خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
با وجود همه پتانسیل‌های مفید و تاثیرگذاری آشکار نشریات دانشجویی، باید به مسئولان دانشگاهی ذی ربط گفت: «با نشریات دانشجویی مهربان باشید».
کد خبر: ۹۰۴۵۴۳۰
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز، ساهره مشایخ مسئول خانه نشریات بسیج دانشجویی استان فارس به مناسبت فرا رسیدن 17 مردادماه، روز خبرنگار در یادداشتی نوشت:

مهربان باشید؛ مبادا که ترک بردارد چینی نازک نشریات دانشجویی...

همین یک مورد کفایت می کند که نشریات دانشجویی در محیط نخبگانی فعال باشند و به طرح دغدغه نخبگانی و مطالبات مردمی بپردازند، اما دریغ از یک روز که خود دیده شوند؛ 16 آذر یا 17 مرداد؟ 14 تیر یا 16 دی؟ 14 آبان یا 13 اردیبهشت؟ یا اصلا تعطیلات نوروز و یا فرجه امتحانات!؟

در دنیای ارتباطات، رسانه به عنوان یک نهاد اجتماعی، با آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و شفاف سازی تاثیرات گسترده و قابل توجهی برجامعه دارد و اگر اهالی رسانه نتوانند این وظیفه را به صورت صحیح و شایسته انجام دهند، جامعه دچار مشکلات فراوانی خواهد شد، رسانه ای که برای مبارزه با  فساد و ناهنجاری های اجتماعی و در واقع برای اصلاح امور تلاش نکند، مقبولیت خود را از دست داده و صرفا به محلی برای درج تبلیغ کالاها و برند‌های صاحبان سرمایه‌ تبدیل خواهد شد. این نکته در محیط نخبگانی که چشم امید اکثریت مردم به آن است، بیشتر خودنمایی می کند، چرا که مقدمه هر تحول عمیق اجتماعی از نخبگان و فضای دانشگاهی منشا می‌گیرد.

 

رسانه نخبگانی، هست ها و بایدها

رسانه نخبگانی (البته نه مجلات تخصصی خاص یک رشته دانشگاهی بلکه رسانه‌ای با محتوای عمیق و زبانی روان و مردمی با مخاطبی گسترده‌تر) می تواند با آگاه ساختن افکار جامعه از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی علمی، فضای گفتگو و تبادل نظر را برای رفع آن مشکل فراهم کند و این مهم در صورتی به تحقق می پیوندد که رسانه فارغ از تعصبات جناحی و با انصاف کامل موضع گیری و تحلیل کند.

این ویژگی به واسطه جوان، علمی و آزاد بودن از دغدغه معیشت (به معنایی دقیق تر رپرتاژها) در رسانه دانشجویی به معنای واقعی دست یافتنی است. البته ایده آل رسانه دانشجویی این است و دانشجو برای تولید محتوایی عمیق، علاوه بر فکر تحلیل گر و ذهنی فعال، نیازمند مطالعه می باشد، گمشده‌ای که جوان امروز به اشتباه در کوچه پس کوچه های فضای مجازی به دنبال آن می گردد.

«اثر گذاری» محصولی است که در صورت عملکرد درست از هر رسانه‌ای با هر میزان مخاطب قابل انتظار است و چه بسا رسانه‌هایی با مخاطب محدودتر که اثربخشی وسیع‌ی دارند!!! حتی متخصصین ارتباطات تاثیر نشریات محلی از جمله نشریات دانشجویی را در زمینه اطلاع رسانی و انعکاس رویدادها و حوادث به مراتب بیشتر از نشریات کثیرالانتشار می‌دانند.

نشریات دانشجویی می‌توانند پیام‌ خود را به طور هماهنگ و استاندارد و در یک زمان واحد به گوش گروه بی‌شماری از دانشجویان برسانند و بدین وسیله نقش خود را در تغییر سریع جامعه ی دانشگاهی بازی کنند. جامعه ای به مراتب کوچکتر از کل جامعه کشور اما در نقش موتور محرکه ی علمی، مدیریتی و اجرایی آن که همواره در تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی تاثیر قابل توجهی دارد. برای نمونه جالب است یادآور شویم اولین افشای فساد اقتصادی یا همان فساد معروف یک دو سه میلیاردی (123 میلیاردی بانک صادرات) در دوران پس از انقلاب اسلامی از سمت یک نشریه دانشجویی صورت گرفت.

 

نشریه، دانشجو و بهترین جمله ای که ساخته می شود

اما نقش نشریات دانشجویی، به عنوان رسانه های دانشجویی و القاکننده خطوط فکری دانشجویان، طی دهه ی اخیر کمتر مورد اهمیت مسئولین قرار گرفته و این امر، عدم استفاده مناسب از کارآیی بالای نشریات در حوزه ی دانشگاه را در پی داشته است. رسانه‌های دانشجویی به عنوان یک بستر مناسب برای فعالیت دانشجویان دغدغه‌مند و مطلع، نقش بسیار مهمی، در ارتقا فرهنگی، آگاهی اجتماعی و ایجاد حس مشارکت و مسئولیت‌پذیری در بین دانشجویان و دانشگاهیان ایفا می‌کند.

نشریات دانشجویی می‌توانند عرصه های مختلف از مسائل صنفی گرفته تا فضای فرهنگی دانشگاه را مورد نقد قرار دهند و مسئولان را نسبت به مسائل موجود در دانشگاه حساس نمایند؛ صد البته ایجاد فضای با نشاط و امیدبخش نیز از دست‌آوردهای قابل توجه این گروه از نشریات است.

نشریات دانشجویی واقعیت‌هایی از فضای دانشگاه را منعکس می‌کنند که ممکن است حتی مدیران دانشگاه بی تفاوت از کنار آن‌ها عبور کرده باشند؛ تاثیر گذاری نشریات دانشجویی تا آنجا پیش می رودکه فضای دانشگاه را نسبت به گفتمان‌های موجود در جامعه حساس کرده و بسترخوبی برای طرح مباحث علوم و دیدگاه‌های مخلتف در دانشگاه فراهم می‌کند؛ در واقع نشریات دانشجویی مسئولیت اجتماعی دانشگاه را یادآور می‌شوند و منعکس کننده دغدغه‌های صنفی، رفاهی، آموزشی و علمی بوده که زمینه لازم برای گفتگو و ارتباط بین سلایق متنوع فرهنگی, اجتماعی و سیاسی جامعه نخبگانی آینده کشور را فراهم می‌کند.

 

لطفا کمی مهربان تر باشید...

نشریات دانشجویی و کلا دانشجوی دغدغه‌مند قلم به دست، برخلاف اغلب مطبوعات و رسانه‌های بزرگ که از نظر مالی و فکری وابسته به جناح، ارگان خاص و صاحبان قدرت و سرمایه هستند و ناخودآگاه تحلیل‌هایشان نیز متاثر از همین وابستگی خواهد بود، در نهایت فراغت از وابستگی‌های مرسوم و با دیدی دقیق و ریزبینانه‌ می توانند به بیان مشکلات و گره‌های کور جامعه بپردازند که البته رعایت سرعت مطمئنه در نقد و انصاف و اخلاق در این راه بسیار حساس و با اهمیت است.با وجود همه پتانسیل‌های مفید و تاثیرگذاری آشکار نشریات دانشجویی، باید به مسئولان دانشگاهی ذی ربط گفت «با نشریات دانشجویی مهربان باشید».

مهربانی با نشریات دانشجویی به معنای فراهم آوردن فرصت بزرگی است، برای تربیت انسان‌هایی تحلیل‌گر که اگر در زمان دانشجویی مجال طرح پرسش‌، درد دل‌ و گره‌های ذهنی به آن ها داده‌شود و در مقابل پاسخ منطقی و عقلانی دریافت کنند، در آینده نخبگان و مدیرانی متعهد و توانمند با نقش آفرینی موثر همراه با جامعه پذیری سیاسی مطلوب و در نهایت توسعه و بهبود شرایط مدنی کشور را فراهم خواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها