در حالی که بیش از ۷۰ درصد بازار نوشت‌افزار ایران را کالاهای وارداتی از کشورهایی مانند چین تأمین می‌کنند، گفته می‌شود که برخی از این کالاها از نظر سلامت دچار مشکل هستند و از مواد بازیافتی تولید شده‌اند.
کد خبر: ۹۰۴۵۵۴۱
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی  با حضور سعید حسینی مدیر این مجمع در
حسینیه هنر برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به ششمین سال فعالیت نوشت‌افزار اسلامی ایرانی گفت: نوشت‌افزار از سه جهت حائز اهمیت است؛ نخست بخش اقتصاد آن است که با توجه به تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان حجم این بازار 4 هزار میلیارد تومان است که می‌تواند 50 هزار شغل ایجاد کند؛ این در حالی است که در کشورهای همسایه نیز قطب تولید نداریم و این برای ما یک فرصت خواهد بود.

وی با بیان اینکه نوشت‌افزار کالای ضروری است و عموم مردم با آن ارتباط دارند، افزود: از سوی دیگر نوشت‌افزار در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه ابزار علم‌آموزی است، کارکرد رسانه‌ای و فرهنگی نیز دارد و الآن به عنوان کالای فرهنگی به شمار می‌آید. این نوع کالاها با توجه به طرح‌ها و المان‌هایی که در آن به کار رفته یک کالای فرهنگی است. در حال حاضر در دنیا بر بُعد فرهنگی و جامعه‌پذیری این کالاها توجه می‌شود؛ به همین دلیل بر کاراکترسازی توجه می‌شود. وقتی کاراکتری خلق می‌شود، جهان داستانی نیز به همراه آن خلق می‌شود که می‌تواند قهرمان یک بچه باشد و در دیگر حوزها نیز استفاده می‌شود. در حال حاضر در ایران 15 حوزه دیگر مانند نوشت‌افزار داریم که به صورت کاراکترمحور تولید می‌شود که عمدتاً در تعارض با فرهنگ ماست. خیلی از کاراکترها در راستای خشونت‌طلبی تولید شده‌اند. حضور کاراکترهای هالیوودی در تمام ابعاد زندگی، تنها دغدغه ایرانی‌ها نیست، بلکه در دیگر کشورها نیز این موضوع به عنوان یک مسئله مطرح است؛ به همین دلیل فکر می‌کنم که استقبال از نمایشگاه ایران نوشت توسط مردم نشان‌دهنده نیاز آنها به تهیه این دست از کالاهاست.

ورود نوشت‌افزار با مواد بازیافتی به داخل کشور

مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با اشاره به برنامه‌های این مجمع برای توسعه طرح‌های ایرانی اسلامی، اضافه کرد: قرار است امسال روی انیمیشن فیل‌شاه که اکران آن با استقبال خوبی مواجه شد، کار شود و طرح‌های آن گسترش یابد. ما قصد داریم این نمونه‌سازی تقریباً موفق را در دیگر حوز‌ه‌ها نیز گسترش دهیم. 

حسینی با اشاره به اهمیت سلامت نوشت‌افزار و تأثیر آن بر دانش‌آموزان ادامه داد: سومین موضوع پراهمیت در خصوص نوشت‌افزارها، بحث رعایت سلامت آن است. متاسفانه در حال حاضر حجم قابل توجهی از واردات از برندهای تقلبی است که گاه از مرغوبت مواد اولیه بهره‌مند نیستند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که برخی از کیف‌های وارداتی به کشور از مواد بازیافتی تولید می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر تقریباً 70 درصد نوشت‌افزار کشور از طریق واردات تامین می‌شود که امیدواریم در آینده این حجم قابل توجه کمتر شود.

وی با اشاره به موفقیت‌هایی که در زمینه نوشت‌افزار بومی طی سال‌های گذشته رخ داده است، گفت: در حال حاضر اتفاقات خوبی در کشور در حال جریان است. پنج سال پیش تمامی تولیدات تقریباً غیر بومی بود و حالا با وجود شرایط سخت به این نقطه رسیده‌ایم. در ابتدا دو برند فعالیت می‌کردند، اما امسال بیش از 100 برند در حال فعالیت هستند. اگر دست به دست هم دهیم این جریان می‌تواند گسترده‌تر شود.

تلاش تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی برای کاهش قیمت

حسینی همچنین به موضوع کاغذ و افزایش قیمت آن طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و درباره تأثیر آن بر بازار نوشت‌افزار گفت: متاسفانه در حال حاضر بیشتر نوشت‌افزار داخلی، به ویژه در حوزه دفتر مشق، از کاغذ وارداتی استفاده می‌کنند. با توجه به افزایش بیش از 100 درصدی قیمت کاغذ، نگران افزایش قیمت نوشت‌افزار نیز هستیم. با بالا رفتن قیمت ارز تولیدکننده منتفع نخواهد بود. تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در تلاش هستند تا قیمت‌ها را تا جایی که امکان دارد، کاهش دهند.

منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در ادامه این نشست گفت: متاسفانه طی دو دهه گذشته غفلت بزرگی در خصوص آموزش و پروش شد و دانش‌آموزان به فراموشی سپرده شدند. از این جهت امیدواریم که برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها و تولیدات نوشت‌افزار بومی بتواند تا حدودی این نقایص را جبران کند. ما برای برهنگ‌سازی چه کردیم؟ آیا تنها محتوای کتاب درسی برای فرهنگ‌سازی کفایت می‌کند؟ آیا دستگاه‌های فرهنگی به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند؟ ... فرهنگ اسلامی ایرانی نمادهای ارزشمندی دارد. حتی در دهه‌های مختلف نیز قهرمانان بزرگی در عرصه‌های دفاع مقدس، علم و... داشتیم، دانش‌آموزان ما چقدر با این قهرمانان آشنا هستند؟

وی ادامه داد: ما به عنوان مصرف‌کننده بهترین فرصت را می‌توانیم برای بلوغ تولیدات داخلی ایجاد کنیم. واردات کار بدی نیست اما سیاست دارد. اگر براساس قوانین خاص تجارت انجام نشود، تولیدکننده داخلی ضربه نمی‌بیند. آموزش و پرورش مهمترین مصرف‌کننده نوشت‌افزار است، چرا خانواده‌ها را به سمت استفاده از کالای فرهنگی ترغیب نکنیم؟ ما در این چند سال غافل بودیم.

عرضه ویژه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی در مدارس و مناطق محروم

مشاور وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در چند سال گذشته آموزش و پروش اینقدر با مشکلات متعدد مواجه بود که نتوانست به این امر بپردازد. ما می‌توانیم در طول دوره تحصیلی 12 ساله دانش‌آموزان را با تولیدات داخلی آشنا کنیم. امیدواریم با این طرح، با همکاری اتاق اصناف و فروشندگان بتوانیم نمایشگاه مستمری را برگزار کنیم.

وی همچنین از امکان عرضه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی در بوفه‌های مدارس خبر داد و گفت: وقتی حلقه‌های میان تولیدکننده و مصرف‌کننده کاهش یابد، قیمت تمام شده آن کالا نیز ارزان‌تر خواهد بود. به همین دلیل قصد داریم که این فرصت را برای خانواده‌ها و تولیدکنندگان ایجاد کنیم. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نوشت‌افزارها در طول سال در مناطق محروم با قیمت کمتری عرضه خواهد شد.

کبریایی قائم مقام اجرایی نمایشگاه ایران‌نوشت نیز با اشاره به جزئیات این دوره نمایشگاه گفت: ششمین دوره این نمایشگاه از 22 مردادماه تا دوم شهریور از ساعت 11 الی 23 برگزار می‌شود. در این نمایشگاه از بهترین تولیدکنندگان دعوت شده تا شرکت کنند. بیش از 100 تولیدکنننده در فضایی به وسعت 5 هزار متر مربع برگزار می‌شود.

ارسال نظرات