خبرهای داغ:
فرماندار همدان:

امیدواریم با سیاست‌های جدید دولت در مبادلات ارزی و پولی کشور ثبات ایجاد شود

فرماندار همدان با بیان اینکه دولت با اعمال سیاست‌های جدید در خصوص مسائل ارزی در تلاش است که وضعیت با ثباتی در اقتصاد، مبالات ارزی و پولی و رشد قیمت ارز ایجاد کند، گفت: این سیاست‌ها که در تثبیت شرایط نقش بسزایی خواهد داشت از امروز اعمال خواهد شد و امیدواریم طی روزهای آینده ثبات در مبادلات ارزی و پولی کشور ایجاد شود.
کد خبر: ۹۰۴۳۷۶۸
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹

امیدواریم با سیاست‌های جدید دولت در مبادلات ارزی و پولی کشور ثبات ایجاد شودبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی تعالی امروز در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی با اشاره به نابسامانی‌های ایجاد شده طی چند ماه اخیر در کشور اظهار داشت: به دلیل تحولات خاص داخلی و خارجی طی چند ماهه اخیر در یک شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم که دغدغه و نگرانی‌هایی برای جامعه و تولیدکنندگان ایجاد شده است.

وی با عنوان اینکه طی چند ماه اخیر سیاست‌های خام و نادرستی در سطح بانک مرکزی ایجاد شد، افزود: این امر منجر به رشد سرسام‌آور ارز شد و اقتصاد و فعالیت‌های تولیدی را تحت تاثیر خود قرار داد.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر با انجام کارهای غیر کارشناسی در سیاست‌های ارزی، ضربات سنگینی در بخش اقتصاد خوردیم، تصریح کرد: امیدواریم همین تجربیات موجب شود تا با اتخاذ سیاست‌های مناسب بتوانیم از این روند جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: وضعیت ایجاد شده مخاطراتی برای کشور ایجاد و واحدهای تولیدی و مباحث اقتصادی را تحت شعاع خود قرار خواهد داده است؛ در صورتی که برخی از کشورها در چنین شرایطی آسیب‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اند که امیدواریم ما نیز بتوانیم با انتخاب یک استراتژی حساب شده در کشور از این وضعیت به سلامت عبور کنیم.

تعالی با بیان اینکه دولت با اتخاذ تصمیماتی مناسب در تلاش است تا از این مرحله خطرناک به سلامت عبور کند، گفت: دولت با اعمال سیاست‌های جدید در خصوص مسائل ارزی و اختصاص ارز به تولیدکنندگان و ایجاد تغییراتی در مدیریت بانک مرکزی در تلاش است که وضعیت با ثباتی در اقتصاد، مبالات ارزی و پولی و رشد قیمت ارز ایجاد کند.

وی اضافه کرد: این سیاست‌ها که در تثبیت شرایط نقش بسزایی خواهد داشت از امروز اعمال خواهد شد و امیدواریم ظرف روزهای آینده ثبات در مبادلات ارزی و پولی کشور ایجاد شود.

فرماندار همدان با بیان اینکه بهم ریختن وضعیت اقتصادی کشور طی یک روز، نشانه بی ثباتی اقتصاد در کشور ما است، گفت: در طی یک هفته طلا که در دنیا قیمتش سیر نزولی دارد در کشور ما روند افزایشی داشته و قیمت ارز به شدت و سرعت افزایش یافته است.

وی اتکا به درآمد تک محصولی در کشور را بسیار آسیب‌پذیر دانست و عنوان کرد: اقتصادهایی که برپایه یک محصول قرار دارد با اندک نوسانات اقتصادی و یا کاهش تقاضا برای تک محصول، اقتصاد کشور سریع بهم ریخته و مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

تعالی با بیان اینکه وضعیت ذخایر ارزی کشور مطلوب است، گفت: طی چند ماه اخیر واحدهای تولیدی به دلیل مسائل ارزی گله‌مند بودند اما در بحث تأمین ارز واحدهای دولتی و تولیدی مشکلی پیش نخواهد آمد و دولت درا ین خصوص برنامه‌های بسیار اصولی و جدی را تدارک دیده و از بریز و بپاش‌ها و نابسامانی‌ها که در تخصیص ارز به برخی از کالاها که اصلا نیاز نبود و یا کنترل آن حساب شده نبود جلوگیری خواهد شد.

* اقتصاد کشور پایه‌های استوار ندارد

وی اتکا به درآمد تک محصولی نفت در کشور را مشکلی بزرگ برای کشور دانست و بیان کرد: هر زمانی که در این حوزه مشکلی پیش آید اقتصاد ما را بهم می‌ریزد.

فرماندار همدان با تاکید بر اینکه وضعیت تولید و فروش نفت هنوز تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی قرار نگرفته است، یادآور شد: با انشقاقی که در سیاست‌های کشورهای اروپایی و آمریکا، چین و آمریکا و بین هند و آمریکا افتاده وضعیت فروش نفت با مشکلی مواجه نخواهد شد چراکه هند و چین دو خریدار بزرگ نفت ایران در این چند روز اخیر اعلام کردند که تحت تاثیر سیاست‌های تحریم آمریکا قرار نخواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: باید سیاست‌های اخیر مصوب شده دولت به صورت منظم در نظر گرفته شود تا بتوانیم از این برهه حساس به خوبی عبور کنیم.

تعالی با بیان اینکه اقتصاد کشور پایه‌های استوار ندارد، ادامه داد: با شرایط امروز شوکی به مسئولین وارد شد که بفهمیم اقتصاد ما با وجود تمام تلاش‌هایی که شده هنوز پایه‌های استواری ندارد که به یک باره برای جامعه این چنین مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی دشمن علاوه بر آسیب‌های اجتماعی، وضعیت اقتصادی کشور را نیز زمین گیر می‌کند، تحقق اقتصاد مقاومتی را راه برون رفت از این مشکلات دانست و خاطرنشان کرد : باید بتواینم در فرمول اقتصاد مقاومتی که در کل کشور سیاست‌گذاری شده با جدیت عمل کنیم و با سیاست‌گذاری در مباحث ارزی و پولی که مقداری بی ثباتی در سیاست‌های ارزی و مباحث اقتصادی ایجاد شده مشکلات پیش آمده را رفع کنیم.

فرماندار همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در استان و شهرستان همدان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد: بهترین گزارشات اقتصاد مقاومتی از همدان به کشور ارائه می‌شود، ضمن اینکه آمار اشتغال استان از میزان تعهد بیشتر است، اما به دلیل وجود بیکاری بسیار، این اشتغال ایجاد شده در استان قابل محسوس نیست.

وی با بیان اینکه گام‌های خوبی در بخش اقتصاد مقاومتی ترسیم شده است، تصریح کرد: ما گام‌هایی را شروع کردیم اما باید به آن سرعت دهیم تا اثربخش باشد چراکه در حل مشکلات اثرگذار است.

فرماندار همدان با ابراز تأسف از اینکه کشور ما در بخش انرژی، آب، خاک و خوراک جزو بزرگ‌ترین کشورهای مصرف کننده و اسراف کننده در دنیا است بر ضرورت فرهنگ سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف تاکید و تصریح کرد: باید با تغییر فرهنگ عمومی در راستای مصرف متعادل حرکت کنیم تا بسیاری از این مشکلات حل شود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و منابع عظمیم در کشور خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در توزیع این منابع عادلانه و در مصرف آن حساب شده عمل کنیم هیچ اتکایی به هیج دولتی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات