یک کارشناس شهرسازی با تاکید بر اینکه مسکن مهر طرح عزیزی بود که به شدت بد اجرا شد، گفت: این اشتباه در مسکن مهر باعث شد که کیفیت مسکن مهر هم زیر سوال برود.
کد خبر: ۹۰۴۳۹۰۵
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران ومعماری، جعفر محمودی  در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت واحدهای مسکن مهر پایین است، گفت: مسکن مهر یک طرح بسیار عزیزی بود که به شدت بد اجرا شد، چرا که ما در طرح مشکل نداشتیم، بلکه در حجم اشتباهات زیادی داشتیم این اشتباه باعث شد که طرح مسکن مهر هم زیر سوال برود.

*معتقدم که مسکن مهر به لحاظ کیفیت سطح پایینی داشت

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: اشتباه در حجم مسکن مهر باعث شد که کیفیت مسکن مهر هم زیر سوال برود، بنده قبول ندارم که مسکن مهر به اندازه کافی کیفیت دارد، بلکه به شدت معتقد هستم که مسکن مهر به لحاظ کیفیت سطح پایینی داشت، چرا که وقتی حجم کار بالا برود، توان نظارتی کاهش می‌یابد.

محمودی افزود: در شهر پرند قرار بود 100 هزار واحد مسکن مهر احداث شود، اما زیر ساخت‌های نظارتی هیچ تغییری روی نداد، آیا در نظام مهندسی اعلام کردند که یک دفتر ویژه در شهر پرند ایجاد شود؟ همان نظام مهندسی قبلی بود و همان هم با همان تعداد به کار خود ادامه داد.

وی گفت: آیا در شرکت عمران 10 برابر نیروی انسانی فنی ویژه نظارت بر مسکن مهر باید داشته باشیم؟ فقط خدمات و پشتیبانی را در شرکت عمران به اندازه بسیار کم اضافه شد.

* به هیچ وجه توان نظارت بر مسکن مهر را نداشتیم

محمودی خاطرنشان کرد: نه به لحاظ زیرساختی و نه به لحاظ نظارتی به هیچ وجه توان نظارت بر مسکن مهر را نداشتیم.

*برای 100 هزار واحد مسکونی مهر در پرند چه تعداد ناظر نیاز بود؟

وی اضافه کرد: اگر به ازاء هر 20 واحد مسکونی مهر یک ناظر نیاز باشد متوجه می‌شویم که برای 100 هزار واحد مسکونی مهر در پرند چه تعداد ناظر نیاز بود. حال باید دید که شرکت عمران پرند به عنوان نماینده دولت چه تعداد نیرو دارد که باید به لحاظ کیفی واحدهای مسکن مهر را کنترل می‌کرد.

محمودی ادامه داد: شرکت عمران پرند به همین مقدار که موفق شد کار را نه تا حد پشتیبانی فنی و نظارت دقیق بلکه تا حد پشتیبانی مالی پیش ببرد، باید تبریک گفت پس بخشی از ماجرا به لحاظ فنی توان و نیروی انسانی مورد نیاز را برای نظارت در مسکن مهر نداشتیم.

*پیمانکاران پول بیش از حد دریافت کردند، ولی کار را رها کردند

وی افزود: اگر این اتفاق‌ها نیفتاده باشد، دو دلیل داشته است یا اینکه کارمندان و پیمانکاران جهادگونه کار کرده‌اند و یا اینکه در مسکن مهر در دولت نهم و دهم پول بیشتری پرداخت می‌شد، بنابراین باید اذعان داشت که اسکلت و سقف‌کاری یعنی 35 درصد پیشرفت فیزیکی است، اما تا 60 درصد پول پرداخت می‌شد پس بخشی از مشکلات برای این است که آن موقع پیمانکاران پول بیش از حد دریافت کردند و وقتی دیدند پول بیش از حد دریافت کرده‌اند کار را رها کردند.

*مسکن مهر کیفیت کافی را نداشته است

محمودی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به طور تقریبی گفت که چند درصد واحدهای مسکونی مهر از کیفیت پایینی برخوردار هستند، گفت: می‌توان حدس زد که به هر حال به این دلایل که چون در حجم اشتباه کردیم، باید مسکن مهر کیفیت کافی را نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر منظور ما از کیفیت این باشد که واحدهای مسکن مهر در زلزله فرو نمی‌ریزد، این بخشی از کیفیت است، اما آیا زیرساخت‌های دیگر مثل ایمنی در آن دیده شده است؟

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: آیا به اندازه کافی در مسکن مهر در نازک‌کاری و تأسیسات دقت لازم و کافی رعایت شده است؟ پس نمی‌توان به راحتی در مورد تمام موارد کیفیت اظهار نظر کرد.

وی افزود: فرو نریختن واحدهای مسکن مهر در زلزله بخش لازم و استاندارد یک واحد مسکونی است، اما مسکن استانداردها و بخش‌های دیگری مثل رفاه لازم را نیز دارد که بخش لازم و قطعی یک واحد مسکونی است.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات