با توجه به رشد روز افزون شرکت های دانش بنیان،با صادرات محصولات مبتنی بر دانش در آینده ای نه چندان دور شاهد شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۹۰۴۵۶۲۲
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری ، به عقیده کارشناسان اقتصاد، صادرات و ارزآوری به جای واردات بی رویه باعث پیشرفت اقتصاد کشورشده که قبل از انقلاب به آن توچه چندانی نشده است و پس از پیروزی انقلاب نیز تاکنون آنچنان که باید مورد توجه واقع نشده است.

صادرات محصولات دانش بنیان شرکت هایی که در چند سال اخیر به همت مهندسان و کارشناسان ایرانی تولید شده است  به عنوان راه حل درمان اقتصاد شکننده کشورمان امید بخش رشد اقتصادی کشور در سال های آتی است.

دربین فعالان اقتصادی کشور شرکت فن تدبیر نسل آفتاب در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان و ارزآوری برای کشور بسیار موفق عمل کرده است.به همت این شرکت در سه ماه نخست سال 2018میلادی بالغ بر 6 میلیون صادرات صورت گرفته است.

برای استفاده ار تجربیات شرکت فن تدبیر نسل آفتاب در حوزه صادرات، خبرگزاری علم و فناوری گفت و گویی با رضا شیرزادی مدیر عامل این شرکت انجام داده است.

شیرزادی در ابتدای صحبت معیار شرکت های دانش بنیان برای انتخاب کشور مقصد برای صاردات را این گونه ارزیابی کرد:برای توسعه صادرات دانش بنیان در ابتدای کار باید به سراغ کشورهایی برویم که رتبه علمی و فناوری پایین تری دارد، در حوزه صنعت بسیار سخت است که با آلمان رقابت کنیم، در حوزه تولید کلان خیلی سخت است که در همین ابتدا با این کشورها رقابت کنیم و برای شروع بهتر است شرکت های دانش بنیان برای ایجاد بازار صادراتی به سراغ کشورهایی که در رتبه فناوری پایین تری نسبت به ما قرار دارند کار را شروع کنیم.

شیرزادی در پاسخ به این سوال که شرکت های دارای کالای با کیفیت یکسان کدام  شرکت های توانسته اند درحوزه صادرات موفق شوند گفت: به جز شرکت های که در حوزه خام فروشی و پتروشیمی فعالیت دارند،  شرکت هایی در صادرات موفق شده اند و توانسته اند یک بازار پایدار ایجاد کنند که یک پایگاه هایی را در بازار هدف شان ایجاد کرده اند، و در تمامی کشورهایی که می تواند بازار هدف شان باشد یک شبکه فروش و پایگاه فروش ایجاد کرده اند و در کشور هدف به صورت  مستقیم حضور فیزیکی مداوم دارند.

شیرزادی حوزه دارویی را به عنوان یکی از حوزه های با پتانسیل بالا برای  صادرات حتی به کشورهای صنعتی پیشرفته دانست و اذعان داشت: در حوزه دانش بنیان در حوزه دارویی با توجه به اینکه خیلی از منایع ابتدایی مختص کشور ما است ما می توانیم خیلی از کالاهای دانش بنیان دارویی را به کشورهای اروپایی و توسعه یافته صنعتی صادر کنیم.

فعال حوزه صادرات دانش بنیان  نقش مهم و کلیدی مدیر عامل یک شرکت برای موفقیت در صادرات را این گونه بیان کرد:  برای موفقیت یک شرکت در صادرات اولین مسئله خود مدیر عامل شرکت است، مدیر عامل خودش باید شخصا دید صادراتی داشته باشد.

وی افزود: مدیر عامل شرکت دانش بنیان تا حد زیادی به مسائل حقوقی و امور تجارت بین الملل  آشنایی کافی داشته باشد، تجربه نشان داده است شرکت هایی که کار صاراتی را به کس دیگری می سپارند تا خودشان از دردسرها و مشکلات مقوله صادرات خلاص باشند خیلی در این زمینه موفقیت کسب نمی کنند،خیلی کم هستند افرادی که دلسوز باشند و برای صادرات دیگران دل بسوزانند، کسی که بیزنیس من باشد، صادرات را بلد باشد،خودش یک محصول را انتخاب می کند و کار صادراتش را انجام می دهد.

اگر یک شرکت قرار است صادرات موفق داشته باشد شخص مدیر عامل شرکت، شخص اول آن شرکت باید در این حوزه آموزش ببیند و باید در این حوزه عملا و با جدیت کار کند.

شیرزادی تحقیق بازار واقع بینانه را از دیگر عوامل مهم موفقیت در صادرات دانست و اذعان داشت: این که چون یک محصول در ایران رقیب ندارد و یا رقیب کاربردی دیگری ندارد پس در بازار جهانی می تواند موفق باشد یک مقدار واهی است .ما باید حتما محصولمان را در بازارهای جهانی بسنجیم.

وی ادامه داد:خیلی وقت ها در ظاهر محصول ما در بازار جهانی رقیبی ندارد اما وقتی وارد آن بازارها می شویم ممکن است محصول ما کاربردی هم نداشته باشد، اقتصاد و صنعت آن کشور بر اساس کالای دیگری تنظیم شده است، هیچ کشوری نمی آید اقتصاد و صنعت کشور خود را تغییر دهد به این دلیل که در ایران یک کالای با کیفیتی تولید می شود.

شیرزادی تاکید کرد: خیلی مهم است که تحقیق بازار ما واقع بینانه و کاربردی باشد، وقبل از انجام هزینه حتما یک پارت بازاریابی و صادرات آزمایشی را قبل از صادرات کلان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه صادرات ویتفا در توصیه به شرکت های دانش بنیان علاقه مند در حوزه صادرات گفت: در ابتدای کار از شرکت های توسعه صادرات و مشاورانی که در حوزه صادرات فعال هستند و به صورت عملیاتی دارند کار می کنند، حتما استفاده کنند.

شیرزادی در اهمیت لزوم طراحی بیزینس پلن خاص صادرات اذعان داشت:اگر یک شرکت در ابتدای کاربرای خود یک بیزنیس پلن طراحی کرده و بر اساس آن در بازار ایران کار می کند، برای حوزه صادرات باید مانند شرکتی که در ابتدا وارد بازار می شود بیزینس پلن جدید طراحی کند و توان مالی خود را حتما بسنجد.

وی در ادامه دلیل و اهمیت  طراحی بیزینس پلن صادراتی را این گونه توضیح داد:ابتدای ورود به بازار صادراتی بسیار پرهزینه است، قبل از اینکه درآمدی برای آن شرکت داشته باشد هزینه بسیار هنگفتی برای شرکت خواهد داشت که اگرشرکت  از پس این هرینه برنیاید قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.

شیرزادی حجم کالای صادراتی را از  دیگر مواردی دانست که که باید در صادرات به آن توجه داشت و بیان د اشت: وقتی در ایران می خواهیم فروش داشته باشیم سوال گرفته می شود که چند کارتن از محصول ما را می خواهید، اما با وقتی با یک بیزینس من بین المللی رایزنی می کنیم راجع به چند کانتینر از محصول صحبت می کنیم، شرکت قبل از اینکه وارد حوزه صادراتی بشود بابد پیش بینی بازار را بر اساس تحقیق بازار به درستی انجام دهد که بر اساس حجمی که در آینده با او صحبت می کنند به درستی مواجه شود.

وی در ادامه افزود: در ارتباط با تخمین حجم کالا  در حوزه شرکت های دانش بنیان این مشکل وجود دارد.بازاریابی را برای یکی از شرکت های دانش بنیان انجام دادیم، مشتری روس برای یک محصول یک تریال پارت سفارش داد، برای بار بعدی ده برابر آن حجم را سفارش داد، که شرکت دانش بنیان داخلی گفت این حجم سفارش سه برابر ظرفیت تولید شرکت است.

مسئله حجم مسئله خیلی مهمی است که خیلی از شرکت ها به آن توجه نمی کنند، که برای توسعه صادرات حتما باید به آن توجه شود.

شیرزادی توجه به فضا و امکانات لازم برای تولید را از عوامل مهم برای موفقیت در صادرات دانست و گفت:برای اینکه یک چرخه صفر تا صد ازتولید تا صادرات تکمیل شود بایدبه موضوعات مختلفی توجه شود. اولین بحث فضا و امکانات تولید است فضای مناسب برای تولید را باید داشته باشیم، دستگاه هایی که میخواهیم برای تولید استفاده کنیم ،برای تولید بین الملل استاندارد های لازم را باید کسب کرد، که در تولید مواد غذایی و دارویی این بحث خیلی مهم است.

فعال حوزه صادرات به دانش تولید به عنوان دیگر پارمترهای محصول صادراتی اشاره کرد و اذعان داشت: دانش تولید یکی از مهم ترین موضوعاتی است که اقتصاد دانش بنیان اتفاقا در این جا شکل می گیرد ونقش دارد ، بحث دانش است که یک محصول را چطور ازیک  حالت اولیه به حالت ثانویه تبدیل کنیم

وی افزود: دانش تولید یکی از مهم ترین موضوعات اقتصاد دانش بنیان است که اینجا خودش را نشان می دهد ، تمام ارزش افزوده که برای کالایمان می خواهیم در نظر بگیریم  اینجا است که شکل می گیرد.

مدیر عامل شرکت توسعه صادرات ویتفا گفت: بهره وری کامل نیروی کار و تولید در  چرخه محصول دانش بنیان صادراتی نقش بسیار مهمی را دارد. فرهنگ بهره وری و فرهنگ مدیریت نیروی انسانی به خصوص برای تولید در کارخانه های ایرانی خیلی جاها ایجاد مشکل کرده است.

وی با اشاره به اینکه باید بهره وری کاملی از نیروی کارمان داشته باشیم اذعان داشت: نیروی کاری که دارد یک محصول ر ا تولید می کند باید دقیقا بداند چه کاری را انجام می دهد، دقیقا تکلیف خود را بداند و با دانش به این که این کار را برای خود انجام می دهد با تمام وجود به تولید بپردازد.

ارسال نظرات