خبرهای داغ:
بهبودی در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

تشریح فرایند تدوین سند آمایش سرزمین استان/ترسیم سیمای توسعه استان تا سال 1420

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح فرایند تدوین سند آمایش سرزمین استان از ترسیم سیمای توسعه استان تا سال 1420 در این سند مهم خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۷۱۸۱
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، داود بهبودی صبح امروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در مطالعات آمایش سرزمین استان در ابتدا عصاره وضع موجود را احصا کردیم و به سرعت به چند یافته اصلی از وضع موجود دست یافتیم.
وی افزود: بر اساس همین یافته‌ها به این نتیجه رسیدیم که آذربایجان‌شرقی از یک عدم تعادل اساسی برخوردار بوده و ما می‌توانیم استان را به دو قسمت غربی پیشرفته صنعتی، دارای روستاهای بزرگتر و اراضی بسیار مناسب و شرقی عقب مانده‌تر، غیرصنعتی و دارای روستاهای پراکنده و کوچک تقسیم کنیم.
بهبودی در عین حال خاطرنشان کرد: این عدم تعادل را در اکثر شاخص‌ها مشاهده کردیم که در آمایش باید پرداخت شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: علیرغم اینکه تصور می‌شود آذربایجان‌شرقی یک استان برتر ملی است، سهم تولید ناخالص داخلی در 10 سال گذشته به شدت کاهش یافته و مباحث محیط زیست، دریاچه ارومیه، آلودگی هوا استان را با چالش مواجه کرده‌اند.
این اقتصاددان ادامه داد: ما چهار سند را بررسی کرده و آینده صنعت جهان، پیش‌بینی آینده ایران در اسناد بالادست و در سطح بین المللی را مد نظر قرار دادیم؛ همچنین نقاط قوت و ضعف وضع موجود را شناختیم.
بهبودی یادآور شد: چهار هدف بنیادی را برای آمایش در نظر گرفتیم که عبارت بودند از: دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین‌الملل، حصول به جایشگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت‌های مزیت‌دار، حفظ پایداری محیط زیست و تعادل سرزمین و انعطاف‌پذیری قابلیت‌های توسعه‌ای مناطق و رفع محتومیت فضایی.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: چشم‌انداز توسعه استان را با لحاظ همین اهداف بنیادی ترسیم کردیم.
وی با بیان اینکه استان در مقیاس فرا ملی دروازه اصلی و تخصصی تجارت و ترانزیت از جنوب و شرق آسیا به حوزه اروپا و مدیترانه شرقی و مرکز ارائه خدمات گردشگری سلامت در منطقه قفقاز است، افزود: در مقیاس ملی نیز یکی از مقاصد اصلی گردشگری طبیعی کشور، قطب ملی فعالیت‌های معدنی و دارای جایگاه ویژه در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود.
بهبودی همچنین بر لزوم کاهش 20 درصدی زمین‌های کشاورزی و 40 درصدی مصرف آب کشاورزی استان در سند آمایش اشاره کرد.
استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار ضمن مهم و اساسی خواندن اجرای طرح آمایش استان، از تلاش‌های انجام گرفته در این زمینه تقدیر نموده و خواستار همراهی دستگاههای اجرایی در نهایی شدن این سند شدند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها