شعبانی با بیان اینکه پارسال در پذیرش طرح های اوقات فراغت دانش آموزان 17 درصد کاهش داشتیم افزود: از مجموع حدود نیم میلیون دانش آموز فقط 100 هزار دانش آموز را توانستیم جذب این طرح کنیم که وجود برخی مشکلات مانند کیفیت پایین خدمات و تکراری بودن برنامه ها از دلایل آن است.
کد خبر: ۹۰۴۵۱۳۳
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، تعطیلات به نیمه رسید اما طرحهای اوقات فراغت، همچنان در نابسامانی است.
بر اساس استانداردهای بین المللی تعداد روزهای فراغت در بسیاری از کشورها 60 روز در سال و این رقم در کشور ما 90 روز است.
گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهادهای متولی برای گذران مناسب این اوقات به فکر برنامه ریزی مناسب برای جوانان باشند.

این درحالی است که نتایج بررسی های کارشناسان امورجوانان اداره کل ورزش وجوانان مازندران نشان می دهد 33 درصد جوانان، سازمان های مسئول اجرای برنامه های اوقات فراغت را می شناسند و 67 درصد دیگر شناختی از این دستگاهها ندارند. از جمعیت 3 میلیون و 300 هزار نفری مازندران بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر در سن جوانی (15 تا 35 سال هستند).
اما در مازندران 27 دستگاه اجرایی عضو ستاد ساماندهی اوقات فراغت جوانان هستند که هر یک بر اساس وظایف تعریف شده و اعتبارات مصوب، برنامه های ویژه ای اجرا می کنند.

ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان، بسیج، سپاه،آموزش و پرورش،فنی و حرفه ای،بهزیستی،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه های عمومی،جمعیت هلال احمر،دانشگاه ها و بسیج دانش آموزی از نهادهای متولی اجرای برنامه های ساماندهی اوقات فراغت مازندران در تابستان هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در این باره ازفعال سازی پایگاههای تابستانی برای اوقات فراغت دانش آموزان استان خبر داد و گفت: حدود 50 کانون فرهنگی تربیتی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان فعالیت می کنند.

شعبانی با بیان اینکه پارسال در پذیرش طرح های اوقات فراغت دانش آموزان 17 درصد کاهش داشتیم افزود: از مجموع حدود نیم میلیون دانش آموز فقط 100 هزار دانش آموز را توانستیم جذب این طرح کنیم که وجود برخی مشکلات مانند کیفیت پایین خدمات و تکراری بودن برنامه ها از دلایل آن است.

محمد شعبانی بر ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی اوقات فراغت در مازندران تاکید کرد و افزود: این برنامه ها نباید فقط به تابستان خلاصه شود بلکه باید در همه روزهای سال استمرار یابد.

کارشناس امور فرهنگی دانشگاه مازندران هم با بیان اینکه بودجه فرهنگی برای اجرای کامل و مناسب برنامه ها کافی نیست گفت: هر ساله این دغدغه ها مطرح می شود اما در عمل تغییری نمی بینیم.

شاکریان، موازی کاری، ناهماهنگ بودن مدیران در اجرای طرح و کمبود اعتبار را موضوعی تکراری اما حل نشده اعلام کرد و افزود: با وجود این مشکلات همچنان به اجرای طرح باید ادامه داد زیرا جوانان نباید قربانی این مسائل شوند.

اندرواژ از کارشناسان علوم اجتماعی دانشگاه مازندران هم اوقات فراغت را زمان های مناسب برای بازیابی توان ذهنی و استراحت جسمی و روحی دانست و گفت: متأسفانه دیدگاه بهره ورانه درباره اوقات فراغت در جامعه هنوز وجود ندارد و مسئولان فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته باید به این امرتوجه کنند.

وی مشخص نبودن مدیریت اجرای برنامه ها، ناهماهنگی در برنامه ریزی، بی توجهی به تأثیر بودجه در اجرای برنامه ها و شعارزدگی مسئولان، موازی کاری دستگاه ها و دلخوشی مسئولان به آمارها برای ارائه گزارش عملکرد در پایان تابستان را از آفات و معضلات برنامه های اوقات فراغت دانست و افزود: تا زمانی که دیدگاه مسئولان درباره این طرح اصلاح نشود نمی توان انتظار بهبود روند اجرای برنامه ها و استفاده بهینه از ظرفیت های اوقات فراغت را در تابستان داشت.

معاون عمرانی استاندار مازندران هم با پذیرش این چالش ها در اجرای طرح های اوقات فراغت گفت: در جلسات مرتبط با این موضوع، دغدغه های جوانان و نوجوانان در این باره مطرح شد و آیین نامه اجرای برنامه ها برای هر دستگاه و شرایط همکاری و هماهنگی مدیران ابلاغ شد و بر اساس آن در پایان تابستان عملکرد دستگاه ها ارزیابی و با مدیران کم کار برخورد خواهد شد.

علی نبیان اعلام اسامی مدیران و نهادهای کم کار در رسانه ها و برخی توبیخ های اداری و اعتباری را از روش های برخورد با این مدیران اعلام کرد.

با این اوصاف و در حالیکه نیمی از تابستان گذشت و برنامه شاخصی در این باره اجرا نشد، به گفته مسئولان، باید تا پایان تابستان منتظر ماند و با ارزیابی کیفیت عملکرد مسئولان، شاهد اقدامات مدیران نظارتی باشیم اما امیدواریم با پایان یافتن تابستان شاهد فرافکنی مسئولان و جمله های تکراری مانند انشای تابستان خود را چگونه گذراده اید؟ نباشیم.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها