مسئول بسیج رسانه استان البرز :

هم افزايي اقوام و وحدت ملی رسالت رسانه تراز انقلاب اسلامی است

مسئول بسیج رسانه استان البرز گفت : واقع‌گرایی به صورتی که نه به دنبال سیاه‌نمایی باشد و نه به دنبال انکار مشکلات باشد را در دستور کار خود قرار دهد. توجه به مسئله وحدت ملی و هم‌افزایی اقوام و اقشار مختلف، اصل جدا ناپذیر یک رسانه در تراز انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۹۰۴۷۵۴۳
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج  ، ابراهیم نوروزی فر، رئیس سازمان بسیج رسانه استان البرز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز ظهر جمعه در مصلی نماز جمعه کرج گفت: روایتگری یا همان خبرنگاری سابقه ای دیرین در اندیشه اسلامی دارد آنگونه که باید گفت حضرت زینب(س) اولین زن خبرنگار جنگ بود؛ همان بانویی که از با حضورش در حادثه کربلا، روایتگری و خبرنگاری اش بعد از حادثه عظیم عاشورا، آن را بعد از 1400 سال همچنان رنده نگاه داشته است.

 هم افزايي اقوام و وحدت ملی رسالت رسانه تراز انقلاب اسلامی است

به گفته وی، اگر نبود روایتگری و خبرنگاری این بانوی بزرگ اسلام و سخنان ارزشمندش بعد از حادثه عاشورا، عمق این فاجعه عظیم درک و لمس نمی شد.

در ادامه این کارشناس با ذکر آیه از قرآن عنوان کرد: آنجا که خداوند بزرگ مرتبه در قرآن کریم به قلم و آنچه قلم می‌نگارد: «وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ»؛ به گفته متقن مفرسین به نوشتن و کتابت قسم یاد می کند «قلم» یعنی وسیله نوشتن، یا چیزی که می‌توان با آن نگاشت.

وی خاطرنشان کرد: سوگند خوردن خداى تعالى به قلم، و آنچه می‌نویسند، سوگند به یکى از نعمت‏‌ها است، و این تنها قلم نیست که به آن سوگند یاد کرده، بلکه در کلام مجیدش به بسیارى از مخلوقات خود بدان جهت که نعمت‌اند سوگند یاد نموده؛ مانند آسمان، زمین، خورشید، ماه، شب، روز، انجیر و زیتون. اما آنچه که امروز و در دنیای کنونی از این نعمت الهی می بینیم به خطا کشاندن این قلم به سمت ظلم و سیاهی است.

وی توضیح داد: گستردگی و نفوذ روزافزرون رسانه‏ هاي جمعي مدرن و محصولات آن به عنوان برجسته‏ ترين دستاوردهاي جهان صنعتي و فناوري‏هاي فرهنگي و ارتباطي پرنفوذ، همه پديده ‏ها و عناصر فرهنگي را به گونه‏ هاي مختلف پوشش داده است.  

نوروزی با در نظر گرفتن اهمیت قدرت نفوذ رسانه ها در دوران کنونی، توضیح داد: قدرت رسانه، سبب شده است که همه جوانب زندگی انسان و حیات اجتماعی او ، تحت تاثیر و سیطره رسانه ها باشد، در واقع رسانه ها به عنوان بازوی فرهنگی جوامع، جز لاینفک زندگی افراد به ویژه جوانان به شمار می آیند، به طوری که در دنیای امروز نسل جوان از طریق رسانه ها با بخش عظیمی از قوانین حاکم بر اخلاق، آداب، ارزش ها و به طور کلی فرهنگ جامعه خود و سایر جوامع آشنا می شود، بنابر این رسانه های گروهی  در جامعه اطلاعاتی و ارتباطی امروز، نقشی بنیادی بر عهده گرفته اند.

امروزه افزایش ارتباطات جهانی، موجب ایجاد تغییرات فرهنگی بسیاری در جوامع مختلف شده است. قرار گرفتن در معرض اندیشه ها و گرایش های مختلف از جمله عوامل تهدید کننده تعلق خاطر به هویت دینی بخصوص در میان جوانان است.

وی افزود: در پژوهش های مختلف دانشگاهی که برخی از همکاران رسانه ای من انجام داده اند، حالی از این واقعیت است که کسانی که از برنامه های ماهواره ای استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که از این نوع برنامه ها استفاده نمی کنند، از لحاظ هویت دینی، نمرات پایین تری را دارا هستند، علاوه این پژوهش ها نشان می دهد که استفاده از برنامه های رادیو و تلوزیون داخلی، دارای رابطه مثبت و استفاده از برنامه های رادیوهای خارجی و شبکه های ماهواره های رابطه منفی با وضعیت پای بندی به ابعاد دین داری دارد.

وی با در نظر گرفتن این مهم که  رسانه ای می تواند خود را در تراز انقلاب اسلامی قرار دهد که متعهد، متخصص باشد. مطرح کرد: رسانه طراز انقلاب باید بداند که باید به آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی متعهد بوده و آن را جز لاینفک خود بداند و هم تخصص لازم در برخورد با این نرم افزارهای جنگی را داشته باشد.

به گفته نوروزی، رسانه تراز انقلابی  می بایست دارای هوشمندی و تلاش و کارآمدی باشند . فردی که در رسانه تراز انقلابی مشغولیت دارد یا ماموریت های رسانه ایی دارد ، باید بتواند بیش و پیش از دیگران به آگاهی های محیطی دست پیدا بکند . باید بیش و پیش از دیگران به تولید آگاهی کمک بکند تا پس از تولید آگاهی و دست یافتن به معرفت صحیح بتواند در انتقال این آگاهی ها و داده ها به مردم ایفاگر نقش باشند .

وی افزود: به نظرم باید اصحاب رسانه با هوشمندی بتوانند به انتقال اطلاعات به شهروندان، چونان عمل کنند که این اطلاعات موجب تقویت نظام رفتاری معقول در میان مردم بشود و عقلانیت جمعی مبتنی بر نظریه هیا انقلاب اسلامی را تثبیت بکند . اگر چنین اتفاق مبارکی رخ بدهد ، ما به همبستگی اجتماعی ناشی از آگاهی دست پیدا خواهیم کرد و امیدوارم که رسانه ها چنین کارکردی را از خود بروز بدهند .

مسئول بسیج رسانه استان البرز با در نظر گرفتن محورهای شاخص در بحث رسانه تراز انقلاب اسلامی مطرح کرد: رسانه تراز انقلاب اسلامی باید ایدئولوژی انقلاب 57 ایران از مدیر یک رسانه تا تمامی عوامل و کارمندان زیردست آن مجموعه را بپذیرد.در واقع نوعی تعهد به آرمان‌های انقلاب و تلاش در راستای تحقق آن داشته باشد، بایدحقیقت‌گویی را به عنوان یک اصل بپذیرد،‌ در واقع صادق شفاف و بی‌پرده عمل نماید.

وی افزود: واقع‌گرایی به صورتی که نه به دنبال سیاه‌نمایی باشد و نه به دنبال انکار مشکلات باشد را در دستور کار خود قرار دهد. توجه به مسئله وحدت ملی و هم‌افزایی اقوام و اقشار مختلف، اصل جدا ناپذیر یک رسانه در تراز انقلاب اسلامی است.

مسئول بسیج رسانه استان البرز ادامه داد: رعایت اصول اخلاق رسانه‌ای، تعامل با دنیا برای صدور فرهنگ و تمدن ایران انقلابی و اسلامی به جهان،‌ تخصص‌گرایی در مجموعه رسانه برای اثرگذاری و کارایی هر چه بهتر از دیگر مواردی است که یک رسانه تراز انقلاب اسلامی باید به دنبال آن باشد. کسی که در یک رسانه انقلابی دست به قلم می‌شود یا تولید محتوا می‌کند باید به علوم ارتباطات ،‌ فرهنگ‌، جامعه‌شناسی و حقوق و سیاست اشراف و در این زمینه مطالعه گسترده داشته باشد. در بحث انتقال و بیان نیز تسلط به علوم ابزاری، زبانی و نرم‌افزارهای مرتبط با این حوزه نیز بسیار کارگشاست.

در پایان مسئول بسیج رسانه استان البرز خاطر نشان کرد : مسئولان باید بدانند که اعتماد به رسانه های در تراز انقلاب اسلامی، اعتماد به بالا بردن انگیزه و اعتقاد مردم به انقلاب اسلامی است. مسئولان دلسوز و انقلابی باید بدانند که نباید با حضور در هر رسانه و فعالیت رسانه ای که این روزها غالب فضای مجازی گرفته است، می تواند به آنان در بالابردن سطح اقداماتشان کمک کنند. مسئولان باید بدانند که هر رسانه ای نمی تواند به آنان در راستای خدمت رسانی به مردم یاری رسان باشد. مسئولان باید بدانند که رسانه هایی می توانند به آنان کمک کنند که در چارچوب تراز انقلاب اسلامی قدم بر می دارند. مسئولان باید بدانند که تلنگر هر رسانه ای نما نباید و نمی تواند در خدمت رسانی به آنها کمک کند. مسئولان باید بدانند که توجه و حمایت به هر رسانه ای نما یا فعال تلگرامی نمی تواند آنان را در جامعه و مردم تاثیر گذار نماید. مسئولان باید بدانند که با حمایت های خود از رسانه های تراز انقلاب اسلامی، هم به بالا بردن سطح تاثیر خود در جامعه کمک کرده اند و هم به بالا بردن اعتماد مردم به انقلاب اسلامی.

ارسال نظرات
پر بیننده ها