خبرهای داغ:
مدیر کل بهزیستی استان گلستان با اشاره به اینکه فناوری برای خدمت به محرومین به میدان آمده،گفت : دستگاه پاراواک در بیماران ضایعه نخاعی قادر است پس از ۶ ماه بیمار را به راه رفتن سوق دهد .
کد خبر: ۹۰۴۶۵۹۷
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
وقتی ضایعه نخاعی در مقابل فناوری ایرانی زانو می زند 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان گلستان ؛ دکتر ابراهیم غفاری مدیر کل بهزیستی استان گلستان ظهر امروز یکشنبه 21 مردادماه در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در خصوص استفاده از فناوری در این حوزه گفت : خوشبختانه باید بگویم که فناوری امروزه به کمک محرومین و آسیب دیدگان آمده و دستگاه پاراواک یک نمونه از این فناوری هاست .

غفاری با اشاره به دستگاه پاراواک گفت :  این دستگاه در بیمارانی که یا بطور مادرزادی دچار ضایعه نخاعی شده اند و یا در اثر تصادف و برخورد سخت ، بکار گرفته می شود  و بیماران با ضایعه نخاعی از کمر به پایین تحت درمان با این دستگاه پس از 6 ماه امکان راه رفتن خواهند داشت ؛ سیستم پاراواک در نوع خود منحصر به فرد بوده و با بکارگیری مدل‌های ریاضی از سیستم‌های اسکلتی عضلانی و استراتژی‌های کنترلی، میزان انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می‌‌کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه طبی برای نخستین بار توسط استاد دانشگاه علم و صنعت تهران ساخته شد ، تصریح کرد : سیستمParaWalk برای ایجاد حرکت‌های ایستادن، گام برداشتن و نشستن افراد دچار ضایعه نخاعی کامل در سطح کمر بکار می‌رود. علاوه بر ایجاد تحرک در افراد، این روش باعث کاهش اسپاستیسیتی، افزایش گردش خون در اندام تحتانی فلج و بهبود وضعیت قلبی عروقی افراد پاراپلژیک شده و از زخم بستر جلوگیری می‌کند.

مدیر کل بهزیستی استان گلستان خاطرنشان ساخت : استفاده از دستگاه پاراواک هم اکنون به صورت آزمایشی برای درمان بیماران ضایعه نخاعی در دو شهر گرگان و گنبد کاووس  با هزینه 1 میلیارد و 100 میلیون ریال بکارگرفته شده است و بیماران ضایعه نخاعی که از پاراواک استفاده کنند پس از 10 جلسه قادر به ایستادن و پس از 6 ماه می توانند راه بروند.

غفاری در خصوص نحوه کار این دستگاه و خاصیت تاثیرگذاری اش بیان داشت : این دستگاه توانبخشی از طریق ارسال فرکانس‌هایی به اعصاب و ماهیچه‌های فرد معلول ضایع نخاعی سبب تحرک جسمانی‌اش خواهد شد و در صورتی که این امر استمرار پیدا کند فرد ضایع نخاعی می‌تواند قدم بردارد و روی پای خود بایستد و راه برود.

وی اضافه کرد : ما در شرق استان گلستان حدود 287 بیمار ضایعه نخاعی شناسایی کرده ایم که 127 نفر آنان ساکن گنبدکاووس هستند و از اداره بهزیستی شهرستان ماهانه یک میلیون و 800 تا دو میلیون و 300 هزار ریال کمک هزینه خدمات پرستاری، تا یک میلیون ریال کمک هزینه خرید لوازم بهداشتی و نیز مستمری دریافت می کنند.

این مقام مسئول یادآور شد :  این دستگاه توانایی رفع عارضه نخاعی را به صورت کامل ندارد زیرا این معلولیت به صورت فیزیکی در این افراد به وجود آمده است ولی کمک می‌کند تا امید به زندگی در افراد افزایش پیدا کند و شرایط روانی و اجتماعی در افراد بالا رود.

پژمان جوان 28 ساله گنبدی که حدود 12 سال پیش براثر سقوط بالابر دچار ضایعه نخاعی شده است، پس از 10 جلسه استفاده از دستگاه پاراواک، اکنون موفق به ایستادن شده است .

ارسال نظرات