مصطفی برزگر
در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفت؛
این بانوی ایلامی بیش از 10شغل در زمینه قالی بافی به صورت مستقیم ایجاد کرده و بعلاوه در شهرک صنعتی ایلام نیز پروژه پرورش قارچ را اجرایی کرده است.
کد خبر: ۹۰۴۵۵۶۰
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، امروز در تقویم رسمی کشورمان بعنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است؛ صنایعی خردی که حرف های زیادی برای گفتن دارند؛ به بهانه این روز به سراغ یکی از این واحدهای تولدی خرد در داخل شهر ایلام رفتیم.

همانطور که همه می دانیم یکی از مشکلاتی که مردم ایلام از آن رنج می برند پایین بودن سطح درآمد و نبود اشتغال کافی  می باشد که همه ساله شاهد مهاجرت تعدادی از اهالی بویژه قشر جوان و تحصیل کرده هستیم. این  پدیده ناخوشایند در حالی اتفاق می افتد که استعدادهای بالقوه در استان وجود دارد که می تواند امکانات یک زندگی مطلوب را ایجاد کند.  جدای از کم لطفی مسئولین و مشکلاتی از این دست، افرادی هم هستند که خود کمر همت بسته و شروع به کار کرده اند؛ بر همین اساس گفتگوی خبرنگار حوزه اقتصاد ما با "خانم دوخانی" از فعالان اقتصاد مقاومتی در ذیل آمده است.

خانم دوخانی ضمن اشاره ای کوتاه به نحوه آشنایی خود با هنر قالی بافی گفت: سال 1357 در سن 9 سالگی با آقای "اکبری" که یکی از مربیان قالی بافی در استان بود، آشنا شدم و قالی بافی را از وی آموختم؛ در آن زمان دستمزد قالی بافی چیزی در حدود 120 تومان بود که حقوقی ناچیز محسوب میشد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: در سن 13سالگی ازدواج کردم و از آن زمان به صورت انفرادی شغل قالی بافی را انتخاب کردم در این راه سختی ها و مشکلاتی هم داشتم اما کار هر طوری که بود انجام میشد تا اینکه کارگاه حدود 3 سال راکد شد.

وی افزود: پس از گذشته قریب به سه سال از تعطیلی این واحد کارگاهی بحثی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد که با توجه به فرمایشات ایشان در بنده ایجاد انگیزه شد که دوباره به احیای کارگاه بپردازم که الحمدلله هم اکنون محصولات کارگاه علاوه بر مصرف داخل صادرات به خارج از کشور را هم دارد.

این بانوی ایلامی بیش از 10 شغل در زمینه قالی بافی به صورت مستقیم ایجاد کرده  و علاوه بر قالی بافی که به صورت تخصصی توسط این فعال اقتصادی  پیگیری میشود در شهرک صنعتی  ایلام نیز پروژه پرورش قارچ را اجرایی کرده است.

وی تصریح کرد: در کارگاه قالی بافی در کنار قالی بافی فعالیت های فرهنگی نیز انجام میدهیم مانند: ختم قرآن، مشاوره، ختم صلوات و آموزش روخوانی قران کریم که مورد استقبال شاغلین و اغلب افراد محله واقع شده است.

این بانوی فعال افزود: آموزش این حرفه برای کسانی که عضو بسیج هستند و کسانی که وضعیت مالی مطلوبی ندارند تقریبا رایگان و تحت حمایت های ویژه است.

دوخانی در پاسخ به اینکه آیا کارگاه از جانب ارگان خاصی حمایت می شود گفت: این فعالیت از طرف هیچ ارگانی حمایت نمی شود و تمامی هزینه های آن به صورت شخصی پرداخت می شود و حتی تسهیلاتی هم در این راه برای کارگاه اخذ نشده است. اما حمایت هایی از کارآموزان و کارآفرینانی که به بسیج سازندگی سپاه ناحیه ایلام و موسسه نگار نصر معرفی کردم با دریافت وام خود اشتغالی صورت گرفته است.

این فعال اقتصادی در مورد تهیه مواد اولیه کارگاه  گفت: مواد اولیه کارگاه از استان های کرمان، قم ،تبریز ،کاشان و...تهیه می شوند که از کیفیت مرغوبی برخوردارند.

وی در مورد هزینه ی برآوردی برای هر فرش گفت: هر فرش چیزی در حدود 500هزار تومان هزینه دارد که بسته به نوع بافت و کشش بازار از یک ملیون تومان به بالا به فروش می رسد.

دوخانی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر قالی محصولات دیگری نیز صادر میکنم؛ در حدود 3هزار تن سیب زمینی، قارچ و شلغم را هم به خارج از مرزها صادر کرده ام.

این فعال اقتصاد مقاومتی در مورد پیشبرد شعار اقتصاد مقاومتی گفت:در راستای این شعار چندین جوان دست به کار شده اند و بعضا گاهی مواقع کارگاه محصولات تولیدی آنان را خریداری می کند تا بی انگیزگی و ناامیدی در کار آموزان به وجود نیاید.

دوخانی در ادامه با اشاره به پروژه پرورش قارچ گفت: پروژه پرورش قارچ واقع در شهرک صنعتی ایلام است که در هر دوره،4 تا 5 تن محصول برداشت می شود که در هر دوره 4 نوبت بذر پاشی صورت می گیرد که هم اکنون 4سالن 100متری در زیر پرورش قارچ است.

وی گفت: هر فرد باید در ایجاد شغل به خود تکیه کند و برای درآمد زایی دست به کار شود و منتظر شرایط اقتصادی نباشد که این عمل موجب موفقیت وی خواهد بود.

 

 

ارسال نظرات