دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به تحول دارد و این حقیقتی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد؛ تحولی که باعث شود این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و پاسخگوی نیازهای انقلاب اسلامی و کشور اسلامی باشد.
کد خبر: ۹۰۴۸۶۹۶
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به تحول دارد و این حقیقتی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد؛ تحولی که باعث شود این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه تراز انقلاب اسلامی در ابعاد علمی و فرهنگی پاسخگوی نیازهای انقلاب اسلامی و کشور اسلامی باشد.

این تحول، بار سنگینی است که لحظه‌ای غفلت، آن را بر زمین خواهد افکند و برداشتن دوباره آن را ناممکن یا سخت و هزینه‌بر خواهد ساخت.

این مهم باید توسط تمام دلسوزان مطالبه شود و همگان باید تلاش کنند تا تنور آن را داغ نگاه‌ دارند و در عین حال تلاش‌های کسانی که چنین بار سنگینی را متحمل می‌شوند ارج بنهند و به آنان خداقوت بگویند.

پس از تغییرات مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در هیات‌موسس و هیات‌امنا، تغییر جهت دانشگاه به سمت اهداف انقلاب اسلامی، مطالبه‌ای جدی از سوی نیروهای انقلاب است.

آن کسانی که از واقعیت‌های پنهان‌مانده از گذشته مطلع هستند و واگویه آنها را به مصلحت نمی‌دانند بیش از همه این تحولات را انتظار می‌کشند و قدردان زحمات کسانی که در این راه مجاهدت می‌کنند، هستند، لیکن آنچه سرعت این تحولات را کند می‌کند رویکردهای متفاوت در انجام آن است.

آنچه اینجانب در مصاحبه با«فرهیختگان» به آن اشاره کردم و همزمان با تغییر مدیریت دانشگاه انتشار یافت، انتقاد از رویکردهایی بود که به‌زعم اینجانب به‌رغم نیت خیر صاحبان آن، این نگرانی را ایجاد می‌کرد که بدخواهان در نیمه‌راه فرصت انجام این تحولات ضروری را از مسئولان خیراندیش دانشگاه سلب و تحول را در میانه‌راه جوانمرگ کنند.

روی سخن در آن مصاحبه فقط با چهره‌ها نبود بلکه هشدار برای خطراتی بود که تحولات دانشگاه را که امروز مهم‌ترین ماموریت دکتر ولایتی است، تهدید می‌کند. در آن مصاحبه تلاش کردم از رویکرد انقلابی دکتر ولایتی دفاع و آحاد مسئولان دانشگاه را به همدلی و همزبانی با ایشان دعوت کنم.

بدیهی است برادر ارزشی و متعهدمان جناب آقای دکتر رهبر به‌عنوان یک شخصیت انقلابی و صاحب تجربه و متعهد در طول یک‌سال گذشته در این مسیر قدم برداشته‌اند که ان‌شاءالله ماجور خواهند بود، اما همه باید بپذیریم برای تحقق این تحول هزینه‌های آن را بپردازیم.

این هزینه‌ها گاهی هزینه‌های ساختاری است، چه ایجاد ساختارهای جدید و چابک و کارآمد و چه از بین بردن ساختارهای فرسایشی و ضدتحولی و گاهی نیز تغییرات در نقش‌ها و مسئولیت‌ها است؛ درست مانند یک بازی گروهی است که بازیکنی جایگزین بازیکن دیگری می‌شود صرفا برای آنکه تیم در انجام ماموریتی که مربی برای آن نقشه کشیده است، هماهنگ‌تر و چابک‌تر عمل کند. ارزش بازیکن‌ها به ورود و خروج آنها از زمین بازی نیست بلکه به عضویت آنها در تیمی است که نسبت به پیراهن آن تعصب دارند.

بازیکنی که امروز وارد زمین می‌شود ممکن است براساس نقشه مربی در مسابقه بعدی حضور نداشته باشد و بازیکنی که خارج می‌شود چه‌بسا مهره کلیدی مربی در یک مسابقه دیگر قلمداد شده و به بازی فراخوانده شود.

متاسفانه برخی بیماردلان طی ساعات گذشته تلاش کرده‌اند از نمد تغییرات مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی برای مطامع خود کلاه بدوزند و با ارائه تحلیل‌های غلط این اقدام هیات‌امنای محترم را زیر سوال ببرند و زمینه رویارویی نیروهای ارزشی نظام را با یکدیگر فراهم کنند که قطعا تلاش‌های آنها نتیجه نخواهد داد و تیرشان به سنگ خواهد خورد.

دوستان تحول‌خواهی که امروز سکاندار دانشگاه آزاد اسلامی هستند یک‌دل و هم‌جهت چشم به افقی دوخته‌اند که در آن دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه شایسته خود را در نظام اسلامی به‌عنوان الگویی موفق از دانشگاه اسلامی و انقلابی باز یابد و سهم موثری در تحولات فرهنگی و علمی کشور برعهده بگیرد و این امیدواری وابسته به پست‌ها و نقش‌ها نیست بلکه یک امید انقلابی است که از همه شخصیت‌های متعهد و انقلابی انتظار می‌رود.

زحمات و تلاش‌های برادر خوب و ارزشی‌مان جناب آقای دکتر رهبر را ارج می‌نهیم و می‌دانیم که تجربیات ارزشمندشان را همواره در خدمت دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهند داد و برای برادر انقلابی و دانشمند متعهدمان جناب آقای دکتر طهرانچی در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

یادداشت فرهیختگان/ دکتر حمیدرضا مقدم‌فر

رئیس دفتر نظارت برامور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

ارسال نظرات