آزادگان آمدند همان طور که رفته بودند؛ دلیر و مقاوم، نستوه و استوار، امیدوار و دلاور. آمدند با همان صلابت همیشگی، همان طور که دیروز رفته بودند، امروز که آمدند، بوی اسپند و دود، بوی عطر خاطرات، و بوی مهربانی و انتظار فضای دل ها را سرشار از شور و شعف کرد.
کد خبر: ۹۰۴۷۵۶۰
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی،26 مردادماه حسّ غریبی بود، عشق خودنمایی می کرد، اقاقیا به استقبال آمده و آفتابگردان صورت خود را به خورشید سپرده بود، نسیم، مژده وصل می داد. انتظار پایان یافت و بازگشت پرستوها، سخنی بود که هر پیر و جوانی ورد زبان خود کرده بود. پاییز اسارت و بهار آزادی بر شما مبارک باد.

آری، آن روز عشق طلوع کرد، همان عشقی که هشت سال پیش بدرقه اش کردیم و اینک به استقبالش می رویم. چشم های همگان اشک بار بود، نه به خاطر غم و اندوه، بلکه این بار از شوق وصال؛ چرا که وعده خدا محقق شده بود «اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا؛ به درستی که پس از هر سختی آسانی است.

26 مرداد ۱۳۶۹، برگی دیگر از تقویم انقلاب ورق خورد و یوم اللّه دیگری متولّد شد. ثانیه های انتظار به کندی می گذشت. شهر به استقبال پرنده های مهاجر آمده بود که در سال های سخت هجران از وطن، بال و پر خود را در زیر شکنجه های کفر شکسته بودند.

البته هرچند جسم آنان دربند بود، ولی هیچ گاه روح و اندیشه بلندشان تسخیر نشد و قلبشان به یاد دین و ایمان و آسمان وطن می تپید. ۲۶ مرداد روز بازگشایی قفس ما بود، روز شادمانی شهر و مردم، روز شادباش و تبریک، روز وصل و دیدار. آغوش وطن گشوده شده بود و فوج فوج مردانگی در آن جای می گرفت به راستی کدامین ساعت می تواند شکوه آن لحظات را در خود بگنجاند و کدامین تقویم می تواند شوق آن لحظه دیدار را در خود ثبت کند.

آذربایجان غربی 2 هزار و 45 آزاده دارد و 187 آزاده متوفی و 34 آزاده شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.

8 سال اسارت به عشق خاک میهن /خمینی(ره) قلب ملت بود

سال 62 در عملیات شناسایی به همراه چند نفر از همرزمانش در کمین رژیم بعث عراق در مرز دهلران اسیر می شود و تا سال ۶۹ در زندان موصل در بند دژخیمان بعثی می‌ماند. سرانجام یکسال پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از جانب ایران, در سی یکم مرداد سال ۶۹ به همراه دیگر اسرا به میهن اسلامی باز می‌گردد. حاج یوسف رحیمی حیدرلو آزاده ای است که از سال 70 در مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی آذربایجان غربی فعالیت دارد و به عنوان خبرنگار مرکز ارومیه همچنان مشغول است.
وی مدت هفت سال و پنج ماه را در زندان های عراق تحمل کرد و از جانبازان سرافراز دوران دفاع مقدس است.

یوسف رحیمی آزاده 8سال دفاع مقدس در خصوص دوران اسارت در جبهه های حق علیه باطل گفت: آزادگان علاقه شدید به امام راحل داشتند، «یک روز افسر عراقی از اسیر مجروحی که یک بسیجی پانزده ساله بود، پرسید: تو چه اندازه پدر و مادرت را دوست داری؟ گفت: به اندازه چشمانم. پرسید: خوب تو که بسیجی هستی، رهبرت خمینی را چه قدر دوست داری؟ گفت: امام خمینی قلب من است، او را به اندازه قلبم دوست دارم. انسان بدون چشم می تواند زندگی کند، اما زندگی بدون قلب، زندگی ممکن نیست»

خبرنگار آزاده ارومیه ای گفت: دوری از وطن برای هر انسانی سخت است و برای کسی که از رهبر خود جدا شده بسیار سخت تر است ولی چاره ای جز صبر و تحمل نیست. در دوران هشت سال دفاع مقدس بسیاری از اسیران در گوشه زندان های بعثی شکنجه را به جان می خریدند ولی حاضر نبودند یک لحظه غم و ناراحتی بر پیشانی امامشان بنشیند.

وی از ایثار اسرای دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان در زندان های عراق باعث انسجام بیشتر میان آنان می شد و همچنین محبت و همدلی را میان آنان بیشتر می کرد.
رحیمی افزود: این همدلی و محبت باعث افزایش مقاومت اسیران در مقابل دشمنان بعثی می شد و به یاد دارم اسیران برای مقابله با توطئه های دشمن مانند برنامه های غیر فرهنگی و غیرمذهبی همگی با هم اعتصاب کردند.

این جانباز دوران دفاع مقدس آزادگان را پیام‌آوران انقلاب دانست که غریبانه و مظلومانه در میان کینه ‌توزی دشمنان و تلخ ‌کامی دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال وطن را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران تا پای جان ایستادند.

رحیمی همچنین گفت: فراموش نکنیم با اخلاص‌‏ترین و ارزشمندترین فرزندان یک ملت، کسانی هستند که در مواقع سختی، ایثار کرده و از آبروی کشور، استقلال و هویت ملی خویش دفاع می‌کنند و اینها در ایران اسلامی، همان جوانان فداکاری هستند که با ایستادگی در مقابل دشمن، برای ملت خود افتخار و سربلندی به ارمغان آوردند

وی از 26 مرداد 1369 به عنوان برگی دیگر از تقویم انقلاب و یوم ‌اللّه یاد کرد و گفت: آزادگان ما، وارثان شهیدان‌اند و ماندند تا نامشان را گرامی و راهشان را ادامه دهند و این از معراج برگشتگان، اینک با حضور خود در جامعه، آمده‌اند تا در صحنه‌های سازندگی حماسه‌ای دیگر بیافرینند و هم دوش هم‌سنگران دیروزشان، روح بزرگی و صلابت را در جامعه بدمند.

به گزارش  خبرگزاری بسیج، رحیمی متولد 1342 در ارومیه بوده، کارشناس روابط عمومی و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و منابع انسانی است.

این خبرنگار پیشکسوت از سال 1370 شمسی همکاری خود با ایرنای آذربایجان غربی را شروع کرده و نماینده آزادگان در 'شرکت خودکفایی آزادگان' و 'موسسه فرهنگی پیام آزادگان' و از 9 سال پیش، مشاور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی در امور آزادگان بوده است؛ رحیمی، ریاست هیات ورزشی جانبازان و معلولان ارومیه و ریاست انجمن خبرنگاران آذربایجان غربی در چندین دوره مختلف را در کارنامه دارد.

مردم پای حرف آزادگان بشینند تا بدانند سختی یعنی چه

رسول بابایی با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، اظهار داشت: آزادگان با ورود خود به میهن اسلامی بهترین خبرها و شادترین لحظات را به خاطر آمدن آنها برای مردمی که بدترین خبرها شنیده بودند رقم زدند.

شهروند ارومیه ای خطاب به آزادگان افزود: وضعیت خیلی از ما در این ‌موقعیت سخت‌تر از هزار دشواری آزادگان در آن دوران نیست و کافی است کسی پای حرف شما بنشیند تا بفهمد سختی یعنی چه، بنابراین مسئولیت شما براساس آنچه رهبری فرمود الماس درخشان چشم نواز و چشم گیر است.

وی عنوان کرد: هر روزی که می‌گذرد و هر فشاری که رخ می‌نماید بیشتر می‌توان متوجه شد خداوند ذخیره‌های خود را برای چه زمانی نگه داشته است و باید گفت آزادگان ذخیره‌ای برای امروز ما هستند و وضعیت ما در این موقعیت هر قدر هم سخت باشد اندکی از هزاران دشواری اسارت آزادگان نیست.

بابایی بیان کرد: آزادگان کسانی هستند که سختی‌های دیگران در برابر آن‌ها هیچ است و درحدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که کسی در برابر مصیبتی صبر کند اجر هزار شهید دارد.

ترویج فرهنگ اسارت وظیفه مردم است /مجاهدت ها و مقاومت آزادگان را به نسل جوان انتقال دهیم

فاطمه لطفی آزادگان را گنجینه های ارزشمندی دانست و عنوان کرد:آزادگان گنجینه ارشمندی هستند که در درون آن، فرهنگ انسان ساز دوران اسارت نهفته است. ثبت وقایع اسارت، پلی است برای انتقال فرهنگ اسارت از درون اردوگاه ها به شهرهای میهن اسلامی مان، ایران.

شهروند ارومیه ای بر حاملان این فرهنگ است که ضمن حفظ آن، چاره ای نیز برای ترویج آن بیندیشند. در زمینه بیان این فرهنگ، از سه ابزار خط، تصویر و انتقال به صورت سینه به سینه می توان بهره گرفت، امّا مهم این است که بیان فرهنگ اسارت، امری حیاتی و کاری بس سترگ برای جامعه جوان ماست.

بنابراین، نظام اسلامی باید از همه امکانات موجود در این حرکت ارزشی فرهنگی بهره برداری کند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف ناپذیر این رسولان انقلاب، به صورت فرهنگ مصوّر و مکتوب و به مثابه کلید راه هدایت برای نسل آینده و همه بیداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، این از معراج برگشتگان، اینک با حضور خود در جامعه، آمده اند تا در صحنه های سازندگی حماسه ای دیگر بیافرینند و هم دوش هم سنگران دیروزشان، روح بزرگی و صلابت را در جامعه بدمند.

اینک رسالت ما، به ویژه نسل جوان این است که با دنباله روی از سیره این سرافرازان، کشور خود را در برابر دشمنان به کمین نشسته بیمه کنیم. باید قدر این گنجینه های ارزشمند انقلاب را دانست؛ آزادمردانی که در اوج عزّت و پایداری به وطن بازگشتند و با صلابت و ایستادگی، برای خدمت در سنگر سازندگی ایران آزاد و آباد در صحنه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آماده و مقاوم اند.

گزارش حمید یوسف زاده

انتهای پیام

 

.

 

ارسال نظرات