خبرهای داغ:
کارشناس ارشد بازار سرمایه:

بورس کالا تضمین کننده معاملات است

رضایی پور اظهار کرد: بورس کالا به عنوان تضمین کننده معاملات و منبع قابل اتکا برای ثبت آمار است.
کد خبر: ۹۰۴۳۵۰۱
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
بورس کالا تضمین کننده معاملات است 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از زنجان، در کارگاه آموزشی آشنایی با مقررات و نحوه فعالیت در بازار بورس محصولات کشاورزی که به همت انجمن علمی گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان برگزار شد، مهندس رضایی پور، کارشناس ارشد بازار سرمایه، از شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: مدیریت کردن دارایی کار ساده و در عین حال پیچیده است.
وی افزود: ابزارهایی وجود دارد که به کشاورز کمک می کند تا همیشه فکرش تولید باشد و بازار را با این ابزارها مدیریت کند.
مهندس رضایی پور با بیان اینکه ساختار بورس همانند دیگر سازمان‌ها، شورای عالی بورس دارد که سیاست‌های کلان را مدیریت می کند، گفت: دو نوع بورس داریم؛ بورس اوراق بهادار که در قالب شرکت اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران فعالیت می‌کند و بورس کالایی که بورس کالا و انرژی دو بورسی هستند که به عنوان بورس کالایی فعالیت می‌کنند.
کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: بورس کشاورزی یکی از بخش های بورس کالایی است.
رضایی پور با بیان اینکه اقتصاد کشور را در دو نوع بازار می‌توان تعریف کرد، تشریح کرد: بازار پول که سررسید یکساله و بازار سرمایه که سررسید بیش از یکسال دارد. 
وی ادامه داد: بازار سرمایه پلی بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر است، یعنی مردمی که سرمایه خرد دارند به جای آنکه در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند، از طریق بورس سرمایه خود را به صاحبان کسب و کار می‌رسانند.
کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه در تمام دنیا یک جایی برای قیمت‌گذاری و اطلاع‌رسانی قیمت وجود دارد، اظهار کرد: اگر یک کشاورز بخواهد یک محصولی کشت کند، با توجه به قیمت و شرایط تاثیرگذار دیگر تصمیم می‌گیرد که چه محصولی کشت کند تا بهره‌مندی حداکثری داشته باشد.
رضایی پور با بیان اینکه بعد از سال 84 کشاورزی وارد بورس شد، تصریح کرد: هدف از ورود کشاورزی به بورس، شفافیت اطلاعاتی برای کشاورز، تجار و مصرف کنندگان است.
وی با تاکید بر اینکه بورس کالا به عنوان تضمین کننده معاملات است، بیان داشت: کالایی که وارد بورس می‌شود، استاندارد است و از طریق حراج الکترونیکی، محصولات کشف قیمت می‌شوند، یعتی عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت محصول خواهد بود.
کارشناس ارشد بازار سرمایه بورس کالا را منبع قابل اتکا برای ثبت آمار دانست و گفت: اطلاعات موجود در بورس به صورت داده‌های تقویمی ده ساله بر روی سایت قرار دارد.
رضایی پور به قرارداد آتی اشاره کرد و اظهار داشت: به توافقی که خریدار و فروشنده درزمان صفر برای مبادله حجم معینی از دارایی در ازای پرداخت وجه در زمان آتی در بورس‌های سازمان‌یافته انجام می‌شود قرارداد آتی می‌گویند.
وی افزود: در قراردادهای آتی، کشاورز می‌تواند با قیمتی که امروز تعیین می‌کند 6 ماه دیگر محصول خود را بفروشد.
این کارشناس بازارهای کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از کشاورز بر روی کالای تولید شده قیمتی تعیین و سپس تضمین می‌کند که در موعد مقرر از کشاورز خریداری کند. اما برای این کار حجم عظیمی از بودجه دولت صرف خریدارهای تضمینی می‌شود.
رضایی پور با بیان اینکه در سال 88 قانونی تصویب شد که دولت به جای خرید تضمینی، قیمت تضمینی را جایگزین کند، تشریح کرد: یعنی دولت تعهد می‌کند که در موعد مقرر قیمت همان میزان تعیین شده باشد و اگر قیمت متفاوت بود، کالا به بورس می‌رود و مابه التفاوت قیمت آن را دولت به کشاورز می‌دهد.

ارسال نظرات