جلسه کمیته مدیریت خشکسالی سازمان آب و برق خوزستان مطرح شد؛
بیست و دومین جلسه کمیته مدیریت خشکسالی سازمان آب و برق خوزستان با محوریت تسریع در رفع موانع اجرایی طرح‌ها، ارائه برنامه‌های خشکسالی، بررسی پیش بینی و شرایط بارشی برای سال آبی آینده برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۴۴۶۱۵
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
 
به‌گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، دبیر کمیته مدیریت خشکسالی این سازمان، با اعلام خبر فوق گفت: در بیست و دومین جلسه کمیته مدیریت خشکسالی، روند اجرای طرح و بند خاکی مارد و اثرات آن بر کاهش شوری انتهای رودخانه کارون و آبرسانی به برخی مناطق دارای بحران آب شرب نظیر هندیجان و ایذه مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین شرایط منابع آبی فعلی سدها و رودخانه های استان، تامین آب انجام شده درحوضه های آبریزهای مختلف منطبق با مصوبات ستاد خشکسالی استان خوزستان، اقدامات صورت گرفته در حفاظت و بهره برداری از منابع آبی و برخورد با برداشت کنندگان غیرمجاز، تامین امینت تاسیسات آبی، تدوین راهکار برای حل موانع انجام اقدامات تعدیل خشکسالی  پیش بینی های بلند مدت شرایط آب وهوایی برای ادامه سال بخصوص پاییز آینده مور بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

"داریوش بهارلویی" افزود: از شروع دوره کشت های تابستانه، بیش از 93 درصد مصوبات ستاد خشکسالی استان خوزستان در بحث تامین آب کشت های دائم و فصلی برخی حوضه ها و 100 درصد حوضه هایی نظیر کرخه به سرانجام رسیده است. و این مهم در حالی است که شاهد کشت‌های پرمصرف و مغایر با محدودیت ها و ممنوعیت های ستاد خشکسالی استان بوده ایم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: یکی از چالش های مهم پیش رو ، مدیریت منابع آبی تا شروع دوره بارندگی هاست، نامشخص بودن این شرایط و کسری مخازن سدها در صورت عدم وقوع بارندگی مناسب در سال آبی آینده، محدودیت های بیشتری را به استان تحمیل می کند. اگر چه در بحث تامین آب شرب و حفظ ذخایر استراتژیک برای این منظور، تمام تمهیدات در نظر گرفته شده لیکن مصارف در سایر بخش ها باید مدیریت شود.

وی با بیان این که، در حال حاضر چشم انداز ارائه شده توسط مدل ها و سایت های پیش یابی، پاییز کم بارشی را پیش بینی می کند تصریح کرد: برای برنامه ریزی بلند مدت تر باید منتظر به روز شدن اطلاعات هواشناسی بود.

بهارلویی با اشاره به خشکسالی شدید فعلی، تصریح کرد: حتی در صورت بارش های نرمال نباید منتظر رواناب ها و ورودی آب سدها به مقادیر طبیعی باشیم.
ارسال نظرات