خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۰۴۳۵۳۹
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
دانش تولید روغن خوارکی از سبوس برنج در کشور وجود دارد 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان مازندران هر ساله حجم انبوهی از سبوس شالیزاری در استان مازندران تنها برای مصارف خوراکی دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا به صورت دور ریز در طبیعت رها می‌شود.

 از سبوس برنج سیاری از کشورهای تولید کننده برنج نسبت به تولید روغن خوراکی اقدام می‌کنند که در کشور و استان مازندران کمتر به این موضوع توجه شده است.

این مطلب را رئیس دانشگاه مازندران در گفت وگو کوتاه اختصاصی با سرویس خبری بسیج علمی  مطرح کرده است.

سید خلاق میرنیا در حاشیه نشست خبری با رسانه‌های استان مازندران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما اظهار کرد: طرح اولیه این موضوع در کارگروه صنایع غذایی در استانداری مازندران مطرح شده است در کشور ما به ویژه استان مازندران قابل عملیاتی شدن است.

وی با اعلام اینکه امکان تولید این دستگاه در استان وجود دارد، گفت: ایده و توان ساخت آن در کشور وجود داشته ولی نیاز به حمایت‌های ویژه است.

رئیس دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: مقدمات کار و توان علمی در استان وجود دارد و برخی از اساتید  ایده این طرح را به استاندار مازندران اعلام کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در کارگروه صنایع غذایی استان که با حضور اساتید دانشگاه برگزار می‌شود این پیشنهاد ارائه شده و به دنبال راهکاری عملیاتی در این ارتباط هستیم.

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان مازندران آماری از میزان تولید سبوس در استان به دلیل عدم حساسیت نسبت به آن وجود ندارد ولی میزان اراضی زیر کشت مازندران در حوزه شالیزاری حدود 210 هزار هکتار است و با توجه اینکه در دو استان گیلان و گلستان هم برنج کشت می‌شود به نظر می‌رسد که از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد روغن خوراکی کشور از بنادر کشور وارد می‌شود انتظار است که این ایده مطرح شده مورد توجه جدی دولتمردان و مجریان اقتصادی قرار گرفته و طرح پیشنهادی در استان مورد حمایت تا زمینه جلوگیری از خروج ارز و هم زمینه ایجاد اشتغال جوانان فراهم شود.

ارسال نظرات