خبرهای داغ:
مصائبی که عشایر خراسان شمالی با آنها دست و پنجه نرم می کنند

پولی که پرداخت شد پنلی که داده نشد

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی گفت: در حالی جامعه عشایری در خراسان شمالی به حیات خود ادامه می دهند و به مسئولیت تولیدی خود مشغول هستند که همچنان گرفتار مشکلات حل نشده ای هستند و شرایط زندگی بر آنان بسیار سخت می گذرد.
کد خبر: ۹۰۴۸۶۸۴
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

به

گزارش خبرنگار بسیج عشایری؛ نوروز محمد قنبرزاده، مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در این باره اظهار کرد: میان بندها مناطقی هستند که جامعه عشایری در هنگام کوچ میان قشلاقگاه ها و ییلاقاتشان اسکان موقت دارند و از مسیر ایل راه ها نیز دام هایشان را کوچ می دهند.

قنبرزاده گفت: وجود این میان بندها و ایل راه ها برای جامعه عشایری همانند حلقه وصل حیات آنان است، با این وجود، شاهد هستیم که ادارات کل ذی ربط استان ( امور عشایری، محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی ) سال ها است بدون توجه به این قشر، اراضی میان بند ها و مسیر ایل راه های استان را به منظور اجرای پروژه های عمرانی، آموزشی، خدماتی، صنعتی و معدنی در اختیار سایر ادارات قرار داده اند.

وی افزود: در حال حاضر بخش قابل توجهی از محل اسکان موقت جامعه عشایری استان ( میان بندها و مسیر های ایل راهی ) آنان بر اثر اجرای پروژه های یاد شده اشغال و تصرف شده اند و آنان در فصل کوچ با مشکلاتی از جمله تعلیف دام هایشان همچنین تصادف خودروها با دام هایشان مواجه هستند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که سازمان امور عشایری کشور اجرای طرح ملی شناسایی ایل راه ها و میان بندهای عشایری را به ادارات کل امور عشایری کشور ابلاغ کرده که هم اکنون در حال اجرا است، عنوان کرد: با اجرای این طرح ملی باید میان بندها و ایل راه های تصرف شده، آزاد سازی شوند.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی گفت: هر چند می دانم که در آینده این آزادسازی ها با چالش های اجتماعی روبرو خواهند شد بنابراین، انتظار داریم که از این پس، آنچه از میان بندها و ایل راه ها باقیمانده اند با تدبیر مدیران ذی ربط حفظ شوند و همین پهنه باقیمانده، اشغال نشوند.

وی در بخشی دیگر از سخن خود به تسهیلات اشتغال پایدار عشایر نیز اشاره کرد و گفت: جامعه عشایری استان از روند کند اعطای تسهیلات اشتغال پایدار عشایری به خود بسیار ناراضی هستند.

وی تصریح کرد: وثایق بانکی، روند کند برگزاری کارگروه های اشتغال در استان و ارائه گزارش مصوبات این کارگروه ها به بانک ها از جمله عوامل بسیار مهمی هستند که روند اعطای تسهیلات اشتغال پایدار عشایری را به این قشر با کندی مواجه کرده اند.

قنبرزاده اعلام کرد: تاکنون فقط ۶۰ فقره تسهیلات اشتغال پایدار عشایری به این قشر در استان اعطا شده است.

با این وجود، وی از عقد تفاهم نامه ای با بانک توسعه و تعاون استان خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه منعقد شد تا پرداخت وام به عشایر استان خارج از نوبت انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت این بانک در اقدامی، روند اخذ وثایق بانکی از جامعه عشایری استان را نیز تسهیل کرد.

افزون بر این، مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی با اشاره به بحران کم آبی و تداوم خشکسالی ها در سطح کشور و سطح استان نیز یادآور شد: در شرایط کنونی برای شرب دام ها ضروری است که ادارات ذی ربط به طور جدی به بهسازی چشمه ها و احداث استخرهای ذخیره آب اهتمام بورزند.

وی همچنین به ضعیف شدن پوشش گیاهی مراتع نیز اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی، دام ها باید با علوفه های دستی تغذیه شوند و این در حالی است که با افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمتی در بازار کشور، علوفه وارداتی دام احتکار شد.

وی گفت: هر چند از روز پنج شنبه هفته گذشته علوفه های احتکار شده وارد بازار شده اند اما قیمت علوفه وارداتی با ارز چهار هزار و ۵۰۰ تومان هم اکنون با قیمت بیشتری در بازار عرضه شده است.

قنبرزاده افزود: قیمت جو از هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو به هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

وی در خاتمه به طرح ملی واگذاری پنل خورشیدی به جامعه عشایری به منظور برخورداری از انرژی برق به صورت سیار نیز اشاره کرد و گفت: در همین راستا، در سال گذشته اجرای این طرح در استان با حضور استاندار، نماینده مردم اسفراین در مجلس، رئیس سازمان امور عشایری کشور و مدیر کل امور عشایری استان کلید خورد.

وی گفت: در راستای اجرای این طرح برای خرید پنل های خورشیدی، سهم پرداختی هر متقاضی از جامعه عشایری مبلغ ۲۵۰ هزار تومان است همچنین در شورای عالی عشایر استان نیز مصوب شد تا استانداری مبلغ یک میلیارد تومان را بپردازد و بخشی دیگر از مبلغ توسط اداره کل امور عشایری استان پرداخت شود.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی اعلام کرد: متقاضیان جامعه عشایری استان سهم خود را به ادارات امور عشایری شهرستان های خود در خراسان شمالی پرداخت کرده اند، با این وجود، هنوز هیچ پنل خورشیدی در اختیار آنان قرار نگرفته است و آنان به این وضعیت معترض هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار