عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: نهادهای مربوطه که باید در بحث مبارزه با فساد و گرانی نقش فعال و مؤثر خود را داشته باشند، کمرنگ هستند.
کد خبر: ۹۰۴۶۶۷۴
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، اکبر غفوری، پیرامون بیانات روز گذشته رهبر انقلاب گفت: پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند: «اِتَّقُوا فَراسَهَ الْمُوْمِنَ فَاِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُوْرِ اللهِ. از درون‌بینی مؤمن بر حذر باشید، چرا که او با نور خدا مى‌نگرد.»

وی اضافه کرد: همچنین آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرمایند: «گوشتان به دهان مقام معظم رهبری باشد چرا که گوش ایشان به دهان حضرت حجت(عج) است. یا در جایی دیگر می فرمایند: «کلام مقام معظم رهبری در واقع ترجمه و تفسیری از آیات قرآنی و احادیث است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: به عنوان مثال اگر در بحث داعش نظر ایشان این بود که ما به جای اینکه در خیابان‌های تهران و همدان با داعش بجنگیم، در سوریه جنگیدیم؛ این در واقع ترجمه‌ای از کلام امام علی(ع) است که می‌فرمایند: «قبل از اینکه با شما بجنگند با آن‌ها بجنگید و در ادامه قسم به خدا می‌خورند که کسانی که در خانه خودشان با دشمن جنگیدند خوار و ذلیل شدند.»

اینکه با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، این ناشی از تجربه تاریخی است

غفوری افزود: در رابطه با بیانات روز گذشته رهبر انقلاب چند نکته قابل اهمیت است. نکته اول اینکه ایشان در رابطه با مذاکره فرمودند بحث مذاکره با آمریکا چیز جدیدی نیست و طی 40 سال بعد از انقلاب آن‌ها همیشه خواستار مذاکره بوده‌اند اما باید ببینیم آن‌ها هدفشان از مذاکره چیست؟!

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که امروزه منظور از مذاکره، گفتگوی تنها نیست بلکه مذاکره به معنای نوعی معامله است. لذا تا بحال تجربه تاریخی بارها اثبات کرده است که آمریکایی‌ها در مذاکرات اهداف خود را تحمیل می‌کنند ولی در حین مذاکره سعی می‌کنند با دادن وعده‌های نسیه و دروغین، تعهدات عملی و عینی از طرف مقابل بگیرند.

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: چنانچه ما می‌بینیم در بحث برجام آن‌ها به تمام اهداف خودشان رسیدند اما متأسفانه تعهداتی که آن‌ها می‌بایست انجام بدهند تا بحال هیچ‌کدام را انحام ندادند.

غفوری یادآور شد: لذا اینکه رهبر انقلاب فرمودند هیچ‌وقت ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد، این دیدگاه برخاسته از تجربه تاریخی چندین ساله و مخصوصا بحث برجام است. تجربه به ما ثابت کرده که برای آمریکایی‌ها مذاکره وسیله‌ای برای نفوذ در کشور و برای تحمیل خواسته‌هایشان است.

آمریکا می‌داند اگر علیه ایران اقدام نظامی کند اسرائیل نابود می‌شود

وی عنوان کرد: جنگ نظامی به هیچ عنوان اتفاق نخواهد افتاد چراکه آن زمانی که ما حتی سیم خاردار نداشتیم و دشمن یک جنگ جهانی را طی هشت سال بر ما تحمیل کرد نتوانست به خواسته‌های خود برسد در حالی که الان بنا بر گفته سردار سلیمانی ما 7 هزار موشک آماده شلیک به طرف اسرائیل داریم و 10هزار موشک در کشورهای دیگر که همه نشانه‌گیری و هدف‌گذاری آن‌ها رژیم اسرائیل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تأکید کرد: لذا آمریکا می‌داند که اگر کوچکترین اقدامی در عرصه نظامی انجام دهد به راحتی رژیم غاصب اسرائیل از بین خواهد رفت. بر همین اساس رهبر انقلاب فرمودند جنگ نظامی در کار نخواهد بود چرا که دشمن بهتر از هر کسی به توان و قدرت و اقتدار نظامی ما واقف است.

حامیان دیروز دولت امروز دنبال استعفای روحانی‌اند

غفوری خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که متأسفانه شاهد هستیم که برخی از جناح‌ها و جریان‌هایی که روزی از دولت روحانی حمایت می‌کردند امروز صداهای دیگری از آن‌ها با عنوان استعفای دولت و دولت ورشکسته به گوش می‌رسد.

وی اظهار داشت: هدف دشمن این است که دولت فعلی از طریق استیضاح یا استعفا کنار برود و بعد برخی از نامزدهایی وارد عرصه انتخابات شوند که اینها بخاطر عملکردشان صلاحیت ورود به عرصه ریاست جمهوری را ندارند و به دنبال رد صلاحیت این‌ها ما شاهد آشوب‌ها و تظاهرات‌های خیابانی باشیم و این چیزی است که آمریکایی‌ها طراحی کرده‌اند.

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: متأسفانه برخی چه در درون مجلس و چه خارج از مجلس چنین مباحثی را مطرح می‌کنند که باید دولت برکنار شود اما رهبر انقلاب تأکید دارند که دولت باید حمایت شود و باید کارش را ادامه دهد.

تأکیدات رهبر انقلاب برای مبارزه با فساد سابقه‌ای دیرینه دارد

غفوری در رابطه با تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر مبارزه با فساد گفت: اگر دقت کنیم می‌بینیم که رهبر انقلاب بیش از 20 سال است که بارها و بارها بحث مبارزه با فساد را مطرح کرده‌اند. در سال 76 و زمانی که دولت اصلاحات به قدرت رسید ایشان فرمودند که محور اصلاحات مبارزه با فقر فساد و تبعیض است و بارها در سخنرانی‌های مختلف خود بر لزوم مبارزه با فساد تأکید کرده‌اند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همان‌طور که خودشان هم اشاره کردند نسبت به وضعیت زندگی مردم واقف هستند و لمس می‌کنند که در جامعه چه خبر است. اما متأسفانه شاهدیم که برخی نهادهای مسئول که باید نسبت به بحث گرانی و بحث مبارزه با فساد احساس مسئولیت کنند در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: برای مثال اگر قوانینی در راستای مبارزه با فساد نداریم مجلس شورای اسلامی باید قوانین را وضع کند یا اگر قوانینی داریم که کارایی آن‌ها از بین رفته است باید قوانین جدیدی را وضع شود. این در حالی است که کمیسیون اصل نود مجلس نیز از اختیارات بسیار بالایی در بحث مبارزه با فساد برخوردار است.

هر سه قوه برای مبارزه با فساد ابزارهای قدرتمندی در اختیار دارند

غفوری افزود: حق تحقیق و تفحصی که قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی وضع کرده، یکی دیگر از ابزارهای مهم مجلس برای مبارزه با فساد است. همچنین بحث تذکر سئوال و استیضاح از ابزارهای بسیار قدرتمند مجلس برای مبارزه با فساد است.

وی اضافه کرد: دیوان محاسبات یکی از نهادهای زیرمجموعه مجلس است که در همه اداره‌ها و سازمان‌های دولتی حضور دارد و می‌تواند در بحث مبارزه با فساد نقش اساسی را ایفا کند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: خود قوه مجریه نیز از ابزارها و امکانات بسیار زیادی برای مبارزه با فساد برخوردار است. که وزارت اطلاعات و حراست‌هایی که در سازمان‌ها و اداره‌ها وجود دارند و ذیحسابی‌ها و وزارت اقتصاد و بازرسی ویژه‌ای که می‌تواند خود قوه مجریه و خود رئیس‌جمهور در جاهای متعدد داشته باشد از جمله‌ی این ابزارها است.

غفوری اظهار داشت: قوه قضائیه علیرغم تلاش‌ها و زحمات بسیار زیادی که می‌کشد، اما به نظر می‌رسد در تراز انقلاب اسلامی عمل نمی‌کند و برخوردهای سریع و قاطع و فوری که باید انجام دهد تا مردم نتیجه آن را در کوتاه‌مدت ببینند کمتر از آن شاهد بوده‌ایم.

وی عنوان کرد: درست است که دامنه کار بسیار وسیع است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد اما مردم انتظار اقدامات سریع دارند.

همانند زمان جنگ نظامی، در جنگ اقتصادی هم دادگاه صحرایی تشکیل شود

استاد دانشگاه یزد تأکید کرد: همان‌گونه که در جنگ نظامی به خاطر شرایطی که وجود دارد دادگاه‌های صحرایی تشکیل و به فوریت به تخلفات رسیدگی می‌شود، در حال حاضر نیز که ما درگیر جنگ اقتصادی تمام‌عیار هستیم، نیز باید تشکیل چنین دادگاه‌هایی در دستور کار باشد.

غفوری خاطرنشان کرد: قوه قضائیه علیرغم اینکه ابزارهای گوناگونی را در اختیار دارد که سازمان بازرسی کل کشور -که توان نفوذ و ورود به همه اداره‌ها را دارد- یا سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین خود دادگاه‌ها از جمله‌ی این ابزارها هستند، اما آنگونه که باید قاطعانه و فوری عمل نمی‌کند.

وی گفت: نهادهای مربوطه که باید در بحث مبارزه با فساد و گرانی نقش فعال و مؤثر خود را داشته باشند، کمرنگ هستند و فرمایشات دیروز رهبر انقلاب پیرامون بحث فساد و مبارزه با آن ناظر به همین مسئله بود.
ارسال نظرات