خبرهای داغ:
تولید کود ورمی کمپوست و پرورش کاکتوس یک نمونه کوچک از اقتصاد مقاومتی است، اما متأسفانه از طرف مسئولان مربوط به من کمکی نشد و خودم به سختی این کار را دنبال می کنم.
کد خبر: ۹۰۴۶۷۱۷
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار، با تاکید رهبر معظم انقلاب بر «اقتصاد مقاومتی» با هدف تکیه بر توان داخلی و تولید، بسیاری از جوانان کشور با پیروی از این فرمایش رهبری و با انگیزه کمک به چرخه تولید میهن اسلامی ایران، به فعالیت های مختلفی در این زمینه رو آوردند.

جوانان و تولیدکنندگان بسیاری نیز از شهرستان برخوار با انجام مشاغلی نظیر پرورش قارچ، ماهی، انواع گل و … سعی بر احیای اقتصاد مقاومتی و گسترش آن دارند.

ایوب داوری نیز یکی از جوانان شهر دولت آباد است که به پرورش انواع کاکتوس و در کنار آن، تولید کود ورمی کمپوست و فروش محصولات خود می پردازد.

این جوان دولت آبادی متولد سال ۱۳۶۶ در شهر دولت آباد است که در کنار شغل خود به پرورش انواع گیاه گوشتی نیز می پردازد.

*از چه زمانی کار پرورش گیاه کاکتوس را آغاز کردید؟

بنده از حدود ده سال پیش با این کار آشنا شدم و طی این سال ها هم به صورت تفریحی انواع کاکتوس را پرورش می دادم و هم با مطالعه و هم به صورت تجربی فوت و فن کار را آموختم، اما از سه سال پیش به صورت جدی در کنار کارم این کار را هم دنبال کردم؛ یعنی اول تصمیم را گرفتم که یک سری از درختان میوه را پرورش بدهم.
 
این کار را هم شروع کردم ولی بعد از گذشت شش ماه به این نتیجه رسیدم که با توجه به بحران کم آبی این کار فایده ای ندارد، از طرف دیگر هم چون متوجه شدم که کاکتوس ها کلأ کم آب بوده و نسبت به دمای زیاد مقاوم است، پرورش گیاهان گوشتی را به صورت جدی دنبال کردم؛ آن هم در یک فضای ۱۰۰ متر مربعی روی پشت بام که با طبقه بندی، این فضا را به فضای ۲۰۰ متری تبدیل کردم، البته در کنار این کار هم تصمیم گرفتم کود مورد نیاز برای کارم را خودم تولید کنم، کودی کاملأ مقوی برای کشاورزی که همان کود ورمی کمپوست است.
 
این کود توسط گونه ای از کرم خاکی تولید می شود و مواد اولیه آن هم از هر چیزی که منشأ گیاهی داشته باشد تشکیل می شود مانند: پوست میوه ها، سبزیجات، کاغذ و کارتن، پوست تخم مرغ، پسماند کشاورزی و…
 
این گونه از کرم از این مواد تغذیه می کند و بعد از مخلوط شدن مواد با آنزیم معده، کرم به کود ورمی کمپوست تبدیل می شود، با این کار موادی که در منزل خودمان و اطرافیان دور ریخته می شد را حالا به کود تبدیل می کنم، البته گفتن این حرف ها بسیار راحت و ساده است اما تلاش و پشت کار زیاد می خواهد.
 
در حال حاضر کاکتوس ها را با دو روش قلمه زنی و کاشت بذر تکثیر می کنم و گونه های مختلف را با هم پیوند می زنم و درختچه های مینیاتوری یا همان بن سای را هم پرورش می دهم.

*مشکلات شما در زمینه پرورش کاکتوس چیست؟

به طور کلی؛ امروزه مردم زیادی به نگهداری از کاکتوس در منزل خودشان علاقه مند شده اند، چون این هم فرصت خوبی است از نظر اشتغال برای جوان های امثال بنده، ولی این کار هم سختی های خودش را دارد و هم هزینه خرید بذر و کاشت آن و نگهداری آن تقریبأ زیاد است.
تولید کود ورمی کمپوست و پرورش کاکتوس یک نمونه کوچک از اقتصاد مقاومتی است، اما متأسفانه از طرف مسئولان مربوط به من کمکی نشد و خودم به سختی این کار را دنبال می کنم.
 
در حال حاضر هم بیشتر به صورت اینترنتی در پیام رسان سروش کار فروش خود را انجام می دهم و در کنار آن هم مطالب و تصاویر مفید در مورد پرورش و نگهداری از کاکتوس ها در کانالم منتشر می کنم و سؤالات اعضای کانال را هم در مورد کاکتوس ها در حد توان پاسخ می دهم.
 
یک گلخانه کوچک ۵۰ متری هم برای فروش راه اندازی کرده ام و امیدوارم که در آینده موفق باشم و هم بتوانم با این کار برای چند نفر هم اشتغال ایجاد بکنم.
البته بیشترین فروش محصولاتمون در پیام رسان سروش انجام می شود، یعنی در کنار تکثیر و تولید کاکتوس برخی از گلدان های چوبی، استند گل و انواع فلاور باکس هم تولید می کنیم و امیدوارم به زودی بتوانیم با ارسال به اکثر استان ها، موفقیتمان را روز به روز بیشتر کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها