خبرهای داغ:
گزارشی از فعالیت بانوان فعال در عرصه مشاغل خانگی؛

هنر بانوان؛ ظرفیتی مغفول و در سایه/ بی مهری مسئولان درد مشترک هنرمندان

مشاغل خانگی بانوان از دوخت و دوز، آشپزی، کاردستی و ... ظرفیتی است مهم که نشان از توانمندی آن ها در خلق ایده و هنرشان دارد، ظرفیتی که می تواند به بستر مهمی در احیای هنر و مشاغل بومی و زمینه درآمد پایدار تبدیل شود.
کد خبر: ۹۰۴۷۶۴۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷

مشاغلی که هریک به نوبه خود دارای زیبایی ها و مزیت های به خصوصی است که با حمایت از آن ها می توان ضمن ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای بانوان، زمینه ساز ارزآوری به کشورمان شد ولی در سایه بی توجهی و بی مهری ها شاهد رکود در رونق آن هستیم.

یکی از بانوان هنرمند تبریزی که از سال 93 به طور مستمر در عرصه هنر و صنایع دستی فعالیت دارد، با بیان اینکه مردم آن گونه که باید از این هنر استقبال نمی کنند، افزود: همین موضوع سبب کمرنگ شدن حضور بانوان در نمایشگاه ها و فعالیت آن ها می شود.

پریا سلیمانی اضافه کرد: افراد معدودی هم که از کار بانوان و صنایع دستی استقبال می کنند یا خودشان هنرمند هستند و یا به نوعی در این زمینه فعالیت دارند.

هنر بانوان؛ ظرفیتی مغفول و در سایه/ بی مهری مسئولان درد مشترک هنرمندان

وی با انتقاد از حمایت نکردن مسئولان و بی مهری آن ها به هنر به خصوص کار دستی بانوان، اظهارداشت: امروزه در نمایشگاه ها واگذاری غرفه ها بیشتر اجاره ای است آن هم با مبلغ زیاد که این هزینه در توان خانم های شاغل که کار دست می کنند نیست چراکه درآمد آن چنانی ندارند و از این نمایشگاه ها به خاطر استقبال کم، سودی عاید آن ها نمی شود.

سلیمانی ادامه داد: به علت همین استقبال کم، افرادی هم که غرفه نمایشگاهی را قبول می کنند وسایل آماده بازاری و یا سوغات در غرفه های خود عرضه می کنند تا بتوانند اجاره بهای غرفه های خود را بپردازند.

هنر بانوان؛ ظرفیتی مغفول و در سایه/ بی مهری مسئولان درد مشترک هنرمندان

این بانوی هنرمند عرصه نمد، طراحی کارت پستال و صنایع دستی از مسئولان خواست نمایشگاه و غرفه های رایگان در اختیار بانوان شاغل فعال در عرصه صنایع دستی قرار دهند تا بتوانند به هنر و فعالیت خود ادامه دهند.

یکی دیگر از فعالان عرصه نمایشگاه های بانوان و هنرمند فعال در زمینه سفال گفت: استقبال مردم از نمایشگاه هایی که تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی در سطح شهر صورت گرفته، مطلوب بوده است.

سیمین طاهری که در نمایشگاه های متعددی سابقه حضور دارد، افزود: استقبال خوب مردم هنرمندان را دلگرم برای ادامه فعالیت و تولید و خلق اثر می کند که قطعا حمایت مسئولان امر نیز در این خصوص کارگشا خواهد بود.

این هنرمند سفال کار اضافه کرد: برای ادامه فعالیت هنرمندان و حمایت از آن ها، انتظار داریم مسئولان فضاهای نمایشگاهی بیشتری در سطح شهر ایجاد کنند تا هنرمندان نیز برای پربارتر بودن آن تلاش بیشتری داشته باشند.

هنر بانوان؛ ظرفیتی مغفول و در سایه/ بی مهری مسئولان درد مشترک هنرمندان

دیگر بانوی فعال در عرصه مشاغل بانوان و ساخت بدلیجات نیز که سابقه شش سال فعالیت در نمایشگاه های مختلف هنری و صنایع دستی دارد، از بی توجهی مسئولان به این نوع فعالیت ها و اجاره بهای بالای غرفه ها انتقاد کرد.

هانیه حبیب نژاد افزود: این نوع بی توجهی ها موجب شده برگزاری نمایشگاه ها رونق لازم را نداشته باشد چراکه هنرمندان هیچ اشتیاقی برای برگزاری آن ندارند.

وی با بیان اینکه در این عرصه مسئول دلسوزی نداریم، اظهارداشت: چرا برخی از متولیان امر باید غرفه های نمایشگاهی را چون نمایشگاه صنایع دستی تفرجگاه عینالی تنها به افراد معدودی اجاره دهند در حالی که مدعی هستند بر اساس ثبت نام هنرمندان به صورت دوره ای هر 10روز یک بار باید باشد.

حیبب نژاد ادامه داد: البته برای واگذاری این غرفه ها پیش از این اعلام کرده بودند رایگان خواهد بود که اکنون در ازای 50هزار تومان واگذاری آن صورت می گیرد. 

وی اضافه کرد: با این اوضاع بانوان فعال چه کاری می توانند انجام دهند آن هم در این فصل سال که باید شاهد رونق نمایشگاه ها و ... باشیم در حالی که خانه نشین شدیم.

فعال عرصه برگزاری نمایشگاه های توانمندی بانوان نیز در این خصوص، گفت: برگزاری نمایشگاه ها در معرفی هنر بانوان و توانمندی آن ها و همچنین شناسایی استعدادها و فعالان این عرصه مهم است ولی متاسفانه تاکنون آن گونه که باید در این خصوص با وجود ادعاهایی که می شود حمایتی نبوده است.
چاپاری توجه و حمایت مسئولان امر در این خصوص را خواستار شد و اظهارداشت: نمایشگاه های دائمی قطعا می تواند در توانمندسازی و خودکفایی افراد فعال در این عرصه برای رسیدن به درآمد پایدار هرچند اندک موثر باشد.

هنر بانوان؛ ظرفیتی مغفول و در سایه/ بی مهری مسئولان درد مشترک هنرمندان
وی فضاهای عمومی همچون تالارهای عروسی و مهمانی، مترو، پارک ها، برخی از پاساژها را فضایی مناسب برای ایجاد نمایشگاه دانست و خواستار توجه و حمایت مسئولان در این خصوص شد.

چاپاری با بیان اینکه بیشتر بانوان فعال در زمینه مشاغل حانگی و هنر دستی جز معدودی از آن ها، از طبقه ضعیف جامعه هستند، اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه ها تنها کاری است که می توان زمینه درآمد این افراد را حتی به صورت مقطعی هم که شده فراهم کرد.

وی با انتقاد از بی مهری برخی از مسئولان، اضافه کرد: برای برگزاری این نمایشگاه ها برخی از ادارات به جای تسهیل روند کار، سنگ اندازی هم می کنند در حالی که با تعامل و همدلی می توان بیش از پیش در این عرصه فعالیت کرد.

رقیه غلامی

ارسال نظرات
پر بیننده ها