خبرهای داغ:
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

اخذ سهمیه بیمه برای 3هزار روزنامه‌نگار/ ارائه تسهیلات بانکی 20میلیون تومانی به خبرنگاران

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از اخذ سهمیه بیمه برای 3هزار روزنامه نگار طی سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۷۲۰۹
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵

اخذ سهمیه بیمه برای 3هزار روزنامه‌نگار/ ارائه تسهیلات بانکی 20میلیون تومانی به خبرنگارانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد سلطانی‌فر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان همدان با گرامیداشت شهدای عرصه قلم و روز خبرنگار با اشاره به انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار داشت: دکتر درویش‌نژاد به عنوان مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان همدان مدیری جسور و شاخص و خارج از ضابطه است که در هیچ قالب رسمی فعالیت خود را دنبال نمی‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه خبرنگار در جامعه عنوان کرد: متاسفانه امروز با افزایش و تعدد فضای مجازی در جامعه صحت و صداقت خبر به قربانگاه می‌رود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود چهار حوزه مختلف در معاونت امور مطبوعاتی  وزارت ارشاد اشاره و بیان کرد: خبرنگاران خارجی یکی از  حوزه‌های معاونت مطبوعاتی مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته بود که با تلاش‌های صورت گرفته اقداماتی در این خصوص انجام شد.

وی به وجود 160 رسانه مجوز گرفته شده خارجی در کشور اشاره و تصریح کرد: باشگاهی به نام باشگاه خبرنگارن خارجی ایجاد و خبرنگاران خارجی را ساماندهی دادیم چراکه در حوزه دیپلماسی عمومی توان تاثیرگزاری اینها بالا است که با توجه به دو رویداد مهم 2018 در همدان، این استان را از مراکز خود قرار می‌دهیم تا بتوانیم پیام مردم همدان و برنامه‌های توریستی استان را بیشتر به دنیا معرفی کنیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه در طول سال گذشته بیش از یک هزار خبرنگار خارجی در کشور مستقر شدند، گفت: سالانه غیر از خبرنگاران 160 دفتر رسانه مجوز گرفته و خبرنگارانی مشغول به فعالیت هستند.

وی برگزرای 15 عنوان برنامه در طول هفته خبرنگار در استان همدان را اقدامی خوب و اثربخش دانست و افزود: این اقدام باید  برای سال‌های بعد در دیگر استان‌ها الگو و از این ظرفیت‌ها دیگر استان‌ها نیز استفاده کنند.

* امسال نمایشگاه مطبوعاتی برگزار نخواهد شد

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه مطبوعاتی برگزار نخواهد شد، یادآور شد: امسال به دلایل مختلف صرفه‌جویی و سالی پرفشار بر روی مطبوعات و وجود تحریم‌های اقتصادی که همه بسترها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بر اساس منشور 13 گانه رئیس جمهور سعی شده موضوع صرفه‌جویی مد نظر قرار گیرد و هزینه‌های اضافی کاهش یابد و پیشنهاد شده که نمایشگاه مطبوعاتی برگزار نشود.

وی اضافه کرد: در صورت مورد تأیید قرار گرفتن عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعاتی، به دنبال برگزاری جشنواره مطبوعات استان‌های غرب کشور به محوریت همدان هستیم که برگزرای این جشنواره در همدان جزو افتخارات ما است.

سلطانی‌فر به موضوع بیمه خبرنگاران به عنوان یک دغدغه اساسی اشاره و عنوان کرد: به دلایل مختلفی که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده متاسفانه سهمیه بیمه روزنامه‌نگاران در صندوق را از دست دادیم و این سهم به نویسندگان و دیگر هنرمندان تخصیص داده شد.

وی از اخذ سهمیه بیمه برای 3هزار روزنامه نگار طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای امسال که به فکر تغییر طرح بیمه و واگذاری آن به مدیر مسئولان بودیم این احساس نگرانی شکل گرفت که ممکن است تعدادی از روزنامه نگاران غافل از موضوع بیمه قرار گیرند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: امسال با هماهنگی صورت گرفته با صندوق بیمه توانستیم برای 3 هزار از روزنامه‌نگاران سهمیه بگیریم که تاکنون 806 نفر را بیمه کرده‌ایم و تا سقف 3 هزار نفر هم جا دارد که البته این صندوق شرایط خاصی دارد.

وی با اشاره به برخی طرح‌های اجرا شده در خصوص بیمه خبرنگاران که موجب کمرنگ شدن موضوع بیمه خبرنگاران شده است، افزود: اجرای طرح‌هایی همچون  طرح اشتراک در اجرا با شکست مواجه شد به طوری که رقم هنگفتی از یارانه به مقدار 70میلیارد تومان ظرف مدت 3 سال برداشته و سایر بخش‌ها از این ظرفیت کمتر بهره‌مند شوند.

سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه نگاه ما کاهش مداخله و تصدی‌گری دولت در موضوع بیمه خبرنگاران است، گفت: طرح اشتراک روزنامه را که با هدف روزنامه‌خوان کردن مردم اجرا شد و همچنین طرح بیمه خبرنگاران که توسط رسانه بود را تعطیل کردیم چراکه این طرح اشکالات فراوانی داشت که مهمترین آنها مداخله دولت در امور روزنامه‌نگاران بود.

* تنها ملاک برای پرداخت یارانه انتشار مستمر و اعلام وصول نشریات است

وی با بیان اینکه اختصاص سهمیه بیمه به رسانه‌ها سبب شد برخی افراد از ظرفیت ایجاد شده سوء استفاده کنند، عنوان کرد:  تخلف برخی مدیران و بیمه کردن افرادی غیر از روزنامه‌نگاران سبب شد نتایج این تخلف دامن خودشان را گرفته و سبب تشکیل پرونده‌هایی حقوقی علیه آنها شود که با متوقف کردن این قبیل طرح‌ها توانسته‌ایم امسال در دو مقطع به رسانه‌ها یارانه پرداخت کنیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگرچه به شخصه با پرداخت یارانه مستقیم به مطبوعات مخالف هستم اما معتقدم مسیر فعلی مسیری است که می‌توانیم با کمترین چالش و فساد به نشریات کمک کنیم که در این راستا مقرر شده  یارانه بیمه به جای اصلی خود در سرفصل‌های یارانه بازگردد.

وی با اشاره به سهمیه یارانه استان همدان با بیان اینکه در تخصیص سهمیه نگاه استانی نیست، گفت: در این زمینه هیچ استانی برتری نداشته و تمام رسانه‌هایی که شامل طرح یارانه می‌شود با رتبه‌بندی دنبال می‌کنیم و تنها ملاک برای پرداخت یارانه انتشار مستمر و اعلام وصول نشریات است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه نشریات و رسانه‌ها تا سه سال پس از دریافت مجوز از حمایت‌های دولتی بی‌بهره هستند تا صلاحیت مالی و حرفه‌ای آنها در مدیریت، چاپ و نشر مطبوعات محرز شود، افزود: ما برای حضور افراد حرفه‌ای در عرصه رسانه تصمیم گرفته‌ایم و حمایت‌های مالی از مطبوعاتی که 25 سال یارانه دریافت کرده‌اند، نیز قطع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما کاهش مداخله دولت در امورات و واگذاری بخشی از اختیارات وزارت ارشاد به تشکل‌ها و خانه‌های مطبوعات است، تصریح کرد: آمادگی داریم بخشی از وظایف و اختیارات خود را واگذار کنیم اما به دلیل عملکرد ضعیف تعدادی از خانه مطبوعات استان‌ها و نارضایتی رسانه‌ها از این تشکل این راهبرد با تأخیر مواجه شده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال 3 هزار نفر از روزنامه‌نگاران و خانواده‌هایشان در قالب بیمه تکمیلی و طرح سرمد بیمه شده‌اند، یادآور شد: در این طرح دو سوم هزینه‌ها از طرف ما و یک سوم آن از طرف روزنامه‌نگار پرداخت شد.

* باید به دنبال آموزش‌های پیشرفته باشیم

وی با بیان اینکه هر مدیر مسئولی که اعضای رسانه خود را بیمه نکند از حمایت یارانه‌ای محروم خواهد شد، افزود: افرادی که رسانه‌هایشان تعطیل شده و یا در پرداخت حق بیمه دچار سهل‌انگاری می‌شوند، می‌توانند با شرایطی تا دو سال از بیمه بیکاری استفاده کنند.

سلطانی‌فر در ادامه سخنان خود به موضوع اختصاص یارانه به نشریات محلی و کم بودن سهم استان همدان در این خصوص اشاره و بیان کرد: در این راستا نگاه ما استانی نیست بلکه به تمامی رسانه‌هایی که شامل دریافت یارانه می‌شوند یارانه می‌دهیم که اگر سهم استان در این خصوص کم است به دلیل عدم ارسال به موقع اعلام وصول است که همین سبب محروم شدن آنها از یارانه و اعمال ماده 16 شده است.

وی از پرداخت تسهیلات بانکی 20میلیون تومانی به خبرنگاران و 170 میلیون تومانی به روزنامه نگاران خبر داد و تاکید کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای امضا شده  با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران این تسهیلات با کارمزد چهار درصد به افراد واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه حوزه آموزش به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی نیمه مغفول مانده بر تقویت فضای آموزش خبرنگاران تاکید و بیان کرد: باید شرایط توانمندی‌های به‌روز رسانه‌ای برای خبرنگاران فراهم شود چراکه اگر آموزش دهیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر اندازه هزینه کردن در بخش آموزش، باز هم کم است، یادآور شد: اصحاب رسانه باید روش‌های نوین خبرنویسی در عرصه‌های مختلف را از ما طلب کنید ضمن اینکه باید آموزش‌های سنتی را دنبال نکنیم و به دنبال آموزش‌های پیشرفته باشیم.

* ایجاد طرح اختصاص مشاوران رسانه‌ای

سلطانی‌فر با اشاره به فعالیت‌های کانون تبلیغاتی به صدور یک هزار و 880 مجوز کانون تبلیغاتی اشاره و خاطرنشان کرد: ما با مشکلات این قشر از جامعه رسانه‌ای آشنا هستیم و در تلاش برای تشکیل کانونی برای فعالان این عرصه هستیم.

وی با اشاره به جایگاه مشاوران رسانه‌ای مسئولین با بیان اینکه استانداران و فرمانداران کشور مشاور رسانه‌ای ندارند، تاکید کرد: با توجه به نقش سازنده مشاوران رسانه‌ای در تهیه و تدوین پیوست رسانه‌ای و آماده‌سازی افکار عمومی به دنبال ایجاد طرح اختصاص مشاوران رسانه‌ای هستیم تا مدیران دولتی از وجود مشاوران رسانه‌ای بهره‌مند شوند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ایجاد پیوست رسانه‌ای  برای طرح‌های اجرایی عنوان کرد: در این صورت طرح به هنگام اجرا با مشکلات کمتری روبرو شود.

* متولی کاغذ مطبوعات سازمان صنعت معدن و تجارت است

وی از راه‌اندازی شورای مشورتی در راستای حفظ و تکریم شأن و جایگاه روزنامه‌نگاری خبر داد و یادآور شد: در این شورا پرونده‌های مطبوعاتی رسیدگی و 70 تا 80 درصد از مشکلات اهالی رسانه پیش از ارجاع به دادگاه‌های قضایی حل می‌شود.

سلطانی‌فر با اشاره به مشکات کاغذ مطبوعات با بیان اینکه معاونت امور مطبوعاتی وزرات فرهنگ ارشاد متولی کاغذ نیست، خاطرنشان کرد: متولی کاغذ مطبوعات سازمان صنعت معدن و تجارت است و بنده مسئول پاسخگویی در حوزه کاغد نیستم.

وی با بیان اینکه فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور برای تهیه و تولید کاغذ در داخل شناسایی شده از تشکیل کمیته کاغذ در وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: با اجرای طرح‌های کوتاه و بلند مدت می‌توان مشکل کاغذ را برای همیشه رفع کرد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای دو طرح در راستای تأمین کاغذ مورد نیاز مطبوعات در کشور اشاره کرد و یادآور شد: طرح تولید کاغذ از سنگ آهک در یزد و همچنین احداث کارخانه‌ای در اراک برای تولید کاغذ از روزنامه باطله در دستور کار قرار گرفته که سالانه 18 هزار تن تولید کاغذ را در پی خواهد داشت که به تأمین نیاز کشور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار