استاندار زنجان سازمان های مردم نهاد را به منزله حلقه واسط میان مردم و حاکمیت توصیف کرد و گفت: باید با تقویت حضور و مشارکت سازمان های مردم نهاد در اداره جامعه، پیوند میان مردم و حاکمیت تقویت و مستحکم تر شود.
کد خبر: ۹۰۴۸۲۳۹
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان؛ اسداله درویش امیری در ویژه‌برنامه روز تشکل های مردم نهاد استان با بیان اینکه امروزه دولت، سازمان های مردم نهاد را بعنوان شبکه عظیم اجتماعی در پشتیبانی از ارزش های نظام، انقلاب و کشور می داند که می توانند بار بزرگی از دوش دولت ها بردارند و حمایت از سمن ها را فرصت مغتنمی می شمارد، خاطر نشان کرد: حمایت از تشکل های اجتماعی و مردم نهاد به معنای حمایت از یک جریان به هم پیوسته است که درصدد کمک به دولت ها در راستای دستیابی به توسعه، پیشرفت و سربلندی کشور می باشد.
وی با اشاره به اینکه میزان حضور سمن ها در فعالیت های اجتماعی و توجه به سازمان های مردم نهاد در ایران در دولت های مختلف با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده، به گونه ای که برخی از دولت ها وجود سمن ها را به منزله فرصت دانسته و از آن ها حمایت می کردند و برخی به مثابه تهدید تلقی نموده و از فعالیت های اجتماعی کنار می زدند، تصریح کرد: در دولت های هفتم و هشتم که پایه گذار اصلی سمن ها و فعالیت نهادهای مردمی در کشور بود باور عمیق قلبی به مشارکت همه اقشار جامعه در اداره کشور وجود داشت.
استاندار زنجان با یادآوری اینکه از مجموع 365 سازمان مردم نهاد، بیش از 60 درصد در طی 5 سال گذشته مجوز فعالیت دریافت نموده اند تا به موضوعات اجتماعی حساس باشند، اظهار کرد: باید روحیه پرسشگری از مسئولین در سمن ها ایجاد شود و با تقویت این فضا، مسائل اجتماعی کشور بیان و رسیدگی شده و از بروز اعتراضات خارج از ضابطه در کشور جلوگیری می شود.
درویش امیری به حضور موثر و ریشه دار سمن ها در حیات اجتماعی ایران اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت توجه به این ظرفیت عظیم اجتماعی، افزود: بدلیل حضور عمیق و مستمر تشکل های مردم نهاد در حیات اجتماعی ایران، نمی توان ظرفیت و توانایی سمن ها را نادیده گرفت و هر فکر و اندیشه ای که این حضور را تهدید بداند، از سرمایه اجتماعی عظیمی در کشور غفلت کرده است.
نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در اعماق جامعه ایران گسترش یافته اند و در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی، بانوان، کودکان، سالمندان و ... حضور فعال و معناداری دارند.
وی با تاکید بر حمایت از فعالیت تشکل های مردم نهاد در حوزه های مختلف، گفت: برخی از اقداماتی که سیستم اداری، اجرایی و دولتی نمی تواند در جامعه انجام دهد از سوی تشکل ها و سازمان های مردم نهاد به شایستگی قابل انجام است و نادیده گرفتن توانمندی سمن ها به منزله غفلت از توانایی 81 میلیون ایرانی است.
استاندار زنجان با بیان اینکه مشارکت سمن ها در اداره امور جامعه، امتیازی دولتی و حکومتی و امری دعوتی نیست، اظهار کرد: مشارکت اجتماعی مردم حقی است که عموم مردم باید از آن استفاده نمایند و کسی حق مقابله و محدود کردن مشارکت های اجتماعی مردم را ندارد و تحقق آن در جامعه نیازمند اقدامات آگاهانه از سوی سمن هاست.
مقام عالی اجرایی استان با اشاره به مبانی دینی و تاریخی فرهنگ مشارکت اجتماعی در مردم ایران، اظهار کرد: اصل مشارکت مردم در اداره جامعه از مبانی تاریخی و اعتقادی در فرهنگ ایرانیان برخوردار است و بر همین مبنا در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز زمینه مشارکت مردم در اداره جامعه فراهم شده است.
وی به اصل سوم قانون اساسی و تاکید آن بر مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن اشاره و خاطرنشان کرد: فراهم نمودن زمینه مشارکت سازمان های مردم نهاد در اداره کشور موجب افزایش تعلق خاطر و احساس مسئولیت مردم نسبت به مسائل جامعه می شود.
استاندار زنجان با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی و فرهنگی در انحصار هیچ گروه یا جریان خاصی در کشور قرار ندارد و زمینه مشارکت عامه مردم فراهم شده است، افزود: در اصل 100 قانون اساسی نیز برای پیشبرد موضوعات اجتماعی، عمرانی، بهداشتی و سایر امور بر استفاده از مشارکت عموم مردم تاکید شده است.
وی ایران را دارای تمدن و تاریخ چند هزارساله توصیف کرد و گفت: با گسترش زندگی اجتماعی باید فعالیت سمن ها نیز در جامعه تقویت شود.
درویش امیری با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی باید به موضوع بهره گیری از مشارکت های اجتماعی مردم توجه جدی می شد، یادآور شد: در دوران دفاع مقدس در امر دفاع از کشور شاهد بزرگترین مشارکت اجتماعی همه آحاد و اقشار مردم در مقابله با دشمن بودیم.
مقام عالی استان در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان برخی از ویژگی های استان زنجان پرداخت و گفت: زنجان پرچمدار 4 عنوان قابل احترام در کشور است و با عناوینی همچون میزبان مهربان، پایتخت شور و شعور حسینی، دیار غواصان دریادل و شهر کریمان در کشور شناخته شده است.
وی با اشاره به برگزاری اجتماع عظیم عزاداران حسینی در زنجان طی 8 و 11 ماه محرم در کنار برگزاری جشنواره های بزرگ غذای اکو، جشنواره آش و فرهنگ روستایی در زنجان، اظهار کرد: زنجان شهر کریمان است و 65 موسسه و انجمن خیریه ای ریشه دار در آن فعالیت می کنند و بازوان و دستان مهربان و کریمانه خیران زنجانی با عشق به ملت در جامعه کارهایی می کنند که شاید دولت مردان نتوانند آن را انجام دهند.

ارسال نظرات