در جلسه نقد و بررسی کتاب «پسران من» عنوان شد،
جلسه نقد و بررسی کتاب «پسران من» نوشته فاطمه شکوری عصر روز چهارشنبه به میزبانی حوزه هنری استان زنجان برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۴۴۱۶۱
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان؛ سلمان کریمی منتقد، نوسینده و مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی در این جلسه ضمن یادآوری 8 سال جنگ تحمیلی گفت: رزمندگان جنگ به خاطر عقاید خود جنگیدند.

کریمی افزود: در حال حاضر به دلیل کم کاری ما نویسندگان و خاطره نویسان ادبیات جنگ به خوبی معرفی نشده است.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی دارای اندیشه و اعتقاداتی بود که سایر جنگ‌های جهان فاقد آن هستند و همین امر دفاع‌مقدس را متمایز می کند.

این نویسنده ضمن تأکید برا ایثارگری‌ها و فداکاری‌های جنگ تحمیلی خاطر نشان کرد: در جنگ ما اتفاقاتی افتاد که در جای دیگری نمی توان مشابه آن را یافت برای مثال هرگز در تاریخ جنگ جهانی دوم نمی بینیم شخصی جان خود را فدای نجات جان دوستش کند.

سلمان کریمی در ادامه به شرح تفاوت داستان نویسی و ادبیات دفاع مقدس پرداخت و گفت: توانمندی در داستان‌نویسی به معنای تسلط به ادبیات دفاع مقدس نیست.

کریمی تأکید کرد: تا وقتی که رمان نویس خوبی نشده باشیم، خاطره نویس خوبی هم نخواهیم بود.

وی مستند بودن مصاحبه‌ها را برای خاطره‌نویسی ضروری دانست و افزود: مصاحبه‌ها باید با تاریخ ثبت شده، صحبت همرزمان و اخبار انتشار یافته در آن زمان مطابقت داشته باشد در غیر اینصورت باید کنار گذاشته شود.

سلمان کریمی قسمت‌بندی و فصل‌بندی کتاب‌های خاطره‌نگاری را بسیار مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت: در خاطره‌نویسی لزومی برای بیان همه جزئیات نیست بلکه ذکر نکات برجسته کافی خواهد بود.

کریمی ادامه داد: روند خاطره‌گویی و خاطره‌نگاری باید مخاطب را گام به گام به سمت موضوع محوری و  هدف آخر هدایت کند.

کریمی در رابطه با کتاب «پسران من» گفت: در این کتاب انتظار می‌رود داستان دو برادر شهید از زبان مادرشان روایت شود و شخصیت مادر کمرنگ باشد درحالی با مطالعه کتاب درمیابیم که نقش مادر پررنگ تر است و گویی داستان در مورد مادر شهدا نوشته شده نه خود شهدا.

وی ادامه داد : نقش راوی در این کتاب بسیار  پر رنگ است بنا بر این عنوان کتاب نشان دهنده هدف نویسنده از نگارش نیست.

این نویسنده  زنجانب در ادامه به بررسی فهرست‌نویسی این کتاب پرداخت و گفت: برای نگارش یک کتاب جامعیت لازم است و حذف زواید از جمله ضروری‌ترین کارهای نویسنده محسوب می شود.

سلمان کریمی ضمن تاکید بر دشواری نگارش مصاحبه، افزود: در کتاب «پسران من» دیدگاه شخص روایت کننده در نظر گرفته شده است و این اتفاق در تألیف اثر، ضعف بسیار بزرگی است.

کریمی کتاب فاطمه شکوری را مشابه مصاحبه‌ای دانست که سوال هایش حذف شده و در ادامه  لحن راوی را در طول روایت متغیر اعلام کرد.

در ادامه این  نشست فاطمه شکوری نگارنده کتاب «پسران من » ضمن یادآوری شکل گیری سابقه داستان نویسی خود به مرور آثار انتشار یافته به قلمش پرداخت و  گفت:  پیش انتشار کتاب «پسران من» به دلیل عجله ای که برای انتشار وجود داشت فرصت بازخوانی و رفع ایرادات به دست نیامد.

شکوری با تأکید بر لزوم تشکیل جلسات نقد برای کتب انتشار یافته افزود: «پسران من» به سفارش کنگره شهدای کارگر تهران نگاشته شده است.

این نویسنده زنجانی ادامه داد: نویسنده نباید ویراستار اثر خود باشد چرا که در اینصورت ساختار اثر دچار دگرگونی شدیدی خواهد شد.

فاطمه شکوری ایرادات نگارشی و ویرایشی را به کتاب «پسران من» وارد دانست و در این رابطه یادآور شد:  فرصتی برای اصلاح ایرادات  نبود.

شکوری هدف خود از نگارش این کتاب را نشان دادن شخصیت واقعی زن ایرانی عنوان کرد.

کتاب «پسران من» نوشته فاطمه شکوری بر اساس زندگی دو برادر شهد عبدالوهاب و محمد ولی جعفری نگاشته شده است. شکوری نگارش کتاب‌های «طرلان»، «عاشقانه ای دور»، «روزهای خاردار»، «خط هشتم» و «امانت خاک» را در کارنامه خود دارد.

ارسال نظرات