سید ساجد یعقوبی
امام جمعه جعفر آباد مغان گفت: دشمن با سلاح‌های فریبنده خود جنگ نابرابر رسانه‌ای را در دنیا آغاز کرده است چرا که جنگ رسانه‌ای امروز حقیقتا، یک جنگ نابرابر است و دشمن با تمام توان و قوا وارد میدان شده و اسلحه و سلاحش هم جذابیت‌های فریبنده و موافق با هوای نفس است که به راحتی می‌تواند بر قلب و دل هر شخصی نفوذ کند.
کد خبر: ۹۰۴۶۵۹۹
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
دشمن با سلاح‌های فریبنده خود جنگ نابرابر رسانه‌ای را در دنیا آغاز کرده است
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، حجت الاسلام محمد جواد باقری امام جمعه بخش جعفرآباد مغان در گفت و گو با خبرنگار بسیج بیله سوار در رابطه با جوانان و مسئله نقش آفرینی جوانان مصابحه ای داشته که می خوانید:
 
بسیج: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به جوانان و نقش این اقشار در آینده نظام و انقلاب همچنین با نظر بر اینکه خود شما به عنوان یکی از مسئولان جوان هستید، به نظر شما چقدر در تحقق سفارشات رهبری در رابطه با توجه به امور جوانان موفق بوده ایم؟ نقش بسیج را در این رابطه چگونه ارزیابی می کنید؟

حجت الاسلام باقری: در حال حاظر جامعه ما یکی از جوانترین جامعه ها در دنیا است و نیروی عظیم انسانی جوان یکی از سرمایه‌های ارزشمند کشور ما است که با توجه به انرژی و انگیزه فراوان دوران جوانی یقینا این قشر می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تحقق منویات امام خامنه‌ای که همواره بر حضور نسل جوان در صحنه‌های مختلف انقلاب تأکید میفرمایند و جوانی را یکی از شاخص‌های مهم مسئولین بر می‌شمارند بنماید؛ ولی تا رسیدن به آن نقطه ایده آل و آرمانی خیلی فاصله داریم و آن طوری که باید از حضور جوانان در جامعه و در سطح مدیریت کشور بهره نبرده ایم.

یقینا در این میان بسیج که در اوایل انقلاب با اعتماد و اتکاء به جوانان گمنام، ولی با انگیزه هم در بحث دفاعی و نظامی و هم در مباحث فرهنگی، عمران و آبادانی و حتی اقتصادی توانسته بود گام‌های بلندی بردارد و با همین جوانان خالص در دفاع مقدس بر ژنرال‌ها و تیمسار‌های آموزش دیده و تا دندان مسلح بعثی غلبه کند امروز نیز می‌تواند بهترین مکان و بهترین تشکیلات برای بکارگیری نیروی سرشار از انرژی و انگیزه جوانان باشد تا در رده‌ها و عرصه‌های گوناگون، توان جوان مؤمن ایرانی را به رخ دنیا بکشاند.

بسیج: حاج آقا شما دراغلب در سخنرانی هایی که دارین نسل جوان به خصوصو دهه 60 و 70 را بیشتر مورد بحث قرار می دهید، حتی شاهد بوده ایم در مطالبی که صفحات مجازی قرار می‌دهید از هشتگ‌های دهه ۶۰ و دهه ۷۰ استفاده می‌کنید، جوانان امروزی و جوانان بسیجی برای اینکه منتظران واقعی ظهور باشند چه موانعی بر سر راه خود دارند؟ از این موانع به چه طریقی باید عبور کنند؟

حجت الاسلام باقری: به تعبیر رهبر عزیزمان اگر این جوانان از جوانان آن روز‌های اول انقلاب بهتر نباشند یقینا کمتر نیستند و همان اخلاص و صفای باطنی در این‌ها نیز یافت می‌شود البته باید در نظر داشت که زیبایی‌ها و جلوه‌های فریبنده دنیای امروز چندین برابر سال‌های اول انقلاب است و با وجود این‌ها شاهد آن هستیم که خیل عظیمی از جوانان با چه ایثار و مجاهدتی در دفاع از حریم شیعه و اهل بیت (ع) چگونه جانبازی و ایثارگری می‌کنند.
 
جوان دهه ۶۰ و ۷۰ متعلق به دوران و نسلی است که می‌توانیم از آن به عنوان دوران گذار یا به قولی پوست اندازی تعبیر کنیم، دورانی که دنیا با سرعت به سمت رشد علمی و تکنولوژی می‌رفت، ولی هنوز آن امکانات و پیشرفت در کشور ما حس نمی‌شد و دورانی که دنیا در حال تجربه‌های جدید بود، ولی نسل دهه ۶۰ و ۷۰ ما درگیر جنگ و سازندگی بعد از جنگ بود اما با این همه می‌بینیم هنوز هم جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ انقلاب و نظام و کشور خود را دوست دارند و برایش جان می‌دهند.

منتظر امام زمان (عج) بودن منحصر و محصور در یک رده سنی نیست، حتی ما در احادیث و روایات می‌بینیم قبل از ولادت امام زمان (عج) هم دستور به انتظار فرج و گشایش در کار آل محمد داده اند. پس این مطلب خود برای ما روشن می‌کند که خود انتظار مهم است چه این انتظار ختم به ظهور بشود یا نشود؛ و در فرمایشی از امام صادق (ع) است که ایشان می‌فرمایند: «هر کس دوست دارد از اصحاب و یاران حضرت قائم باشد، باید علاوه بر انتظار با پرهیزکاری و خوش خلقی عمل کند» یعنی منتظر حقیقی امام زمان (عج) هم از لحاظ فردی باید خود را آماده کند و بسازد و هم از لحاظ اجتماعی با رفتار نیکوی خود جامعه را هم برای ظهور آماده کند. حال هر چیزی که بر خلاف این دستور باشد می‌شود مانع انتظار و باید از آن اجتناب کرد.

بسیج: نهاد‌ها و متولیان فرهنگی همه ساله برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برنامه‌هایی تدارک می‌بینند که جنبه‌های مثبت و موفقیت آمیزی هم داشته است نظر شما در رابطه با این برنامه‌ها چیست؟ آیا برنامه‌های مذکور موفقیت آمیز بوده است؟ چه انتقادات یا پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟

حجت الاسلام باقری: بله، همه ساله با پایان سال تحصیلی و شروع ایام تابستان که زمان فراغت دانش آموزان از درس و مدرسه است، تعداد زیادی از ادارات، ارگانها، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف دست بکار شده و کلاس‌هایی با عنوان طرح تابستانی یا طرح اوقات فراغت تابستانی برگزار می‌کنند که خود این عمل بسیار شایسته است و حداقل باعث این می‌شود که اوقات نوجوان و جوان عزیز کشورمان به بطالت و بیهودگی صرف نشود.

اما هدف فقط سرگرم کردن نوجوان و یا جوان نیست و اجرای این برنامه‌ها باید خروجی و نتیجه مطلوب داشته باشد که بتوانیم بگوییم این همه وقت و هزینه که انجام شد در نهایت منجر به فلان دستاورد فرهنگی، علمی، اعتقادی، فناوری و... شد.
 
ولی متاسفانه این نوع برنامه‌های همیشه چند آفت و آسیب جدی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها موازی کاری است؛ یعنی معلوم نیست متولی امر فرهنگ چه کسی است؟ همه با هم وارد میدان می‌شوند و همه هم یک برنامه اجرا می‌کنند، ولی متاسفانه هیچکدام هم نتیجه مطلوب را نمی‌گیرند، علتش پراکنده شدن توان، انرژی، امکانات و هزینه است. ولی اگر به جای این کار پراکنده بیاییم و به طور تخصصی هر مسئولیت و وظیفه را بر عهده نیروی تخصصی خودش بگذاریم می‌توانیم لااقل نتیجه مطلوب را تا حدودی لمس کنیم.

یکی دیگر از آسیب‌هایی که همیشه برنامه‌های اوقات فراغت را تهدید می‌کند، مقطعی بودن برنامه‌ها است، یعنی فقط در ایام تابستان سراغ نوجوان و جوان می‌رویم و در طول سال او را رها می‌کنیم، خب در چند ماه تابستان ما بذر یا نهال تربیت را در دل او می‌کاریم، ولی چون بعد از تابستان داشت و نگهداری لازم را انجام نمی‌دهیم تا تابستان سال بعد آن بذر یا نهال از بین می‌رود و باید دوباره نوجوان و جوان را که سال گذاشته چند قدمی جلو آمده بود را مجددا از صفر وارد جریان کار کنیم؛ که باعث می‌شود کار ما هم بی اثر و بی نتیجه بشود.

بسیج: با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمن و تلاش رسانه‌هایی که به عناوینی با تعالیم ناب و اثر گذار اسلام زاویه دارند و غالب این هجمه‌ها و شبهه پراکنی‌ها نوک پیکانشان اثر گذاری بر نسل جدید است، چه راهکار‌هایی برای مقابله با این موضوع دارید؟ پیوند روحانیت با نسل جدید می‌تواند به خنثی سازی این حرکات دشمنان یاری رسان باشد؟

حجت الاسلام باقری: جنگ رسانه‌ای امروز حقیقتا، یک جنگ نابرابر است و دشمن با تمام توان و قوا وارد میدان شده و اسلحه و سلاحش هم جذابیت‌های فریبنده و موافق با هوای نفس است که به راحتی می‌تواند بر قلب و دل هر شخصی نفوذ کند. و، چون طبق فرمایش امیرالمؤمنین (ع): «قلب جوان مثل زمین بکر و دست نخورده‌ای است که هر بذری در آن بکاری آن را قبول می‌کند» دشمن هم قلب و ذهن جوانان ما را هدف گرفته است که به راحتی بتواند بر آن‌ها اثر بگذارد تا در سال‌های بعد ما با نسل جوان دگرگون شده و استحاله شده‌ای مواجه باشیم.

روحانیت که از دیرباز به عنوان ملجأ و پناهگاه معنوی و فکری مردم، بخصوص نسل جوان بوده است اگر در این دوران هم بخواهد آن رسالت اصلی و قدیمی خود را حفظ کند و جوانانی را که گرفتار هجوم شبه‌ها و مسائل فریبنده شده اند را از این گرداب نجات بدهد اولا باید زمانه و مسائل زمانه خود را به خوبی بشناسد و با تکیه بر علم و اگاهی زبان جوانان را به خوبی درک کند بعلاوه باید پادزهر مناسب و آماده که همان مفاهیم عمیق دینی و آرامش ذکر الهی است را با زبان روز و جوان پسند به دل و جان آن‌ها تزریق کند تا حرکات دشمن را خنثی کرده باشد.

بسیج: باور و یقین ماست که قرآن کتابی جهان شمول است، طبعا رشد و تعالی هر جامعه‌ای مخصوصا جوامع اسلامی به هر چه بیشتر توجه کردن به این کتاب آسمانی وابسته است، کار‌های مثبت در این زمینه انجام گرفته است، کاستی‌های کار‌های فرهنگی در این حوزه از دیدگاه حضرتعالی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه در چیست؟

حجت الاسلام باقری: در آیه ۳۰ سوره مبارکه فرقان خداوند از زبان پیامبرش می‌فرماید: «در روز قیامت پیامبر از امت خود به خدا گله می‌کند که امت من این کتاب آسمانی قرآن را ترک کرده و غریبانه رها کردند.» خب یقینا منظور کنار گذاشتن کتاب قرآن نیست که یک مصحف را کنار بگذارند و سراغ آن نروند، بلکه منظور رها کردن و فراموش کردن دستورات و احکام و معارف قرآن کریم است. بحمدلله در سال‌های اخیر برنامه‌های بسیار خوبی در راستای ترویج قرآن و فرهنگ تلاوت، قرائت و حفظ قرآن کریم توسط متولیان امر صورت گرفته است که نتیجه آن کسب مقام در مسابقات بین المللی قرآن کریم است. ولی تا عمل به دستورات قرآن و جاری شدن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی خیلی فاصله داریم، ولی امیدواریم که همانطوری که در ظاهر قرآن موفق شده ایم در باطن قرآن هم موفق بشویم و حضور قرآن را در جای جای زندگی مان احساس کنیم.

باید در آموزش قرآن زیاد روی مباحث قرائت توقف نکنیم و در کنار کسب مهارت خوب خواندن قرآن، مفاهیم و حقایق قرآن کریم هم به قرآن آموزان آموزش بدهیم و چقدر خوب است که بتوانیم در عمل و با تبلیغ غیر زبانی مردم را به این سمت و سو رهنمون بشویم.
 
گفتگو از : مهرداد عاصمی
خبرنگاری خبرگزاری بسیج  بیله سوار
ارسال نظرات