نشریه هیل در گزارشی با اشاره به سیاست خارجی نامنسجم دولت ترامپ، نوشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نتایج موفقیت‌آمیزی نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۴۴۴۸۶
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشریه آمریکایی هیل (وابسته به کنگره) با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک –برجام– و اقدام دونالد ترامپ در وضع تحریم‌های اولیه و ثانویه علیه کشورمان نوشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است.

نگارنده مطلب با اشاره به اقدام آمریکا در وضع تحریم‌های ثانویه علیه ایران و مجازات نهادهایی که به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند، در پاسخ به این سوال که آیا این تحریم‌ها اهداف موردنظر واشنگتن را محقق خواهند کرد؟ می‌افزاید: علی‌رغم شدت این تحریم‌ها، پیش‌بینی من این است که خیر.

در ادامه گزارش دلایل ناکامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شرح زیر عنوان شده است:

نخست اینکه تحریم‌ها زمانی متحدان را جذب خود می‌کنند که به عنوان مکانیسمی در خدمت یک سیاست خارجی باشند که برای رسیدن به اهداف موردنظر، دیگر ابزارهای دیپلماتیک را نیز به کار گیرد. وضع یکسان تحریم‌های ثانویه بر کشورهای دوست و دشمن برای پیوستن به این کارزار اجباری و همراه شدن آنها با آمریکا [در اجرای تحریم‌های ایران]، مستلزم آن است که مسائل سیاسی اقتصادی این کشورها به طور هوشمندانه‌ای در نظر گرفته شود ... این در حالی است که هر ارزیابی صادقانه‌ای نشان می‌دهد دولت ترامپ از سیاست خارجی منسجمی که منجر به موفقیت این تحریم‌ها شود، برخوردار نیست. هیچ اقدامی به اندازه وضع تعرفه‌ها و به راه انداختن جنگ تجاری علیه کشورهای دوست و فرستادن پیام‌های متناقض به کشورهای دشمن نمی‌تواند باعث تضعیف تلاش‌ها در تشکیل یک ائتلاف کارآمد برای وضع تحریم‌ها شود.

این گزارش می‌افزاید رفتار نامناسب دیپلماتیک ترامپ در قبال دوستان واشنگتن همراه با وضع تحریم‌های ثانویه علیه آنها پس از اعمال تعرفه‌های گمرکی سنگین، مخرب‌ترین این اقدامات است. افزون بر این، نباید فراموش کرد که متحدان واشنگتن به طور قاطعانه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را به عنوان مبنای وضع تحریم‌های جدید علیه تهران رد می‌کنند و معتقدند که تحریم‌ها بهترین روش برای برآوردن خواسته‌ها نیست.

نگارنده گزارش سپس می‌نویسد: دشمن ما، روسیه، نیز در حال حاضر تحت تحریم‌های سنگین غرب قرار دارد. انزوای ایران و قطع دسترسی این کشور به پول و شرکت‌های غربی این امکان را برای مسکو فراهم می‌کند تا خلأ به وجود آمده در بازار ایران را در حوزه‌های بسیار پرسود پر کند. درباره چین نیز باید گفت دولت ترامپ در بحبوحه افزایش جنگ تجاری با این کشور آماده است تا پکن را مجازات کند، مگر اینکه چین خرید نفت خام از ایران را متوقف کند. چنین اتفاقی نخواهد افتاد. بدتر آنکه، چشم‌اندازی درباره اینکه واشنگتن بتواند چین را به اجرای کامل تحریم‌های کره شمالی وادارد، نیز وجود ندارد.

به عنوان نکته پایانی نیز باید گفت بسیاری از اقتصاددانان معتقدند عوامل متعددی از جمله رشد اخیر تجاری و نیروی انسانی در ایران این امکان را به تهران می‌دهد که در برابر تحریم‌های تازه مقاومت کند. شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری جدید –از قبیل ترکیه و هند– در کنار چین و روسیه مترصد این فرصت هستند که سهم غرب را در بازار ایران از آن خود کنند. افزون بر این، افزایش سریع بهای نفت خام پس از اعلام اجرایی شدن تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران بیانگر این نکته بود که بی‌ثباتی بازار نفت ممکن است به پیامدهای منفی‌تری نسبت به پیش‌بینی‌ها در سطح جهان بیانجامد. بنابراین، ایران قادر خواهد بود بخش زیادی از فشار اقتصادی را کنترل کند.

در پایان این گزارش نیز آمده است شکست راهبرد تحریمی کنونی آمریکا به دلیل نبود قدرت تنبیهی نخواهد بود، بلکه دولت ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران از طریق ابزار تحریم‌هاست. این راهبرد بهترین سیاست خارجیِ قابل اجرا نیست. واشنگتن با وضع تحریم‌های ثانویه آنهم همزمان با تشدید جنگ تجاری نابسامان بهایی که متحدانش باید بابت این اقدام بپردازند را نادیده گرفته است و بدین ترتیب فرصت خوبی را در اختیار دشمنان آمریکا قرار داده است. این تحریم‌ها تأثیرات محدودی بر اقتصاد ایران خواهند داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها