خبرهای داغ:
کتاب «تألیفات مقدماتی مو تزو، هسون تزو، هان فی تزو» نوشته برتون واتسون با ترجمه گیتی وزیری به همت نشر حکمت سینا در سال جاری منتشر شد.
کد خبر: ۹۰۴۶۱۳۴
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، تألیفات مقدماتی مو تزو، هسون تزو، هان فی تزو کتابی فراهم‌آمده از گزیدۀ سخنان و نوشته‌های برجامانده از سه تن از اندیشمندان مشهور چینی است که پس از کنفوسیوس در فاصلۀ قرن پنجم تا سوم پیش از میلاد ظهور کردند.

مو تزو، از نخستین مخالفان کنفوسیوس و در پی ترویج آیین عشق جهانی بود؛ هسون تزو، به سرشت بد انسان باور داشت و اندیشه‌های او بعدها صفت واقع‌گرایانه پیدا کرد؛ و سرانجام، هان فی تزو، محور همۀ تعالیم خود را بر پایۀ قانون‌گرایی استوار کرده بود. هر سۀ این اندیشمندان توصیف‌هایی از سرشت انسان به‌دست داده و بر آن اساس توصیه‌هایی برای زندگی فردی و شیوۀ حکم‌روایی برتر در اختیار نهاده‌اند.

در بخشی از مقدمه مترجم این اثر آمده است: کتاب تألیفات مقدماتی مو تزو، هسون تزو، هان فی تزو یکی از سلسله آثار ترجمه شده از آثار باستانی مشرق زمین است که هیئت پژوهشهای شرقی انتشارات دانشگاه کلمبیا بدین طریق نمونه ای از افکار و آثار شرقی را به خوانندگان غربی انتقال داده است. در این آثار برگزیده اندیشمندان صاحب نفوذ هند، چین و ژاپن مشکلات بزرگ دوران خود را مورد بحث قرار داده اند. هدف این سلسله کتابها منتشر کردن وسیع تر آن مطالب در خانه ها و کلاس های درسی بوده است.
لازم به یادآوری است که کتاب حاضر، ترجمه و تألیف پروفسور واتسون، در غرب با استقبال شایانی رو به رو گشته و انتشار بسیار وسیعی یافته است. امید است این کتاب مورد قبول خوانندگان فارسی زبان نیز قرار گیرد و ایشان را بهره مند سازد.


فهرست تفصیلی کتاب عبارت است از:
مقدمه مترجم
1-    مُو تزو

مقدمه
محترم شمردن شایستگان
احساس وابستگی به مافوق خویش
عشق جهانی
مخالفت با جنگ تهاجمی
میانه روی در مراسم خاکسپاری
مشیت آسمان
شرح ارواح
مخالفت با موسیقی
مخالفت با سرنوشت گرایی
مخالفت با کنفوسیوس گرایی

2-    هسون تزو

مقدمه
تشویق به آموختن دانش
تهذیب خویشتن
مقررات پادشاه
گفت‌وگویی در باب امور نظامی
گفت‌وگویی در باب آسمان
گفت‌وگویی در باب آداب و مناسک
گفت‌وگویی در باب موسیقی
رفع دلمشغولی
اصلاح اسامی
طبیعت انسان بد است

3-    هان فی تزو

مقدمه
راه و روش فرمانروا
در باب داشتن معیارها
دو دستاویز
در اختیار داشتن قدرت
هشت خباثت
10 اشتباه
مشکلات اقناع
آقای هُو
احتیاط کاری های داخل دربار
رو کردن به سوی جنوب
پنج انگل اجتماعی
شهرت به آموختن

نمایه

کتاب تألیفات مقدماتی مو تزو، هسون تزو، هان فی تزو نوشته برتون واتسون با ترجمه گیتی وزیری به همت انتشارات نشر سینا به بهای 60 هزار تومان در سال جاری منتشر شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها