روستای تازه یاب که محل زندگی "چوپان متوفی بر اثر تب کریمه کنگو " بوده است همچنین روستاهای پیرامونی آن سمپاشی شده اند و خون گیری از دام های این منطقه برای بررسی علل بروز این بیماری انجام شده است.
کد خبر: ۹۰۴۵۶۸۲
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرنگار بسیج عشایری،حمید رمضانی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی  درباره عامل بروز بیماری تب کریمه کنگو در چوپان متوفی روستای تازه یاب شهرستان مانه و سملقان گفت: پس از اینکه مشخص شد چوپانی از اهالی روستای تازه یاب شهرستان مانه و سملقان به علت ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت شده است، این اداره کل اقدامات سمپاشی در دامداری های این روستا و روستاهای واقع در شعاع سه کیلومتری آن را انجام داد تا جمعیت کنه ها در این منطقه کاهش پیدا کند.

رمضانی همچنین افزود: خون گیری از دام های این منطقه به منظور شناسایی علت بروز این بیماری نیز انجام شده است که نمونه های خون گیری در حال بررسی هستند و هنوز علت اصلی این اتفاق مشخص نیست.

در عین حال، وی تصریح کرد: به هم استانی ها اعلام می کنیم که در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی ای وجود ندارد و شرایط تحت کنترل است.

وی در ادامه تاکید کرد: هم استانی ها گوشت قرمز را از مراکز مجاز عرضه محصولات پروتئینی در استان تهیه کنند که دارای مهر تایید دامپزشکی هستند.

رمضانی در بخشی دیگر از سخن خود درباره راهکارهای کنترل بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین دام و استان نیز اظهار کرد: اماکن نگهداری و پرورش دام در سطح استان که سنتی هستند باید مناسب سازی و بهسازی شوند چون اماکن نگهداری دام که خشتی و گلی باشند، محل تجمع کنه ها خواهند بود و مبارزه با بیماری های دامی در این اماکن سخت تر است.

وی همچنین افزود: دامداران باید نسبت به سمپاشی دام ها و اماکن نگهداری دام خود آگاه باشند و به موقع سمپاشی ها را انجام دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: جابجایی دام میان استان ها باید در شرایط کنترل شده تری انجام شود زیرا جابجایی غیر مجاز دام میان استان ها یکی از علل انتقال بیماری های دامی است که در این زمینه همکاری ها با ادارات ذی ربط باید تنگاتنگ تر شود.

در عین حال، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به وجود کشتارگاه های سنتی در استان بر لزوم ساماندهی این کشتارگاه ها تاکید کرد.

افزون بر این، وی بر اختصاص اعتبارات کافی به اداره کل دامپزشکی استان برای انجام سمپاشی ها به منظور مبارزه با بیماری های دامی نیز اشاره کرد و گفت: اعتبار کنونی در اختیار این اداره کل برای مبارزه با بیماری های دامی در استان به میزانی است که طی سال جاری فقط می توان با کانون های بیماری مبارزه کرد و این در حالی است که برای کنترل بیماری های دامی در طول یک سال باید دو مرتبه دام ها و یک مرتبه نیز اماکن نگهداری دامی سمپاشی شوند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه قیمت سموم افزایش یافته است، این اداره کل ذخیره سموم موجود برای مبارزه با بیماری های دامی را در سطح استان را به صورت هدفمند و برای کانون های بیماری دامی در سطح استان مصرف خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برای کنترل بیماری ها به اعتبارات کلان نیاز است.

رمضانی در خاتمه با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان هستیم، خواستار شد: هم استانی ها گوسفندهای قربانی خود را در کشتارگاه ها تحت نظارت این اداره کل ذبح کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات