خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین :

سپاه، پرچمدار تئاتر مردمی در استان/ تئاتر یک منبر است

حضرتی ها عنوان کرد: چراغ تئاتر در قزوین خاموش بود سپاه پاسداران پرچم نمایش را بلند نگه‌ داشته و نقش بسزایی در احیای این هنر داشت.
کد خبر: ۹۰۴۴۷۴۰
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، محمدعلی حضرتی ها از رزمندگان دفاع مقدس و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین نیز در مراسم سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد بیان کرد: تئاتر یک منبر است و به ‌واسطه ارتباط مستقیم با مخاطب بسیار اثرگذار خواهد بود.
وی گفت: از سال 59 تا 67 زمانی که چراغ تئاتر در قزوین خاموش بود سپاه پاسداران پرچم نمایش را بلند نگه‌ داشته و نقش بسزایی در احیای این هنر داشت.
این مسئول بابیان خاطراتی از اجرای نمایش در دهه 50 گفت: سال 1352 در مسجد بلاغی نمایشی با عنوان «بت‌شکن» بر اساس داستان حضرت ابراهیم (ع) اجرا کردیم. در آن زمان کار جسورانه‌ای بود، آیت‌الله باریک‌بین (ره) از ما حمایت می‌کردند، یک‌شب بعد از پایان نمایش ساواک به مسجد آمد بچه‌ها را دستگیر و به شهربانی برد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین عنوان کرد: بعد از انقلاب نیز چنین تئاترهایی را به روی صحنه بردیم. تأثیر این تئاترها به‌ اندازه‌ای بود که وقتی بچه‌ها از ستاد سپاه حرکت می‌کردند تا بلیط ها را برای فروش بیاورند در نیمه‌راه بلیط ها تمام می‌شد. بعضی تئاترها را 3 ماه بی‌وقفه روی صحنه می‌بردیم و در بعضی روزها نیز 2 سانس اجرا می‌کردیم.
حضرتی ها با اشاره به نقش تئاتر در جذب و اعزام رزمندگان به مساجد ادامه داد: این تئاترها که برای مردم بسیار جذاب بود و در فضای مساجد اجرا می‌شد نقش بسیار مؤثری در اعزام‌های بسیج به جبهه داشت.
وی افزود: نمایش «خرقه ارغوانی» در شرایط پدافندی عملیات خیبر که بسیار شرایط خاصی بود اجرا شد، شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر 17 علی ابن ابی‌طالب دستور داد در حسینیه انرژی اتمی سن ببندیم و کار را اجرا کنیم، او خودش هر شب به تماشای نمایش می‌نشست و وقتی از او سؤال می‌پرسیدیم که دلیل این کار چیست؟ می‌گفت من هر شب یک‌چیز جدید از این نمایش می‌آموزم.
حضرتی ها در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد اظهار کرد: امیدواریم برگزاری چنین جشنواره‌هایی این امکان را فراهم کند که مساجد به‌عنوان یک منبر هنری جایگاه خود را احیا کنند.
اجرای برنامه توسط هنرمندان بسیجی و تقدیر از خانواده شهدای هنرمند از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار