گلابتون دوزی از عصر هخامنشی تا کنون؛

هنری که فراموش نمی شود/گلابتون دوزی جز لاینفک پوشش هرمزگانی

یکی از مشهورترین و مهمترین رشته های صنایع دستی هرمزگان گلابتون دوزی بوده و این هنر از دوران هخامنشیان تاکنون در این استان رواج داشته و جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران این منطقه است.
کد خبر: ۹۰۴۵۹۴۴
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶

 

 
 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ صنایع دستی سفیران فرهنگی هر قوم و قبیله اند که پیشینه ای پر محتوا گذشتگان را به نمایش می گذارد و علاوه بر معرفی فرهنگ زمینه اشتغال را نیز ایجاد کند.

صنایع دستی که مانند پلی فرهنگ و اقتصاد را به هم متصل می کند از دیرباز مورد توجه هرمزگانی ها بوده و آنها با استفاده از هنر دست خود اثرهای فاخری را تولید می کنند که علاوه بر فروش در بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می کنند.

یکی از مشهورترین و مهمترین رشته های صنایع دستی هرمزگان گلابتون دوزی بوده و این هنر از دوران هخامنشیان تاکنون در این استان رواج داشته و جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران این منطقه است.

در گذشته با استفاده از نخ های ابریشمی با روکش طلا و یا نقره بر روی پارچه های اطلس، ماهوت، پشم، مخمل و کرباس با نقش‌های اسلیمی ختایی، محرابی، بازوبندی، ترنج و محرماتی تزیین می‌شد اما در حال حاضر با استفاده از گلابتون که جنس این نخ طبیعی و دارای روکش فلزی زرد یا سفید رنگ است زنان هرمزگان تجلی فاخر به پارچه های بی روح می بخشند.

با عبور نخ های رنگین از تارو پود پارچه های بی جان و دوختن الیاف به یکدیگر پارچه ساده حالتی مشبک و رنگین به خود می گیرد که هر بینده ای شگفت زده  می شود.

در هرمزگان از پارچه هایی که با گلابتون نقش و نگار شده برای دوختن انواع لباس های محلی مورد استفاده قرار می گیرد و یقه پیراهن، آستین، و لبه آستین و دمپای شلوار از قسمتهایی است که معمولا در لباس های بندری گلابتون دوزی می شود.

شهرهای بندر لنگه، بندرعباس، میناب و اکثر نقاط ‌روستایی‌ هرمزگان در آن  کمتر خانواده‌ ایی‌ مشاهده می شود که‌ زنان و دختران آن با ‌هنر گلابتون دوزی‌ آشنایی‌ نداشته باشند.

منجوق و پولک ابزاری برای جلادادن گلابتون دوزی

زینب خنوی، بانوی هنرمند هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز درباره صنعت گلابتون دوزی، اظهار کرد: گلابتون دوزی نوعی رودوزی سنتی است که با نخ «گلابتون» انجام می شود و در قدیم الایام از نخ طلا برای بافت آن استفاده می شد.

این بانوی هنرمند با بیان اینکه گلابتون دوزی ابزار کار ساده ای دارد، عنوان کرد: گلابتون، قلاب شماره ۱۲ یا ۱۳ ، پارچه، کش و کمان که در گویش محلی به آن کمه می گویند از وسایل مورد نیاز این رشته است.

خنوی افزود: بانوان هرمزگانی برای جلادادن و جلوه بیشتر هنرهای گلابتون دوزی خود در حین کار از منجوق، ملیله، و پولک نیز استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: با استفاده از کاربن نقشه و طرح های مختلف بر روی پارچه پیاده می شود و بعد آن به وسیله کش بر روی کمه بسته شده و با فرو رفتن قلاب در تارو پود پارچه به وسیله گلابتون نقش ها تجلی می یابند.

بانوان هرمزگان پوشش سنتی گلابتون دوزی را در همه محافل می پوشند

این بانوی هنرمند عنوان کرد: در استان هرمزگان از پارچه های گلابتون دوزی شده برای دوختن لباس های محلی مانند شلوار بندری وکندوره (نوعی پیراهن زنانه) و چادر وروسری استفاده می شود.

خنوی با بیان اینکه لباس های گلابتون دوزی به روز است، بیان کرد: هر روز بر نقش نگار و ابتکار طرح در آن افزوده می شود و این امر سبب می شود جذبیات منحصر به فرد این اثر می شود.

وی خاطر نشان کرد: جوانان و نوجوانان هرمزگانی این هنر را ازآبا و اجداد خود به ارث برده اند و علاقه ای خاص به آن دارند و از پوشش سنتی گلابتون دوزی در همه محافل خود استفاده می کنند.

کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد

اشکان مختاری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد، اظهار کرد: ۴۲رشته صنایع دستی در استان فعال است که حدود حدود بیست رشته صنایع دستی استان به برند تبدیل شده اند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه دو میلیون و ۲۸۰ هزار  دلار صنایع دستی  از استان در سال گذشته صادر شده است، عنوان کرد: بالغ بر ۶۸ هزار نفر در  حوزه صنایع دستی  شناسایی شده و مشغول به فعالیت هستند.

مختاری با بیان اینکه کمترین سرانه تولید شغل با میانگین ۱۲تا۱۶ میلیون تومان به صنایع دستی اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: این سازمان به خوبی پذیرای عزیزان علاقه مند به فعالیت در حوزه تولید صنایع دستی است و تسهیلاتی با نرخ سود چهار تا شش درصد در اختیار این عزیزان قرار می گیرد.

ارسال نظرات