یادداشت روز:
عید قربان نزدیک می شود و با وجود مشکلات اقتصادی آنهایی که اهل برنامه ریزی بودند، در پی خرید قربانی اند.
به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، به موازات تحرک مردم، اما تحرکی بین مسولان جهاد کشاورزی و صنعت معدن تجارت مشاهده نمیشود، وقتی یک آدم معمولی با یک قلک برنامه سالانه برای قربانی دارد چرا جهاد کشاورزی از اقتصاد قربان غافل مانده است؟ چرا جهاد کشاورزی در پی برند قربان نیست؟ اگر جهاد حمایت میکرد حالا تشکلهایی داشتیم که صرفا در کار پرورش قربانی در سطح ملی و منطقهای بودند و صنعت دام کشور متحول میشد حتی کشورهای مسلمان دیگر هم در سبد برند قربانی ما قرار میگرفتند.
مسولان اقتصادی جمهوری اسلامی باید اقتصاد مبنی بر مناسک اسلامی را رصد کنند و بازار کشورهای اسلامی را غنیمت بشمارند جایی که تحریم کفار کارساز نیست باید اولویت اقتصاد ما باشد.
اعیاد دینی، جشن آسمانیست که در زمین برپا میشوند بهترین بازار، بهترین عرضه و تقاضا را فراهم میکند مگر علم اقتصاد بدنبال چیزی غیر از بازار پررونق دائم است.
اگر برند قربان شکل میگرفت، نظارتهای دامپزشکی در طول سال با سهولت شکل میگرفت و دیگر نیازی به هشدارهای بی اثر دامپزشکی در روز عید قربان نبود.
از طرفی انتظار میرود صنعت، معدن و تجارت امسال مثل سالهای قبل تماشاچی برای پوستهای قربانی نباشد از همین حالا برنامه ریزی و هماهنگی کند تا پوستهای قربانی، وارد زباله نشود.
پوست، مواد اولیه برای صنعت کیف و کفش، پوشاک و مبلمان است اگر بخواهیم از اشتغال پایدار در این بخش بهره مند شویم، باید به صنعت چرم توجه جدی کنیم.
بی توجهی به صنعت پوست و چرم بیشتر به خیانت میماند تا غفلت، چون بدون مواد اولیه، حمایت از کالای ایرانی ممکن نیست. البته افکار عمومی و رسانهها امسال سخت از کنار بی توجهی به پوستهای قربان، میگذارند.
اینکه شرایط استحصال ۱۵۰ هزار پوست در هر استان فقط در عید قربان باشد، ولی مدیریت نشود و از طرفی واردکننده چرم باشیم، گناه نابخشودنی در حوزه مدیریت صنعت، معدن و تجارت است.
در پایان اینکه بجز بخش دولت، آنهایی هم که ثروتی دارند و مانده اند که این نقدینگی را کجا ببرند تا هم سود کنند و هم خیر ببینند، به سمت صنعت چرم بروند صنعتی که مادر صنایع کیف، کفش و مبل است.
یادداشت روز احمد ملاشاهی
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰