امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: انبار‌های احتکار را بگیرید، اما نه انبار‌های احتکاری که سیمان در آن احتکار شده، انبار‌هایی که صد‌ها و هزاران خودرو را با پول دزدی احتکار کردند، آنان را هم بگیرید.
کد خبر: ۹۰۴۵۰۵۳
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به ورود انقلاب اسلامی به چله دوم عمر خود، اظهار کرد: وضعیت امروز ما در انقلاب و اسلام این است که انقلاب مقدس اسلامی ما در رأس ۴۰ سالگی در یک پیچ تاریخی گرفتار است که عبور از این مسیر و مرحله، جریان انقلاب ما را بعد از ۴۰ سال برای چله دوم نهادینه و تضمین خواهد کرد.

 وی ادامه داد: تمام مشکل استبکار هم با ما همین است، آن احساس حقارتی که امروز آمریکا و کشور‌های استعماری اروپایی از قبیل: انگلیس، فرانسه و ازناب این‌ها دارند، این است که این انقلاب ۴۰ سال عمر کرد و همه توطئه‌ها، دشمنی‌ها و فتنه‌ها بی‌اثر بود و نتیجه ۴۰ سال عمر انقلاب این است که پرتو اقتدار ما با روز اول قابل مقایسه نیست، ضعف و زبونی و خاری استکبار و دشمن ما نیز قابل مقایسه نیست.

رشد و اقتدار نظام اسلامی برای استکبار قابل تحمل نیست

امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این که رشد انقلاب و اقتدار نظام برای اروپا و آمریکا قابل تحمل نیست ادامه داد: ما در عرصه اقتدار، پیش رفتیم و دشمن در مرحله تنزل، ضعف، زبونی و نفرت دنیا تنازل کرده است، این بعد از ۴۰ سال و این برای آمریکا و اروپا قابل تحمل نیست از این رو تنش‌های زیادی برای ما ایجاد می‌کنند در مقابل رشد انقلاب؛ مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات اخیر خود، موقعیت امروز انقلاب را به «جنگ احزاب» در صدر اسلام تصویر فرموده و مقایسه کردند؛ بهترین آموزه ما قرآن است و ما همانطور که در مسائل زندگی فردی و شخصی خود از قرآن الهام می‌گیریم، در عرصه سیاست و جریان زندگی اجتماعی ما که اهمیتش بیشتر از زندگی فردی نیز هست، باید از قران الهام بگیریم.

وی افزود: رهنمود حکیمانه مقام معطم رهبری ما را به قرآن هدایت می‌کند که ببینید در جنگ احزاب در صدر اسلام، وقایعی که در بین مسلمانان اتفاق افتاد، دقیقأ همان وقایع جریان امروز زندگی ما هست و از همان جریان باید برای امروزمان عبرت و تجربه بگیریم.

تشریح وضعیت جنگ احزاب در صدر اسلام

آیت‌الله علم‌الهدی به تشریح جزئیات جنگ احزاب پرداخت و گفت: پروردگار در سوره احزاب از آیه ۹ تا آیه ۲۴، جریان جنگ احزاب را بیان می‌کند، این آیات سه بخش دارند، بخش اول، ترسیم وضعیت جنگ احزاب و ترسیم شرایطی که مسلمانان در این جنگ داشتند، بخش دوم، منطق منافقین، رویکرد و موضع‌گیری سیاسی منافقین و افراد سست ایمان در جنگ احزاب در بین مسلمانان و دسته سوم، آیاتی که موضع و منطق مؤمنین، شهدا و از جان گذشتگان در راه خدا را در جنگ احزاب مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: جنگی بود که بعد از داستان قبلیه بنی‌نظیر که از قبایل ثروتمند یهود بود، پیغمبر دستور دادند باید از مدینه خارج بشوند و آنان را از مدینه بیرون کرد، برایشان سنگین بود و درصدد برآمدند به هر طریق شده با پیغمبر بجنگند، پیغمبر را شکست داده و نابود کنند، مثل وضعیتی که امروز با صهیونیست‌ها داریم؛ آمدند بعد از چند هزار سال که از زمان حضرت ابراهیم به این طرف از اسحاق و اسماعیل به این طرف بین عرب و یهود اختلاف شدیدی بود، با عرب‌ها متحد شدند، قرار شد مشرکین قریش فرماندهی را به دست بگیرند و حرکت و عملیات نظامی با مشرکین باشد، تمام هزینه جنگ، لجستیک و پشتیبانی جنگ را نیز یهودی‌ها انجام بدهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هرکس از عربستان از قبایل عرب و یهود ضد پیغمبر بودند، باهم متحد شدند در شرایطی که پیغمبر و مسلمانان در فقر اقتصادی فوق‌العاده قرار داشتند، حتی قوت لایموت خود را نداشتند، نهار و شام معمولی نداشتند چه رسد به این که امکانات جنگی و تسلیحات آماده کنند؛ لشکر کفر با ۱۰ هزار جمعیت و مرکب از بسیاری قبایل کافر، مشرک و یهودی ضد پیغمبر، حمله و تهاجم همه جانبه را به طرف مدینه، پیغمبر و مسلمانان شروع کردند، تعبیر قرآن از این تهاجم این است که می‌فرماید «إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا؛ هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدیداً»، آیه دهم و یازدهم سوره احزاب.

وی بیان کرد: خدا می‌گوید از بالای سر و پایین پای شما آمدند، از چند طرف بر شما مسلط شدند تا جایی که چشم‌ها از وحشت داشت از حدقه بیرون می‌زد، دل‌ها در هنجره و گلوی شما گیر کرده بود و حتی نسبت به خدا بدبین شدید که دیگر خدا ما را رها کرده و به ما کمک نمی‌کند، مسلمانان و مؤمنان طوری در امتحان قرار گرفتند که برخی از مسلمانان به تزلزلی خیلی شدید گرفتار شدند؛ این تعبیر خدا در قرآن از وضعیت این‌هاست، ۱۰ هزار نفر لشکر قریش بود و لشکر اسلام را از ۹۰۰ نفر تا حداکثر ۳ هزار نفر ذکر کردند در حالی که هیچ تجهیزاتی نداشتند.

اروپا و آمریکا، دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: بنا شد مدینه را محاصره کنند، مردم مدینه و پیغمبر را هم قتل عام کنند تا از مسلمانان نفس‌کشی باقی نگذارند؛ جامعه آن روز مدینه دو دسته شدند، یک دسته منافقین بودند و یک دسته مؤمنین، وضعیتی که امروز در جامعه داریم؛ این‌که اروپا دارد دانه می‌ریزد، اروپا و آمریکا فرق نمی‌کند، دشمن قسم خورده‌اند و اختلاف تنها در روش است، این‌ها هم می‌خواهند همان کاری را با ما انجام دهند که آمریکا انجام داد، چون مصالح و منافعشان باهم مشترک است منتها هرکدام با یک سیستم و روش آمدند به میدان مثل الان، اما وضع ما الان خیلی از وضع مسلمانان در آن زمان بهتر است.

وی تصریح کرد: به پیشنهاد سلمان فارسی، بنا شد مسلمانان دور مدینه خندق بکنند که دشمن که تهاجم می‌کند، بر فرضی که توانست همه مردان مسلمان را در جنگ بکشد، به سادگی قدرت حمله به زن‌ها و خانواده‌ها را نداشته باشند و این‌ها از یک طرف فرار کنند و به چنگ دشمن نیفتند، این بخش تصویر جنگ؛ در چنین موقعیتی که مسلمانان گرفتار شدند، منافقین چه گفتند؟ «وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً»، چاقوی منافقین دسته پیدا کرد، آنان که در دلشان مرض بود و پیغمبر را باور نکرده بودند، گفتند همه حرف‌های پیغمبر دروغ بود، خدا و پیغمبر ما را گول زدند، ما را در چنین جنجالی گرفتار کردند و داریم همه چیزمان را از دست می‌دهیم، پیشنهاد چه بود؟ «وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ یا أَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا ...».

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی به بیان شگرد‌های منافقین برای منصرف کردن مسلمانان از مقابله با سپاه کفر اشاره کرد و گفت: یک عده از این منافقین و افرادی که ایمانشان خوب نبود، گفتند «یا اهل یثرب»، یثرب اسم جاهلیت مدینه قبل از آمدن پیغمبر است، مدینه اسمش یثرب بود، این‌ها با تحریک حس ناسیونالیستی، این‌که‌ای مردم، مدینه نه، پیغمبر هم نه، ما اهل یثربیم، ما داریم یثرب را از دست می‌دهیم، مثل این‌هایی که الان می‌گویند ما داریم ایران را از دست می‌دهیم، این‌ها هم گفتند «لا مُقامَ لَکُمْ»، دیگر جای ایستادن ندارید، برگردید و تنازل کنید، بگویید پیغمبر، خدا و معاد را قبول ندارید، پیغمبر را کت بسته تسلیم این‌ها بکنید، از مسیرتان برگردید، سالم بمانید تا شما را نکشند و زن و بچه‌تان را اسیر نکنند.

منطق منافقین در معامله با دشمن

وی اضافه کرد: می‌گوید آمریکا که با ما چنین کرد، برویم با انگلیس و فرانسه ناپاکی که قرن‌ها، دشمنی، عداوت و ناپاکی این‌ها را بر ما ثابت کرده، معامله کنیم، قرآن می‌گوید این منطق منافقین بود در جنگ احزاب، کسانی بودند که «فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»، اصلأ جنگ احزاب نه، تاریخ گذشته نه، عبرت و تجربه گذشته نه، همین دو سه سال زندگی خودمان، رفتید مذاکره کردید، اینقدر نشستید و برنامه اجرا کردید، دلار ۳ هزار تومان را کردید ۱۰ هزار تومان، باز هم می‌خواهید مذاکره کنید؟ باز هم همین راه را پیش می‌برید؟

آیت الله علم الهدی یادآور شد: آن روز آنان گفتند «یا أَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا»، برگردید، ول کنید پیغمبر و اسلام را، خودتان را حفظ کنید «.. وَ یَسْتَأْذِنُ فَریقٌ مِنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِیَ بِعَوْرَةٍ إِنْ یُریدُونَ إِلاَّ فِراراً» یک عده آمدند خدمت پیغمبر، گفتند خانه ما درش باز است، خانواده ما بی‌کس و کارند، پیغمبر گفتند اجازه دهید برگردیم، خانه‌مان را حفظ کنیم؛ لشکر آمده، گفتند بگذارید ما بازگردیم، «.. إِنْ یُریدُونَ إِلاَّ فِراراً» این‌ها جز فرار از جنگ قصد دیگری نداشتند، این قرآن است، حرف بنده نیست، حرف قرآن است و منطق کسانی که در دلشان بیماری بود.

وی تصریح کرد: منطق مؤمنین چه بود؟ آیه ۲۲ و ۲۳ احزاب می‌فرماید: «وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ...» وقتی مؤمنان لشکر احزاب را دیدند، «.. قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ...»، گفتند این همانی است که خدا و رسول خدا به ما وعده داده؛ مقام معظم رهبری در سال‌های اول رهبریشان در یک سخنرانی فرمودند: «امام که آمدند، اسلام را مطرح کردند، ما پشت سر امام به خاطر اسلام راه افتادیم و همان مسیر امام را می‌خواهیم ادامه دهیم، اما اسلام روی این کره زمین دشمن دارد، دشمن‌ها مخالفند و نمی‌گذارند این راه را برویم، اما ما از اسلام دست بردار نیستیم و پشت سر امام این خط را جلو می‌رویم»، این را در روز‌های اول رهبریشان فرمودند.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: مسلمانان نیز وقتی لشکر احزاب را دیدند، پیغمبر فرمودند: «این کفار از ما دست بردار نیستند، چون ما خدا و توحید داریم»، اما مؤمنان وقتی لشکر احزاب را دیدند، گفتند این همان چیزی است که خدا و پیغمبر به ما وعده داده که کفار از ما دست برنمی‌دارند، «.. وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ...»، وعده‌ای که خدا و رسولش دادند راست بوده «.. وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إیماناً وَ تَسْلیماً…»، گفتند تا آخرین قطره خونمان پای اسلام می‌ایستیم، ایمان آنان نیز قوی‌تر شد وقتی هجمه دشمن را دیدند.

وی اظهار کرد: امروز هم یک عده نیرو‌های متدین همین حال را دارند، می‌گویند آمریکا را بدبخت کردیم، ۴۰ سال است این‌ها به خاک نفرت نشستند، امروز منفورتر از دولت و پرچم آمریکا روی کره زمین دیگر هیچ چیز نیست؛ ما هم جلو می‌رویم و نمی‌ترسیم، ایمان داریم، تسلیم خدا هستیم و هرچه سرنوشت باشد جلو می‌رویم تا به جایی برسیم که کشته و نابود شویم یا این پرچم را به دست صاحبش برسانیم و همه چیز را درست کند.

با مدیریت اقتصادی، مشکلات را حل کنید

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: در مقابل نیرو‌هایی که هر روز یک طرح دارند چطور مذاکره کنیم، حرف نیرو‌های متدین این است، خدا در آیه بعد می‌فرماید «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ...»، این مؤمنین مردانی دارند که بر سر عهدی که با خدا بستند، هستند، «.. فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ...»، بعضی از این مؤمنان تا مرز شهادت پیش رفتند، نه تنها در ۸ سال دفاع مقدس، الان در کنار دریای مدیترانه جانشان را می‌دهند «.. وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ...»، یک عده‌شان هم منتظر هستند به همین نقطه برسند، آقا پسر جوان نسل سومی، نه آنکه امام و پیروزی انقلاب را دیده، امام را به روایت تصویر و صدا شناخته است، این آقا می‌گوید دعا کنید من بروم سوریه و شهادت نصیبم شود، «.. وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلا...» و این مردم عوض شدنی نیسنتد، این آخرین حرف قرآن است.

وی تصریح کرد: ۴۰ سال پای این انقلاب، نظام و اسلام ایستادند، این مردم عوض شدنی نیستند، از دین و اهل بیت پیغمبر (ص) دست برنمی‌دارند، پای این خط ایستادند و مقاومت می‌کنند؛ عزیزان مسؤول، دولتمردان محترم، نمایندگان مجلس، عزیزان مسؤول در قوه قضاییه، به این مردم ملحق شوید و خندق را بکنید، امروز هم به خندق نیاز داریم، کمک کنید خندق بکنیم؛ بیایید با مدیریت‌های اقتصادی مشکلات را حل کنید، خیلی متشکر که رفتید و انبار‌های احتکار را پیدا کردید، دستگیر کردید و جنس را وارد بازار کردید، انبار‌های احتکار را بگیرید، اما نه انبار‌های احتکاری که سیمان در آن احتکار شده، انبار‌هایی که صد‌ها و هزاران خودرو را با پول دزدی احتکار کردند، آنان را هم بگیرید.

به مردم نشان دهید با مفسد اقتصادی برخورد قاطع دارید

امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر بنا شد با مفسد اقتصادی برخورد شود، امروز در رأس مفسد اقتصادی، دستگاه‌های زیر نظر وزارت صنعت هست که تولید خودرو می‌کنند، سایتشان را بسته‌اند، جواب کسی را نمی‌دهند، خودرو‌ها را انبار کردند، خودرو 30 میلیون تومانی شده ۵۰ میلیون تومان، مگر این‌ها مفسد اقتصادی نیستند؟ خب این‌ها را بگیرید؛ جلوی چشم مردم به مردم نشان دهید با مفسد اقتصادی برخورد قاطع دارید، این مردم آرامش پیدا کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها