خبرهای داغ:
محققان دانشگاه تولدو گزارش کردند؛

نور آبی تلفن های هوشمند خطر نابینایی را افزایش می دهد/ عینک های آفتابی اشعه UV را فیلتر می کند

محققان دانشگاه تولدو اعلام کردند، نور آبی از لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتال خطر نابینایی را افزایش می دهد.
کد خبر: ۹۰۴۶۵۵۳
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
نور آبی تلفن های هوشمند خطر نابینایی را افزایش می دهد/ عینک های آفتابی اشعه UV را فیلتر می کند 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از اصفهان، به نقل از مدیکال نیوز، محققان دانشگاه تولدو اعلام کردند، نور آبی از لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتال می تواند خطر نابینایی را افزایش دهد. این مطالعه در آخرین شماره مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است.

مطالعه جدیدی از سوی یک تیم از محققان دانشگاه تولدو در ایالات متحده نشان داده است که  مواجهه با نور آبی به مدت طولانی می تواند سطوح مولکول های سمی خاصی که درون سلول های حساس نور ایجاد شده اند را  افزایش دهد، و باعث ایجاد دژنراسیون ماکولا شود. دژنراسیون مغزی یک وضعیت پیشرفته و غیر قابل درمان است که منجر به نابینایی می شود.

دژنراسیون مغزی حدود 2.4 درصد از جمعیت انگلیس را تحت تاثیر قرار داده استو معمولا در افراد 50 تا 60 ساله تاثیر می گذارد و منجر به از دست رفتن بینایی می شود. از دست دادن دید به دلیل مرگ سلول های حساس به نور شبکیه رخ می دهد.

محققان توضیح می دهند که نور آبی ناشی از دستگاه های دیجیتال دارای طول موج کوتاه و انرژی بیشتری نسبت به سایر شکل های نور است و این می تواند باعث آسیب دیدن چشم شود.

دکتر آجیس کاروناترون، استادیار بخش شیمی و بیوشیمی دانشگاه، توضیح داد که این نور آبی به طور مداوم بر قرنیه و عدسی تاثیر می گذارد که نمی تواند آن را مسدود یا آن را منعکس کند. با گذشت زمان می تواند به شبکیه آسیب رساند.

 

وی توضیح  می دهد آزمایشات نشان داده است که این قرار گرفتن می تواند منجر به تشدید دژنرسانس ماکولا شود و یک درمان جدید برای جلوگیری از این اثر نیز ایجاد شده است.

کاسون راتایاک دانشجوی دکترا در دانشگاه Toledo و یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح  می دهد که اگر نور آبی بر روی شبکیه روشن شود، سلول های گیرنده نوری شبکیه را می کشد و مولکول های سیگنال دهنده به نام شبکیه بر روی غشاء شبکیه حل می شود. فورورسپتورها بدون حضور مولکول های شبکیه ای نمی توانند کار کنند. رتینول یک شکل از ویتامین A است که در هنگام برخورد با اشعه های نور تغییر می کند.

راتایاک ادامه می دهد: یک بار این سلول های گیرنده نوری مرده است، آنها مرده اند و نمی توانند دوباره رشد کنند. این مولکولهای شبکیه ای آنها را به سایر سلول های بدن مانند سلول های قلب، سلول های عصبی، سلول های سرطانی و غیره معرفی می کنند. این مولکول ها هنگامی که در معرض نور آبی  بودند سلول ها را کشته اند شبکیه بدون نور آبی یا نور آبی بدون شبکیه نمی تواند سلول ها را بکشد. هر دو برای کشتن سلول ها لازم بود.  کاروناتن  تصریح می کند که آزمایشات نشان داد که سمیت ناشی از شبکیه که توسط نور آبی ایجاد می شود می تواند هر نوع سلول را از بین ببرد.

این تیم همچنین دریافت که آلفا توکوفرول - آنتی اکسیدان طبیعی از ویتامین E می تواند سلول ها را از مرگ در اثر قرار گرفتن در معرض شبکیه و نور آبی محافظت کند. با این حال این حفاظت در جمعیت های سالم دیده نمی شود. محققان می گویند که آسیب بیشتر در جمعیت پیر دیده می شود.

دکتر کاروناتن می گوید که نور آبی را می توان با عینک های آفتابی فیلتر کرد چون این عینکها هر دو اشعه UV و نور آبی را فیلتر می کنند. آنها برای مواجهه در تلفن های همراه، لپ تاپ ها یا تبلتها در تاریکی توصیه می شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار