یادداشت/دکتر مجتبی زارعی به مناسبت روز خبرنگار:

ایران به خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی «مدلِ آوینی» در خلق «روایت فتح های اجتماعی» نیازمند است

دکتر مجتبی زارعی ضمن تبریک روز خبرنگار به همه خبرگزاران و پیشکسوتان این کار گفت : ایران به تریبون داران و خبرگزارانی اجتماعی از نوع خبرگزاری آوینی نیازمند است.
کد خبر: ۹۰۴۴۳۵۶
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱

ایران به خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی «مدلِ آوینی» در خلق «روایت فتح های اجتماعی» نیازمند است

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج  متن یادداشت دکتر مجتبی زارعی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
وضع تاریخی رسانه های ایرانی حکم می کند که اینک در چلّه انقلاب ایرانیان از وضع رایج و از زیسته روزمرّه رسانه‌ای به رسالت تاریخی خود نقل مکان کنند، سیاست نویسی و بهتر بگوییم سیاسی نویسی و صناعت جدل و جدل نویسی به گفتمان غالب در ایران تبدیل شده است؛ این در حالی است که در افواه و حتی در اعلام سیاستگذاری های رسمی، همانند آنچه که جناب رییس جمهور در بخش پایانی گفت وگوی بی رمق شب گذشته ی خود با مردم، دستِ آخر به عنوان یک برگ برنده گفت؛ تصور می شود که شبکه های اجتماعی و یا گفت و گوهای اجتماعی رونق یافته است؛ واقعیت اما این است که انقلاب به چلّه رسید ولی غالب رسانه های رسمی و غیر رسمی هنوز به بلوغ چهل سالگی خود نرسیدند گویا رسالتی و نبوتی در میدان بزرگ رسانه احساس نمی شود؛ رسانه باید رسول شود و بعد از رسالت؛ مسئول! اما نه رسولی در کار است و نه بعثتی برای مردم از منظر پیام بری !
اینک در نسبت رسانه و رسالت؛ رسولان دروغین بی بی سی و voa طرحی نو از دروغ و به سعادت رسانیدن مردمان ایران در انداخته و غوغا کردند؛ رسولانی کاذب که به شدت اجتماعی می نویسند، حرف های مردمی می زنند، خلق تصویر و پیام دارند اما اداره‌شان در دستان مهندسانی به غایت سیاسی است .


تعارف و رودربایستی کافی است ! ما برای رسول شدن و بعثتی دگرباره در افکار عمومی ایران نیازمند انقلابی در رسانه ها هستیم؛ اول از همه رادیو و تلویزیون باید احساس رسالت کنند و گوی سبقت را از پیام بران انگلیسی، آمریکایی و صیهونیستی و قبیله سعودی بربایند؛ می گویید می دانیم! راه نشان دهید!؟ می گوییم مدل هست؛ کافیست با روش شناسی مجموعه «روایت فتح» آوینی؛ امور اجتماعی ایران را استنطاق کنید؛ ایران اینک به روایت فتح های اجتماعی نیازمند است؛ مشروط بر این که دوربین، کلمات و ما صاحبان و مخترعین دیالوگ از نفس اماره ی خویش بگذریم؛ از خود و باند خود و جناح و قبیله و سازمان خود گذشت کنیم و تنها رضایت الهی و منافع توده امّت را صد البته توأمان با، هنر و هوش و سلیقه ببینیم؛ نمی شود سی نماینده مردمان پایتخت فقط بخاطر هم جناح بودن با رییس جمهور محترم بر مطالبات معیشتی مردمان تهران پای نهند و خود و جناح خویش را از پرسش و استنطاق قانونی رییس قوه مجریه بیرون کشند اما پرسش از رییس قوه قضاییه را روا دارند؛ نماینده مجلس فاقد کارت خبرنگاری است اما خود یک رسانه است نباید سیاست زده شده و در زندگی روزه مرّه پارلمان، خویشتن خود را گم کند و در بی خبری قبیلگی که یادآور عهد قجریست متوقف شده و ارتجاع یابد.


ایران به تریبون داران و خبرگزارانی اجتماعی از نوع خبرگزاری آوینی نیازمند است؛ از جنگ می گفت اما حیات و نشاط را تزریق می کرد؛ از بشاگرد می گفت اما آبادانی را ترسیم می نمود؛ از تانک آمریکایی و سوپر اتاندارد فرانسوی، اسکاد و سوخو و میگ روسی علیه ایرانیان گزارش می کرد اما هویت ملی را سترگ می نمود؛ بسیجی را بزرگ می کرد اما خود شیفتگی را در او می کُشت؛
ما حتما به «افشاگر» و «سوت زن» در رسانه ها و در بین کارشناسان و حکمرانان نیاز داریم اما افشاگران و سوت زنان ما باید نفس اماره ی حزبی خود را قربانی کنند و دست از سیاست زدگی بردارند و چه درست گفته است حکیم ما که مع الاسف "برخی دین شان سیاسی شده به جای این که سیاست شان، دینی شود."

ضمن تبریک روز خبرنگار به همه خبرگزاران و پیشکسوتان این کار بزرگ و با احترام به جانبازان و شهدای عالی مقام خبر و رسانه؛ باید اذعان داشت که خبر و رسانه نه امری نو و مدرن، که صُنعی الهی و در صلاحیت حرفه ای رسولان و انبیای الهی است؛ کاری که اینک از سوی نظام سلطه ی خبری برای مهندسی ذهن انسان به تاراج رفته است؛
گو این که قرآن مشحون از خبر و خود یک خبرگزاری وحیانی است؛ زیرا پیامبران الهی مبعوث شدند تا آن خبر بزرگ را برای سعادت انسان و قرب الهی بشر مخابره کنند.

والسلام

مجتبی زارعی

ارسال نظرات