رئیس‌سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه واردات موبایل با ارز چهار هزار و ۴۰۰ تومانی ممکن نیست، اعلام کرد: واردکنندگان موبایل می‌توانند ارز خود را از طریق سامانه نیما و از محل ارز صادراتی تامین کنند.
کد خبر: ۹۰۴۳۱۱۰
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی خسروتاج  اظهار داشت: در گروه‌بندی کالایی که اواخر تیرماه سال جاری صورت گرفت موبایل از گروه دوم به گروه سوم کالایی رفت و قرار بر این شد کسانی که قصد دارند موبایل وارد کنند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کنند.

وی ادامه داد: در سامانه نیما صادرکنندگان کالا‌های غیرپتروشیمی و فولادی به نرخ رقابتی ارز ناشی از صادرات خود را عرضه می‌کنند و وارد کنندگان فرصت دارند تا ارز خود را از این طریق تامین کرده و نسبت به واردات اقدام کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل اینکه موبایل به گروه سوم کالایی منتقل شده است، واردات آن با ارز چهار هزار و ۴۰۰ تومانی امکان‌پذیر نیست، گفت: در جلسه ستاد بررسی مسائل اقتصادی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری صحبت‌هایی مطرح شد تا بتوان موبایل‌های ارزان قیمت که زیر ۳۰۰ دلار قیمت دارند در گروه دوم کالایی قرار گیرند، اما در نهایت این مسئله از نظر فنی رد شد؛ چرا که نمی‌توان برای یک تعرفه دو نرخ ارز را در نظر گرفت و این امکان وجود دارد که کم اظهاری صورت گیرد.
لازم به ذکر است کالا‌های وارداتی پس از نوسانات ارزی به سه دسته تقسیم شدند که گروه اول شامل کالا‌های اساسی و دارو‌ها بود، گروه دوم شامل کالا‌های واسطه‌ای و گروه سوم هم کالا‌های غیرضروری بود که تامین ارز هر کدام از گروه‌ها به شیوه خاص خود صورت می‌گرفت. به این صورت که گروه اول با ارز دولتی، گروه سوم با ارز رقابتی در بازار ثانویه و گروه دوم هم تاکنون همراه گروه اول بود که احتمالا دولت در بسته جدید ارزی خود قصد دارد آن را هم به بازار ثانویه منتقل کرده که دیگر ارز دولتی دریافت نکنند.
ارسال نظرات