خبرگزاری بسیج: نقل است که این شعر سعدی: «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» بر سر در سازمان ملل نصب شده و این موضوع باعث افتخار ما ایرانی ها بوده و به فرهنگ خودمان می بالیم؛ اما چگونه می شود که با نوسان بازار ارز به جان هم می افتیم و به همدیگر رحم نمی کنیم و گوشت و پوست و استخوان همدیگر را می خوریم!.
کد خبر: ۹۰۴۷۵۸۹
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹

بحث نامگذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری در نوروز هر سال، حدود 10 سالی است که بر محور اقتصاد می چرخد که این موضوع اهمیت بحث اقتصاد در کشور را نشان می دهد؛ همان موضوعی که بیگانگان به آن توجه کرده و بر روی آن کار می کنند تا روزنه ای برای شکست ما پیدا کنند اما خودمان هیچ توجه و اهمیتی نسبت به آن نداریم. دشمن حالا که از طریق جنگ هشت ساله، ترور های کور، ترور دانشمندان و جنگ نرم نتوانسته به اهداف خود برسد تنها راه رسیدن به سیاست های سلطه طلبانه خود را تحریم و جنگ اقتصادی می بینند. اما در حالی که خودشان قادر به پیروزی در این عرصه نیستند، عده ای از هموطنان عزیزمان خواسته یا ناخواسته گل به خودی می زنند و به حریف امتیاز می دهند. در حالی که در ایام اربعین بر اثر کثرت مسافران ایرانی در عراق واحد پول این کشور به ریال تبدیل شده و ارزش پل ایران به قدری بالا بود که شاهد بودم حتی راننده های تاکسی و مینی بوس برای پرداخت هزینه بنزین اسکناس های ایرانی را به جایگاه ارائه می کردند، اما حالا دلار آمریکا در بازار ایران جولان می دهد و در حالی که دلار در هیچ یک از کشورها چنین اثری ندارد اما به اقتصاد ایران تب مالاریایی وارد می کند.  

  در حالی که امسال سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، در همان اوایل سال رسانه ملی به طور مستمر اقدام به پخش پیام های بازرگانی و معرفی کالاهای خارجی می کرد؛ از سوی دیگر شرکت های ایرانی نمک خورده و نمکدان می شکنند و در حالی که ارز دولتی دریافت کردند اقدام به فروش کالاهای وارداتی با نرخ دلار آزاد نمودند در حالی که مردم تلاش می کردند کالای ایرانی بخرند، شرکت های وارد کننده ایرانی به دنبال کسب سود نامشروع از یک بازار مکاره بر آمدند. اما این وضع ثابت نمی ماند؛ انگلیسی ها یک ضرب المثل دارند که اگر از مشتریان خود مراقبت نکنیم دیگران از مشتریان ما مراقبت خواهند کرد. شرکت های ایرانی که ارز دولتی دریافت کردند و به مردم خیانت کرده و اجناس را با نرخ دلار آزاد فروختند بالاخره یک روز چوب شکستن دیوار اعتماد بین مردم را خواهند خورد.

البته استارت این بلبشو را دولت در اواخر سال 96 زد. یک نمونه آن افزایش مالیات نقل و انتقال املاک و دارایی بود. به طور مصداقی فروشندگان مسکن تا پایان بهمن ماه سال96 ، بابت فروش یک واحد آپارتمان 55 متری در منطقه کیانشهر 210 هزار تومان هزینه دارایی پرداخت می کردند اما از اول اسفند ماه باید 420 هزار تومان پرداخت کنند. افزایش صد درصدی عوارض دارایی از یک سو و افزایش قیمت دلار از سوی دیگر، افزایش نرخ خدمات دولتی، خدمات الکترونیک و ده ها مورد دیگر موجب شد که یک جو روانی در جامعه حاکم شود و افزایش قیمت ها به صورت ثانیه ای اتفاق بیفتد.

  دولت یازدهم که در اوایل فعالیت خود هر گونه مشکل اقتصادی را به گردن دولت قبل می انداخت تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی در یکی از جلسات مجلس اعلام کرد اگر بهانه دولت را که همه نارسائی ها را به گردن دولت قبل می اندازد بگیریم دیگر هیچ دفاعی از خود ندارد. در چهار ساله دوم هم بعد از به هم ریختن اوضاع بازار و افزایش بی رویه قیمت ها تکه کلام مسئولان دولت حباب، جو روانی و از این دست ادبیات ها شد در حالی که عامل وقوع این جنگ روانی و نا امنی اقتصادی خود دولت بوده است.   

شرکت ها و تولید کنندگان داخلی متاسفانه قدر مردم فهیم و قدرشناس کشورمان را نمی دانند در حالی که پست ترین و بی کیفیت ترین خودروها در داخل تولید می شود و هیچ بازار رقابتی و عرضه خودروهای خارجی با کیفیت در بازار داخلی وجود ندارد، مردم تحت هر شرایطی با هر قیمتی که خودرو سازان داخلی اعلام می کنند اقدام به خرید خودرو می کنند.

مردم به تولید کنندگان داخلی اعتماد دارند و لبنیات، شیر، ماست، خامه، نوشابه، آب معدنی و ... ایرانی خرید می کنند اما آنچه وزن واقعی محصول است و بر روی جعبه آن نوشته شده با وزن واقعی آن اختلاف دارد، در حالی که اگر بازار ایران به روی محصولات خارجی باز شود با اینکه کرایه حمل و نقل و انبار داری و گمرک و سود فروشنده و سایر موارد به آن اضافه شود با کیفیت بالا و وزن دقیق باز هم از کالای ایرانی ارزان تر خواهد بود اما معلوم نیست چرا تولید محصولات در داخل زیان ده است. در نوشابه ها هم علاوه بر کاهش غلظت نوشابه محتوای آب آن زیاد شده و از حجم آن نیز کاسته شده و برقیمت آن نیز 50 درصد افزوده اند؛ نوشابه های دو سه دهه گذشته آنقدر گازدار و با کیفیت بود که بچه ها بر سر یک نفس نوشیدن یک بطری شیشه ای نوشابه شرط بندی می کردند اما حالا یک بطری نوشابه خانواده را به راحتی می توان سر کشید. یک بطری آب معدنی تا یکی دو ماه پیش 700 تومان بود اما حالا 2000 تومان شده است. صبح پدر اجناس را به یک قیمت می فروشد، پسرش عصر به قیمتی دیگر، این روزها هر چه می خواهید بخرید آن را به دلار وصل می کنند کرایه تاکسی گران شده علت آن را افزایش دلار می دانند، قیمت گوشت بالا رفته علت آن را واردات خوراک دام و افزایش نرخ دلار می دانند، ماست و پنیر و شیر و لبنیات گران شده علت آن را خوراک وارداتی و دلاری دام می دانند، حتی نرخ خدمات کارگران میدان و لاستیک فرغون را به دلار محاسبه می کنند.  

    

برگشتن عذاب الهی

 نقل است که حضرت موسی(ع) هر چه امتش را به پرستش خداوند یکتا دعوت می کرد آنها نافرمانی می کردند؛ پس از مدتی آن حضرت شکوائیه نزد خداوند برد و از او خواست که بر کافران عذاب نازل کند. خداوند فرمود: ای موسی به امت خود بگو اگر   ایمان نیاورید و به یکدیگر ظلم کنید تا یک ماه دیگر عذابی سنگین بر شما نازل خواهم کرد و همگی از گرسنگی هلاک خواهید شد.

حضرت موسی وحی الهی را به امت خود منتقل کرد. اما مردم برای اینکه خلاف گفته های آن حضرت ثابت شود و به حضرت موسی نشان دهند که وعده های او عملی نخواهد شد، خانه های خود را به هم سوراخ کردند تا آن حضرت متوجه کارهای آنها نشود و از این طریق هر چه مواد غذایی و خوراکی داشتند با یکدیگر تقسیم کردند و اجازه ندادند که حتی یک نفر از مردم در فقر و گرسنگی بسر برد.

وعده عذاب الهی فرا رسید اما هیچ عذابی نازل نشد؛ یک هفته، یک ماه، دو ماه از موعد نزول عذابی که حضرت موسی وعده آن را داده بود گذشت اما خبری از عذاب الهی نشد. مردم که حالا می دیدند عذابی نازل نشده است، حضرت موسی را تحت فشار قرار داده و سرزنش می کردند که خدای موسی به گفته های پیامبر خود اهمیت نمی دهد.

حضرت موسی به کوه طور رفت و شکوه به خداوند برد که بارالها! من در میان امت خود خجل شدم؛ خداوندا بعد از یک ماه وعده نزول عذاب بر این مردم را دادی اما حالا چند ماه گذشته و هیچ خبری نشده است؟

خداوند به حضرت موسی فرمود: هدف از رسالت تو ایجاد اتحاد، همبستگی و نوعدوستی بین مردم بود که این خواست الهی تحقق یافته است؛ از سوی دیگر حالا که بندگان من به یکدیگر رحم کرده و با هم مهربان شده اند، چرا من که رئوف و رحمان و رحیم هستم به بندگان خود عذاب نازل کنم؛ برای همین من هم عذاب را از آنان دور گرداندم؛ بنابر این به بندگانم بگو به یکدیگر رحم کنید تا خداوند هم به شما رحم کند.               

 

علامه مجلسى(ره):

كسانى كه مسئولیت دارند، در راه تعدّى به دیگران استفاده نكنند

 

مرحوم علامه مجلسى(ره) نیز در کتاب بحارالانوار مطلبی به نام "التراحم و التعاطف و التودد" مطرح کرده و فرموده است: به هم رحم كنید تا خداى متعال به شما رحم كند. كسانى كه دستشان باز است، دست تعدّى به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نكنند. كسانى كه زرنگى و هوش و امكانات و قدرت و مسئولیت و توانایی هاى گوناگون فردى و اجتماعى دارند، از این توانایی ها در راه تعدّى به دیگران استفاده نكنند. خود را بنده خدا بدانیم؛ در مقابل بقیه بندگان خدا، خود را موظّف به همراهى، احسان، نیكى و رعایت انصاف بدانیم؛ آن‏ گاه باران رحمت و فضل خدا بر سر ما خواهد بارید؛ ما را شستشو خواهد داد و بركات خود را بر ما نازل خواهد كرد. (بحار، ج 74، ص 390)

 

 اعمال سنگدلان توقیف مى شود

  کسانى که با مخلوقات و بندگان خدا رئوف و مهربان نیستند و در مواقع گرفتارى و مصائب از وضع رقت بار و اسف انگیز آنان ناراحت نمى شوند و به داد و فریادشان نمى رسند، خداوند عبادات و اعمالشان را قبول ننموده و نمى پذیرد و به فرشتگان و حافظین اعمال دستور مى دهد که اعمالشان را به طرف خودشان برگردانید.

  (انوار نعمانیه ، ج 2، ص 210 و بحار، ج 70، ص 247، حدیث 20)

 

خدا در قیامت به این افراد رحم می ‌کند

از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل شده که فرمودند: "هر کس به مسلمانان رحم نکند، خداوند به وی رحم نمی کند." (نهج الفصاحه، ص745 ، ح2885 )

 

همان حضرت (صلی الله و علیه وآله) فرمودند: "جز این نیست خداوند از میان بندگانش به رحم کنندگان رحم می کند."

از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل شده که فرمودند: "مَثل مومنین در رحم آوردن به یکدیگر و دوستی کردن و پیوستن به همدیگر مانند یک پیکر هستند چون عضوی از آن به درد آید سایر اعضاء در بیدار ماندن و تب داری با آن همدردی می کنند." (نهج الفصاحه، ص745)

 

پخش اخبار مربوط به کشف تعداد زیادی انبار کالاهای احتکار شده در استان های مختلف کشور شامل لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، کالاهای اساسی از قبیل برنج، روغن، رب و ... جای تاسف دارد که حکایت از سنگ دلی و بی تفاوتی سودجویی زر اندوزان دارد که به هیچ چیز به غیر از سودهای کلان خود فکر نمی کنند اما نمی دانند که «مکرو و مکرالله» ظاهرا این افراد تصور می کنند اگر کالاها و اجناس را احتکار کنند سود بیشتری کسب می کنند. در حالی که خداوند می فرماید: کسی که تقوا پیشه کند از آنجایی که گمانش را نمی کند به او روزی می رسانیم .

 

علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات