مصطفی برزگر
در جلسه خانه نخبگان بسیج علمی ایلام مطرح شد،
در جلسه خانه نخبگان بسیج علمی اعضاء به اهمیت نقش فرهنگ در بحث خرید کالاهای ایرانی تاکید کردند.
کد خبر: ۹۰۴۶۸۹۳
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  جلسه خانه نخبگان بسیج علمی ایلام امروز صبح در محل سالن جلسات سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان ایلام و با موضوع بررسی راهکارهای اجرایی در جامعه در جهت فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی برگزار شد.

محمد نصرالهی مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان ایلام در ابتدای این جلسه ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد:به نظر می رسد تشکیل یک کارگروه تخصصی در این زمینه برای رصد نیازمندی ها و مشکلات  و نیز ظرفیت ها پتانسیل های استان ضروری است.

وی افزود:همانگونه که کارگروه های مختلفی اعم از مکانیک،کشاورزی،الکترونیک و... در خانه نخبگان وجود دارد،یک کارگروه نیز باید برای موضوع حمایت از کالاهای ایرانی تشکیل شود تا دقیق تر و علمی تر به این موضوع پرداخته شود.

نصرالهی اضافه کرد:ما می توانیم موضوعات مهم استان را جهت انجام پایان نامه ها در مقطع کارشناسی ارشد را به دانشگاه ها ارائه بدهیم و این آمادگی را نیز داریم که از این پایان نامه ها حمایت مالی بلاعوض داشته باشیم.

مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان ایلام در ادامه خاطر نشان کرد:ایجاد یک سند چشم انداز برای پیگیری جلسات و مصوبات و نیز تحقیقات شورای پژوهشی خانه نخبگان ضروری است.

محمد ایدی رئیس شورای پژوهشی خانه نخبگان بسیج علمی ایلام اظهار کرد:بسیج ظرفیت بسیار بزرگی دارد و نباید از نقش آن در رونق و فرهنگ سازی  حمایت از کالاهای ایرانی غافل شد.

وی افزود:نباید از نقش مهم نخبگان علمی،فرهنگی،هنری و ورزشی در ترویج و تبلیغ کالاهای ایرانی غافل شد زیرا این شخصیت ها در اجتماع الگو هستند و عده زیادی از جامعه از آنان تاثیر می پذیرند.

رئیس شورای پژوهشی خانه نخبگان با اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی تاکید کرد:همکاری صدا و سیما،بسیج هنرمندان،بسیج رسانه و...می تواند باعث ایجاد هماهنگی در ترویج استفاده از محصولات ایرانی شود.

ایدی در خصوص ریشه یابی این مشکل و دلایل استفاده جامعه از کالاهای خارجی گفت:این موضوع ابعاد تاریخی دارد و این فرهنگ در طول سالیان متمادی در جامعه جا افتاده است که کالاهای خارجی با کیفیت تر از کالاهای ایرانی هستند.

وی اضافه کرد:مردم باید تقاضای کالای ایرانی را داشته باشند تا کیفیت محصولات بیشتر شود و رشد کند.

 حبیب اله محمودیان عضو شورای پژوهشی خانه نخبگان در این خصوص اظهار کرد:باید ظرفیت های استان را مانند اربعین،راهیان نور،گردشگری فرهنگی و مذهبی و طبیعی ...را احصا کرد و بر اساس این ظرفیت ها مشکلات موجود را کاهش داد.

وی با توجه به نقش مهم رسانه ها در فرهنگ سازی خرید محصولات ایرانی اضافه کرد:ایجاد وحدت و توجه به تقویت هویت ملی ایرانی و اسلامی می تواند راهکارهای مناسبی برای حل این مشکل باشند.

محمد رشیدی عضو شورای پژوهشی خانه نخبگان بسیج علمی گفت:نقش هویت و هویت سازی ملی را باید بیش از پیش جدی گرفت.

وی افزود:ساخت انیمیشن ها به زبان محلی،نمادهای تبلیغاتی و طراحی های نوین و ملی در محصولات می تواند باعث پر رنگ شدن هویت ملی در بحث خرید کالای ایرانی شود.

رشیدی نامگذاری سال ها با رویکرد  اقتصادی توسط مقام معظم رهبری در سال های اخیر را نشان از اهمیت اقتصاد و بیمه کردن کشور دانست و اضافه کرد:در بحث کشاورزی علیرغم مشکلات و موانع،ظرفیت های بسیار مناسبی در استان وجود دارد.

عضو شورای پژوهشی خانه نخبگان حمایت از محصولات ارگانیک استان را بسیار ضروری دانست و تصریح کرد:دعوت از رئیس اداره کل جهاد کشاورزی استان  به جلسات با موضوع فراوری محصولات و نیز بسته بندی ان ها می تواند ایده ی خوبی برای حل مشکل کشاورزان در استان باشد.

زهره رئوفی عضو شورای پژوهشی خانه نخبگان در خصوص راهکارهای اجرایی در جهت رونق فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی گفت:برپایی نمایشگاه و تبلیغ کالاها توسط شخصیت های هنری،فرهنگی و ورزشی می تواند مشوق مردم در خرید محصولات ایرانی باشد.

افسانه سلمانی عضو شورای پژوهشی خانه نخبگان نیز اظهار کرد:ملاقات تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای ایرانی با رئیس اصناف می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

علی رضا شیرمحمدی دیگر عضو شورای پژوهشی خانه نخبگان نیز با اشاره به نقش مهم مسائل فرهنگی در خرید کالاهای ایرانی گفت:ارائه راهکارهای فرهنگی نیازمند بررسی های دقیق علمی است.

وی اضافه کرد:اینکه مردم چرا رغبتی به خرید کالاهای ایرانی ندارند سوال مهم است که باید به طور دقیق و علمی در پی یافتن علل آن بود.

شیرمحمدی در خصوص عمده ترین دلیل عدم خرید مردم از کالاهای ایرانی اظهار کرد:عدم رقابتی بودن کالای ایرانی از نظر قیمت و کیفیت با نمونه های خارجی عمده ترین دلیل مردم برای خرید نکردن است.

عضو شورای پژوهشی خانه نخبگان و مدرس دانشگاه پیام نور ایلام افزود:از آنجا که موانع زیادی در مسیر تولید کنندگان وجود دارد،افزایش قیمت محصولات تنها راه نجات آن ها از ورشکست شدن است که برای حل این مشکل  این موانع باید از بین بروند.

شیرمحمدی اضافه کرد:برگزاری مناظرات با همکاری سازمان بسیج رسانه در صدا و سیما می تواند بسیاریس از ماسئل را برای مردم روشن کند و قطعا می تواند در بهبود وضع موجود تاثیر مثبت داشته باشد.

 

ارسال نظرات