش‌ِرو پرداخت: گیاه هندوانه گیاهی یک‌ساله و علفی متعلق به گونه‌های مختلف جنس Citrullus از خانواده کدوئیان است. خاستگاه این گیاه، جنوب آفریقا است ولیکن امروزه در ایران به‌مقدار فراوان کاشته می‌شود. این گیاه دارای ساقه پیچکدار، برگهایی با بریدگی‌های عمیق و منقسم به لوب‌های مدور، گل‌های زردرنگ و میوه آبدار است. در گذشته به این میوه "تربوزه" می‌گفته‌اند.

هندوانه میوه‌ای شیرین و آبدار است که مصرف آن علاوه بر رفع تشنگی و تأمین آب بدن به‌دلیل محتوای بالای آب (هر 100 گرم هندوانه حاوی 93% آب)، حاوی مقادیر قابل توجهی املاح و ویتامین‌ها شامل آهن، پتاسیم، ویتامین‌ آ، ویتامین ث، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین است. مصرف یک لیوان آب هندوانه، 20% نیاز روزانه به ویتامین ث و 14% نیاز روزانه به ویتامین آ را تأمین می‌کند.

 زیر پوست هندوانه چه خبر است؟

بخش گوشتی قرمزرنگ هندوانه حاوی آنتی‌اکسیدان "لیکوپن" است. رنگدانه لیکوپن اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی دارد. این آنتی‌اکسیدان به تمامی نقاط بدن وارد می‌شود و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

پوست هندوانه نسبت به بخش گوشتی آن، حاوی آب و شکر کمتر و میزان فیبر بیشتری است. علاوه بر خواص بخش گوشتی هندوانه، تحقیقات نشان داده است قسمت سفید پوست این میوه حاوی مقدار زیادی اسیدآمینه "سیترولین" است که با مکانیسم اتساع سرخرگ‌ها، می‌تواند سبب بهبود گردش خون شود.

همچنین نتایج مطالعات نشان‌دهنده نقش مهم سیترولین در سیکل اوره بدن است، به این ترتیب که سیترولین قادر است نیتروژن خون را جذب و آن را به ادرار تبدیل کند. این آمینواسید همچنین قادر است اسیدآمینه آرژینین تولید کند که در افراد دچار کمبود این اسیدآمینه مفید است. آرژینین همچنین می‌تواند رشد ماهیچه‌ها را بهبود داده، سیستم ایمنی را تحریک کند و با خستگی مبارزه کند.

در طب چینی، پوست هندوانه دارای کاربرد وسیعی در پاک‌زدایی اثرات گرما بر پوست و سم‌زدایی بدن است.

از دیدگاه طب ایرانی، هندوانه دارای مزاج سرد و تر است و مصرف آن در افراد سردمزاج مناسب نیست. در صورت تمایل افراد سردمزاج به خوردن هندوانه، بهتر است هندوانه همراه با عسل یا شکر میل شود. آب هندوانه به‌عنوان مسکن تشنگی، مدر و خنکی در بیماران مبتلا به تب و بیماری‌های عفونی کاربرد دارد. مربای پوست هندوانه نیز جهت تقویت هضم توصیه شده است.

با توجه به خواص مورد انتظار از پوست هندوانه، تولید عصاره‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای حاوی پوست هندوانه برای درمان این نوع کمبود مورد توجه است.

تخم هندوانه نیز دارای اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع (اولئیک اسید و لینولئیک اسید) است که مصرف خوراکی دارد. به واسطه محتوای بالای آنتی‎اکسیدان‎ها و مواد مغذی دیگر، هندوانه دارای اثرات ضدالتهابی در بدن است که با در نظر گرفتن بیماری‎های مزمن جدی، مانند ورم مفاصل و سرطان که با التهاب در بدن پیوند خورده‎اند، اهمیت خود را بیش از پیش نشان می‏دهد.

 بررسی ارزش تغذیه ای تخمه هندوانه

این تخمه های سیاه رنگ با احتباس آب در بدن مقابله می کنند و منبع خوب آنتی اکسیدان ها هستند. اگر احساس خستگی می کنید می توانید به انرژی این تخمه ها اعتماد کنید. مصرف تخمه هندوانه در اسموتی ها یا دمنوش ها باعث پیشگیری از انواع بیماری ها شده و عملکرد ارگان های بدن را تحریک می کند.

شاید عده کمی بدانند که تخمه هندوانه که دور ریخته می شود نیز حاوی خواص زیادی است. این تخمه های سیاه رنگ با احتباس آب در بدن مقابله می کنند و منبع خوب آنتی اکسیدان ها هستند. اگر احساس خستگی می کنید می توانید به انرژی این تخمه ها اعتماد کنید. مصرف تخمه هندوانه در اسموتی ها یا دمنوش ها باعث پیشگیری از انواع بیماری ها شده و عملکرد ارگان های بدن را تحریک می کند. با ما باشید تا بیشتر در خصوص خواص این تخمه ها آشنا شوید.
تخمه هندوانه: ملین طبیعی

مازاد کلسترول تجمع یافته در عروق و عدم کنترل تری گلیسیرید شرایط نامساعدی برای بدن فراهم می کند. تخمه هندوانه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده ای مانند امگا 3 ها و امگا 6 ها است که به کنترل این مشکلات و تصفیه خون کمک می کنند

تخمه هندوانه حاوی میزان زیادی فیبر است که به تنظیم حرکات روده ها و دفع ضایعات از بدن کمک می کند.

با مصرف تخمه هندوانه از ملینی طبیعی بهره مند می شوید که یبوست را از بین می برد. این تخمه ها همچنین به کنترل دستگاه گوارش نیز کمک می کنند.

تخمه هندوانه: بهترین دیورتیک (ادرارآور)

تخمه هندوانه مانند خود میوه حاوی خواص ادرارآوری خوبی است که به دفع مایعات حبس شده در بافت ها کمک می کند. تهیه دمنوش درمانگر تخمه هندوانه به مقابله با تجمع ضایعات و تشکیل سنگ کلیه کمک زیادی می کند. ترکیبات فعال موجود در این دانه ها باعث بهبود عملکرد دستگاه ادراری شده و به دفع راحت مایعات بدن کمک می کند. در نتیجه باکتری های مضر و آسیب رسان راحت تر از بدن دفع می شوند. تخمه هندوانه همچنین در دفع فلزات سنگین و کاهش بیماری های مزمن و جدی کمک زیادی می کند. از آنجایی که این تخمه ها مایعات و نمک بدن را تنظیم می کند مصرف منظم آن باعث کنترل فشارخون می شود.

تخمه هندوانه: منبع آنتی اکسیدان

هندوانه سرشار از لیکوپن است و تخمه های آن نیز حاوی آنتی اکسیدان های دیگری مانند منیزیم و زینک(روی) است. این ترکیبات مفید به کنترل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کرده و مانع از تخریب زودهنگام مفاصل و استخوان ها می شود.

تخمه هندوانه: منبع انرژی

بیرون ریختن تخمه هندوانه به معنی از دست دادن یک منبع انرژی خوب است. هندوانه حاوی میزان کمی کالری است اما تخمه های آن حاوی انرژی بیشتری است. به همین دلیل در مواقعی که احساس ضعف و خستگی می کنید تخمه هندوانه می تواند انرژی تان را افزایش دهد. مواد معدنی و فیبرهای موجود در این تخمه ها در مقابله با احساس خستگی مزمن و بهبود راندمان جسمی و روحی نقش مؤثری دارند. در واقع هر 100 گرم هندوانه فقط 20.3 کالری و تخمه های آن تا 555 کالری دارد. به همین دلیل توصیه نمی شود که به طور روزانه این میزان تخمه هندوانه مصرف شود. اما می توانید به طور مرتب از این تخمه ها به میزان کم استفاده کنید.
تخمه هندوانه: برای مقابله با چربی بالا

مازاد کلسترول تجمع یافته در عروق و عدم کنترل تری گلیسیرید شرایط نامساعدی برای بدن فراهم می کند. تخمه هندوانه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده ای مانند امگا 3 ها و امگا 6 ها است که به کنترل این مشکلات و تصفیه خون کمک می کنند. بنابراین این تخمه ها قدرت لازم برای کاهش خطر انسداد و سفت شدن عروق را داشته و از ابتلا به بیماری های گردش خون و بیماری های قلبی عروقی جدی پیشگیری می کنند.


بهترین زمان مصرف هندوانه، بین دو وعده غذا یعنی تقریباً سه ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از غذا است. مصرف هندوانه همراه یا بلافاصله بعد از خوردن غذا، سبب ایجاد اختلال در هضم می‌شود.

در مجموع میوه هندوانه دارای آب فراوان، انرژی اندک و مواد مغذی بیشتر نسبت به سایر میوه‌ها بوده و اثرات مفیدی در بهبود سلامتی بدن دارد. در صورت مصرف به‌اندازه و مناسب، هندوانه می‌تواند خواص مفیدی برای فرد مبتلا به دیابت داشته باشد. البته با توجه به اینکه مصرف هندوانه همراه سایر میوه‌ها که شاخص گلیسمیک بالا دارند می‌تواند موجب افزایش قند خون به‌میزان خطرناک شود، بنابراین مبتلایان به دیابت بهتر است که با پزشک یا یک متخصص تغذیه در این زمینه مشورت کرده و راهنمایی بگیرند.

ارسال نظرات