مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد از اجرای طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار در یزد با شعار خانواده سالم و بالنده با ازدواج آگاهانه به مناسبت هفته ازدواج خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۵۴۵۷
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از یزد آوا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ازدواج گفت: از تاریخ 22 تا 26 مردادماه به مناسبت هفته ازدواج طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار با شعار خانواده سالم و بالنده با ازدواج آگاهانه در یزد اجرا می‌شود.

فخرالسادات خامسی ادامه داد: این طرح با استفاده از هم افزایی دستگاه‌هایی چون اداره ورزش و جوانان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، بهزیستی و هم چنین با استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد اجرا می‌شود که در این رابطه جلسات هم اندیشی نیز تشکیل شده است.

وی برگزاری جشن ازدواج ازدواج با حضور خانواده‌ها، تجلیل از خیرین و خادمین ازدواج، اهدای جهیزیه به زوج‌های نیازمند، نمایشگاه ملزومات ازدواج با رویکرد حمایت از کالای ایرانی و راه‌اندازی پاتوق ازدواج در گذر فرهنگ و هنر را از برنامه‌های شاخصی اعلام کرد که در قالب این طرح در هفته ازدواج اجرا می‌شود.

خامسی گفتمان سازی مسائل اجتماعی را از اهداف طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیتی که مسائل اجتماعی دارد باید در تمام حوزه‌ها وارد شود و بسیاری از اتفاقاتی که پیش می‌آید و با عدم موفقیت روبرو می‌شود دلیل آن نداشتن زیرساخت اجتماعی و فرهنگی است و این یکی از آسیب‌هایی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: کلیه فعالیت‌های اقتصادی فرهنگسی سیاسی عمرانی و اجتماعی که انجام می‌شود باید‍‌ به زیرساخت‌های اجتماعی آن توجه شود ابرای اینکه این اتفاق بیفتد باید همه گروه‌ها از احزاب سیاسی، کانون‌های گردشگری، کانون‌های حقوقی، فعالین سیاسی اجتماعی و ... را باید درگیر مسائل اجتماعی کرد.

این مقام مسئول افزود: گفتمان سازی اجتماعی را با طرح پویش اجتماعی از هفته ازدواج شروع می کنیم و برخی برنامه ها بعد از هفته ازدواج در قالب گفتکوها، هم اندیشی‌ها و ... ادامه می دهیم، دغدغه ها با حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود، و درقالب طرح‌ها بررسی می‌کنیم.

خامسی عنوان کرد: این طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار در چند حوزه آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه، پژوهشی با وظایف و برنامه‌های مشخص پیگیری می‌شود و بر این اساس کمیته‌هایی برای آن تعریف شده است که معاون سیاسی امنیتی استاندار به عنوان رئیس ستاد انتخاب شدند.

وی ادامه داد: بر این اساس تقریبا 100 آیتم با همکاری 50 دستگاه‌های دولتی، 300 سازمان مردم نهاد و 10 فرمانداری در این طرح در حوزه‌های مختلف شامل گفتگوهای اجتماعی اقشار و محله محور، نشست‌های و میزگردهای تخصصی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و ... برنامه‌ریزی شده که برنامه‌ها به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است که برنامه‌های میان مدت و بلند مدت با همکاری دستگاه‌ها و سمن‌ها بعد از هفته ازدواج نیز ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد طرح‌های مرتبط با ازدواج، راه‌‍اندازی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلات در مناطق حاشیه نشین، راه اندازی کلینیک حقوق شهروندی در استان با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی انجام شده و در حال تعمیم است را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در حوزه اجتماعی در حال انجام است.

وی در خصوص آمار طلاق و ازدواج در استان گفت: استان یزد در رابطه با طلاق نسبت به بقیه استان‌ها با فعالیت‌های دستگاه‌های متولی فرهنگی اجتماعی جز چند استان آخر قرار دارد و وضعیت بدی ندارد، اما متاسفانه استان از نظر ازدواج در جایگاه خوبی قرار ندارد، متاسفانه با بررسی انجام شده از سال 80 تا سال 96، از رتبه 13 به رتبه 25 رسیدیم و با کاهش ازدواج در استان مواجه هستیم.

خامسی ادامه داد: طبق آمار رسمی سال 95، در استان متوسط سن ازدواج در دختران 22.9، در پسران 27.8 و میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق 8.9 سال بوده است.
ارسال نظرات