رئیس سازمان بسیج فرهنگیان گفت: در دوره مشروطیت یکی از چالش‌ها، همان چالش رهبری است چراکه در آن دوران دچار گسست رهبری نهضت بودیم و این باعث فاصله تحلیلی میدانی برای هدایت حرکت ایجاد کرد و مقدمات اختلاف بین روحانیت و در نهایت انحراف را منجر شد.
کد خبر: ۹۰۴۳۵۸۰
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

به گزارش بسیج فرهنگیان به نقل از تبریز، حسن مرادی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مشروطه موضوع و اتفاق بی‌نظیری در تاریخ معاصر بوده و جزو وقایعی بزرگ است که نقش آن در مسائل اقتصادی و اجتماعی فراگیر بود.

وی افزود: مشروطیت خاستگاه آذربایجان بود و سهم تبریز در این وقایع بسیار چشمگیر است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان بیان کرد: اگر تاثیر تبریز و آذربایجان را در تاریخ اندیشه ایرانی بنگریم، بخش قابل توجهی را در این منطقه خواهیم دید.

وی افزود: دشمنان این جامعه به شدت در تلاش برای ایجاد خدشه در هویت ملی بوده، از این رو شناخت این هویت بسیار ضرورت دارد و باید این شناخت در نسل‌های آینده پررنگ‌تر شود.

مرادی با مقایسه بین انقلاب اسلامی و مشروطه همچنین تبیین چهار متغیر برای دو انقلاب گفت: روند اصلی که باعث شکل‌گیری رخداد انقلاب و مشروطه به عنوان متغیر‌ها بود، از یک منظر می‌توان بازیگرانی دانست که در صحنه سیاست و اجتماع بودند و در این میان باید مشخص شود که با چه اقداماتی این پدیده را ایجاد کردند.

وی توضیح داد: اینکه آرمان‌های مشترک، پیامدها و چالش‌های مشروطه چه تشابهات و تمایزاتی با انقلابی اسلامی دارد، خود یک مسئله بزرگ است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، وجود استبداد داخلی و عامل استبداد خارجی در کنار پدیده عقب‌ماندگی جامعه با شکل‌گیری بیداری جامعه را از جمله تشابهات بین دو انقلاب برشمرد و گفت: مردمی بودن، استبدادستیزی، استقلال‌طلبی، عدالت، پیشرفت و آزادی از جمله آرمان‌های مشترک در انقلاب است.

مرادی با تاکید به اینکه موضوعیت قانون در مشروطیت تفاوت جدی با انقلاب اسلامی ایران دارد، بیان داشت: در دوره مشروطیت یکی از چالش‌ها، همان چالش رهبری است، چراکه در آن دوران دچار گسست رهبری نهضت بودیم و این باعث فاصله تحلیلی میدانی برای هدایت حرکت ایجاد کرد و مقدمات اختلاف بین روحانیت را منجر شد.

وی ادامه داد: وجود وحدت و یکپارچگی در انقلاب اسلامی، ایجاد گسست در رهبری مردم را شاهد نبود ولی در مشروطیت به دلیل ضعف، موضوع نفوذ و استحاله دیده شد که این موضوع در انقلاب اسلامی به دلیل عنصر رهبری موفق، آن را به پیروزی رساند.

رئیس بسیج فرهنگیان خاطرنشان کرد: تفاوتی که در مشروطیت با انقلاب شاهد بودیم همان موضوع ابهام مرزبندی است به طوریکه مرزبندی‌ها در برخی موضوعات برای اقشار شفاف نبوده و همین عدم شکل‌گیری مرزبندی، باعث خدشه در هویت‌ها شد.

وی اضافه کرد: مسئله هویت در انسجام ملی نقش زیادی دارد به طوریکه انسجام در انقلاب اسلامی بسیار پررنگ بود.

مرادی با تاکید به عمق تاثیرات انقلاب اسلامی در لایه‌های مختلف مبارزاتی گفت: این عمق تاثیر در مشروطیت مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی رکن مردمی و اسلامی بودن را دارد و جزو ارکان اساسی آن است، ابراز کرد: تمام نقاطی که در آن موفقیت حاصل شده، در قالب‌بندی و الگوهایی بوده که عقلانیت و عدالت را در اولویت قرار داده و باید هر جا با مشکل روبه رو بودیم از این دو اصل بهره گیریم.

ارسال نظرات