خبرهای داغ:
بادها و نسيم هاي پيوسته بيشتر در سواحل درياها و اقيانوس ها شكل مي گيرد ، به همين دليل نيروهاي بادي توليد برق موجود در جهان بيشتر در اين مناطق ساخته ومورد بهره برداري قرار مي گيرند ولی متاسفانه این دانش در کشور ما به شدت نادیده گرفته شده است .
کد خبر: ۹۰۴۳۹۷۶
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
تامین برق با استفاده از منابع بادی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی ؛ انرژی بادی، انرژی ارزشمندی را ارائه می‌دهد که سال‌به‌سال استوارتر می‌شود و در همین بازه‌های زمانی دارای تغییرات کم و ثبات قابل‌توجهی است و به همین دلیل تبدیل به یک منبع انرژی برق قابل‌اعتماد شده است. پس می‌توان تولید انرژی برق توسط باد را افزایش داد و دیگر موارد تولید برق همانند روش‌های مرسوم کنونی را کاهش داد، اما این امر نیاز به ارتقا شبکه‌های توزیع برق دارد.

دکتر مسعود اژدری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان بیان داشت: با توجه به خشکسالی های اخیر و فشار بر منطقه سیستان  و همچنین کمبود آب می توان از یکی از موهبتهای الهی که در سیستان وجود دارد، بهره اقتصادی برد. این نعمت الهی چیزی نیست جز بادهای  مداوم دشت سیستان. انرژی بادی استفاده از جریان باد که به‌وسیله آن توربین‌های بادی به حرکت درمی‌آیند و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

وی گفت: پیشینیان ما توانستند این انرژی رایگان را مهار و در آس بادهای سیستان که یکی از اولین آس بادهای جهان می باشد را استفاده کنند. حالی جای تاسف است که با این امکانات امروزی نتوانیم از این انرژی پاک بهره بگیریم. در صورتی که  سرمایه گذاری مناسبی بر روی ایجاد نیروگاه های بادی در دشت سیستان انجام دهیم علاوه بر تامین برق شهر های استان می توانیم با توجه به نزدیکی مرز افغانستان برق را به آنجا صادر کنیم و یا برق را با آب معاوضه کنیم.

اژدری در ادامه عنوان کرد: باد نقش مهمی در جابجایی توده های هوای مرطوب دارد و یکی از عوامل مهم در ایجاد بارندگی و تبخیر و تعرق می باشد. هنگامی که تعادل حرارتی هوا بر هم می خورد جریان هوا سبب ایجاد باد می شود. وزش باد موجب جابجایی دما و رطوبت می گردد و میزان تبخیر را نیز افزایش می دهد.

منطقه سیستان در مسیر فعل و انفعالات جوی میان کانونهای نسبی پر فشار در شمال شرق کشور و کانون های نسبی کم فشار در جنوب شرق قرار گرفته و وزش بادهای آن شدیداً متاثر از این فعل و انفعالات است. این امر موجب می شود که این دشت از نظر جریان های هوا در منطقه ای فعال قرار داشته باشد.
وی در خصوص زمان وزش باد 120 روزه در منطقه سیستان و بهره برداری از آن گفت: در مورد زمان وزش این باد اگر چه منابع مختلف در زمان شروع آن حداکثر 20 روز اختلاف نظر دارند، اما همه مدت تداوم آن را حداقل 4 ماه می دانند. باد 120 روزه تقریبا از اوایل اردیبهشت، شروع و در حدود 4 ماه از سال در دشت زابل ادامه دارد و تقریباً در اواسط شهریورماه خاتمه می یابد.
اژدری درباره نحوه ی ایجاد باد 120 روزه ی سیستان اشاره کرد: ایجاد یک سامانه ی کم فشار در ماه های تابستان بر روی کویر ریگستان و حرکت به سمت بالا به منظور تعادل با هوای خشک استپ های مرتفع آسیای مرکزی، موجب حرکت توده ی هوای خشک از سمت شمال و شمال غرب به سمت جنوب و جنوب شرق می شود و به خاطر تداوم وزش به باد 120 روزه مشهور است.همچنین این باد متاثر از بادهای موسمی هند می باشد. بدین صورت که در شمال افغانستان بر اثر استقرار یک سامانه ی پر فشار که رطوبت خود را در اثر باران های سنگین از دست داده و همزمان با آن یک سیستم کم فشار فصلی از نوع حرارتی در دشت زابل به وجود می آید که به علت اختلاف فشارهوا بین کوهستان های افغانستان و دشت سیستان این باد تشکیل می شود.
وی همچنین تاکید کرد: بادهای محلی معروف دیگری داریم که با استفاده از دانش علمی می توان از آنها به چشم موقعیت نگاه کرد که از آنجمله می توان به باد لوار، باد قوس، باد گاوکش، باد پرستو و باد باختر اشاره کرد. از سال ۲۰۱۵ کشور دانمارک ۴۰ درصد از برق خود را به‌وسیله باد تولید می‌کند و حداقل ۸۳ کشور در جهان در حال استفاده از انرژی بادی برای تولید برق و استفاده از آن در شبکه‌های الکتریکی خود می‌باشند.

ارسال نظرات