خبرهای داغ:
سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، بر مبنای اطلاعات ۵۲۴ دانشمند که در ۶۵ کشور کار می کنند، گزارش کرد که غلظت دی اکسیدکربن (CO۲) در جو زمین به ۴۰۵ قسمت در میلیون (ppm) در سال گذشته (۲۰۱۷) رسیده است، سطحی که در ۸۰۰ هزار سال گذشته دیده نشده است.
کد خبر: ۹۰۴۶۱۹۹
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
به گزارش سرویس خبر بسیج علمی از اصفهان، به نقل از ساینس مگ، سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، بر مبنای اطلاعات 524 دانشمند که در 65 کشور کار می کنند، گزارش کرد که غلظت دی اکسیدکربن (CO2) در جو زمین به 405 قسمت در میلیون (ppm) در سال گذشته (2017) رسیده است، سطحی که در 800 هزار سال گذشته دیده نشده است.

طبق نسخه ی 28 ام یک مجموعه ی سالانه منتشر شده توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، وضعیت آب و هوا در سال 2017، داغ ترین سال در تاریخ   بوده، و الگوی آب و هوای جهانی، ال نینو  آن را  پیش  بینی نکرده، و بواسطه گرمای بیش از حد معمول، آب اقیانوس های در اقیانوس آرام  ایجاد شده است.

به طور کلی، بسته به نوع استفاده از اندازه گیری ها، از زمانی که محققان شروع به ثبت سوابق در اواسط دهه 1800 کردند، 2017، به عنوان دومین یا سوم گرمترین سال به شمار می رود.

جرج جانسون یک اقیانوس شناس در آزمایشگاه محیط زیست دریایی اقیانوس آرام NOAA در سیاتل، واشنگتن، در یک تماس مطبوعاتی در مورد این گزارش.می گوید: حتی اگر بشریت" غلظت فعلی گازهای گلخانه ای را متوقف کند، جو زمین به گرم شدن خود از چند دهه تا شاید یک قرن " ادامه خواهد داد.

این دانشمند تاکید می کند: اسناد قوی شامل اطلاعاتی است که توسط 524 دانشمند  که در 65 کشور کار می کنند تهیه شده است و  دربردارنده چندین موضوع مهم  که در ادامه بیان شده است می باشد.

 

 افزایش غلظت گازهای گرم کننده زمین

غلظتCO2  اتمسفر– اولین گاز گرم کننده سیاره زمین، سال گذشته، به میزان 2.2 ppm  نسبت به سال 2016، افزایش یافته است.

با توجه به اسناد تاریخی دریافت شده از حباب های هوا که در هسته ی یخ باستانی به دام افتاده بود، آخرین سطح مشابه با این غلظت حداقل 800 هزار سال پیش اتفاق افتاده است.

غلظت اتمسفری متان و اکسید نیتروژن - هر دو از گازهای گرم کننده قوی، بالاترین رکورد را داشتند. سطح متان در سال 2017 نسبت به سال 2016 از 6.9 واحد در میلیارد (ppb) ، به 7 ppb افزایش یافت. در مقایسه با سال 2016، سطوح اکسید نیتروژن با میزان افزایش 0.9 ppb، به 329.8 ppb رسید.

 طولانی ترین رویداد سفیدپوشی مرجانها

سال گذشته با پایان یک رویداد سفید کننده مرجانی در سراسر جهان که 3 سال به طول انجامیده بود، مشخص شد. سفید شدن مرجان هنگامیکه اتفاق می افتد که آب دریا گرم می شود، این موجب می شود مرجان ها جلبک هایی که درون بافت های شان زندگی می کنند را آزاد کرده و مرجان ها را سفید کنند و گاهی باعث مرگ مرجان شوند. این طولانی ترین رویداد سفیدپوش ثبت شده است.

 بارش جهانی بالاتر از میانگین بلند مدت

بارش جهانی در سال 2017 بالاتر از میانگین بلندمدت بود. روسیه دومین مرطوب ترین سال را از سال 1900  تجربه کرد. بخشهایی از ونزوئلا، نیجریه و هند نیز بارندگی و سیل سنگین تر از بارندگی های معمول را متحمل شد.

  درجه حرارت بالاتر و آتش سوزیها

درجه حرارت گرم تر به شیوع بیماری هایی ناشی از آتش سوزی در سراسر جهان کمک کرد. ایالات متحده سالانه یک دوره آتش سوزی شدیدی را متحمل شد که 4 میلیون هکتار سوزانده شد و باعث خسارت بیش از 18 میلیارد دلار شده است. منطقه آمازون حدود 272 هزارآتش سوزی را تجربه کرد.

در آلاسکا، رکورد بالای دمای هوا در هر پنج فاکتور در هر ماه، گزارش شده است. هنگامی که لایه منجمد دائمي اعماق زمین ذوب  می شود، CO2 و متان به اتمسفر آزاد  می شود و این به گرمایش جهانی کمک می کند.

پایین ترین حد یخچال های قطب شمال  

یخ دریای قطب شمال  کاهش یافت. میزان یخچال های دریایی در سال های 1981 تا 2010 به پایین ترین حد 38 سال رسید و 8 درصد کمتر از حد متوسط بود.

با این حال، بارش برف بهار در قطب شمال بیشتر از میانگین سالهای 1981 تا 2010 بود و جدول یخ گرینلند از میزان کم گزارش شده در سال 2016 بهبود یافت. 2017 همچنین دومین گرمترین سال ثبت شده در قطب شمال بود.

همچنین بسیاری از کشورها، آرژانتین، اروگوئه، اسپانیا، بلغارستان و مکزیک نیز پرونده های با درجه حرارت بالا  ثبت و گزارش کرده اند.

ارسال نظرات