پور ابراهیمی:

سیاست ارزی کشور از ابتدا مورد انتقاد جدی ما بود/ اگر منشور اقتصادی مد نظر رهبری عملی می‌شد اثر تحریم‌ها به کمترین حد می‌رسید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: سیاست ارزی که تعیین نرخ واحد و ثابت برای ارز در اقتصاد ایران بود، از ابتدا مورد انتقاد جدی ما بوده و هست و خروجی آن افزایش بی رویه واردات، توقف صادرات و در نتیجه عدم امکان ورود ارز به کشور، افزایش نرخ ارز و غیره بود.
کد خبر: ۹۰۴۷۴۶۸
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ محمدرضا پورابراهیمی امروز در همایش بصیرتی پایوران و کارکنان سپاه امام رضا(ع) و رده‌های مستقر در مشهد در مجتمع آیه‌ها اظهار کرد: میزان تورم یکی از مولفه‌های عمده کاهش ارزش پولی در کشورمان است و اولین نکته این است  هر کشوری که میزان تورم آن بیشتر باشد قدرت خرید آن پایین می‌آید از نظر اقتصادی تورم بر ارزش پولی کشور تاثیرگذار است البته علاوه بر تورم عوامل دیگری هم دخیل هستند.

وی افزود: رشد اقتصادی و میزان صادرات و واردات نیز یکی از عوامل موثر بر اقتصاد کشورمان است که مقدار  رشد اقتصادی در کشورمان  به میانیگن ۴/۲ درصد رسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در برخی از کشور‌ها خودشان اقدام به کاهش ارزش پولی می‌کنند تا دو مولفه اقتصادی را پیگیری کنند که این دو مولفه میزان واردات و صادرات است بطوریکه با کاهش ارزش پولی درصدد هستند صادرات را افزایش و واردات را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: سیاست ارزی که تعیین نرخ واحد و ثابت برای ارز در اقتصاد ایران بود، از ابتدا مورد انتقاد جدی ما بوده و هست و خروجی آن افزایش بی رویه واردات، توقف صادرات و در نتیجه عدم امکان ورود ارز به کشور، افزایش نرخ ارز و غیره بود.

پور ابراهیمی  با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید برای کالا‌های لوکس و اساسی متفاوت باشد، ابراز کرد: نحوه مدیریت بازار ارز در کشور باید بر اساس چارچوبی باشد که دولت بتواند هم تقاضا‌های ضروری ارز را برای تامین کالا‌های اساسی در کشور پاسخگو باشد و هم بتواند تقاضا‌های مابقی اقلام مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف اعم از مصارف عام، اقلام و یا مواداولیه واحد‌های تولیدی که فرآیند عملیات اقتصادی را در کشور استمرار می‌دهد را تامین کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس چندین ماه است که در حال رایزنی با دولت برای تهیه بسته مدیریت بازار ارز است گفت: علیرغم برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون اقتصاد با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و نشست‌های غیر علنی مجلس با حضور مسئولان اقتصادی کشور، متاسفانه دولت سیاست غیرکارشناسی و غیرمنطقی خود را در بازار ارز ادامه داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: با توجه به منابع گسترده در کشورمان انتظار ما این است صادرات ایران حداقل در سال ۹۷ باید به ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد و در مقابل نیز کاهش واردات داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی اعتقاد دارند تحریم‌ها بر کاهش ارزش پولی  اثر گذاشته است اما  اگر زیرساخت اقتصادی کشوری مطرح و منشور اقتصادی ایران که  مد نظر مقام معظم رهبری است عملی می‌شد اثر تحریم‌ها به کمترین حد ممکن می‌رسید.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ادامه همکاری روسیه،چین و هند برای خرید و فروش نفت ایران گفت: تفاوت دور جدید تحریم ها با تحریم های سابق در این است که در دولت آقای احمدی نژاد اتحادیه اروپا هم ما را تحریم کرده بود، سازمان ملل هم ما را تحریم کرده، اما در دور جدید تحریم ها هیچ تحریمی از طرف سازمان ملل، اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال نمی شود و تحریم های جدید محدود به تحریم های آمریکا علیه ایران است. بنابراین امکان اینکه ما بتوانیم فروش نفتمان را با توجه به این شرایط به شکلی سر و سامان دهیم نسبت به گذشته بیشتر است.

پورابراهیمی گفت: تیم اقتصادی کشور نیازمند همراهی و از طرفی نیازمند تغییر سیاست کشور در عرصه اقتصادی هستیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها