سید نظام الدین موسوی گفت: در آن زمان انحصار رسانه ها در اختیار جریان مقابل و بلوک شرق بود و خبرگزاری های اصلی و مطرح در اختیار آمریکا و غرب بود و امام تلاش داشتند تا این انحصار شکسته شود.
کد خبر: ۹۰۴۳۰۷۹
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید نظام الدین موسوی دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان و مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس در شانزدهمین نشست شنبه های انقلاب اسلامی با موضوع مطبوعات که در پاتوق رسانه های انقلاب اسلامی برگزارشد اظهار داشت: تاریخچه رسانه به عصر جدید باز می گردد که با رخدادهای نوینی مانند پیدایش صنعت چاپ و اختراع رادیو و تلویزیون در غرب شکل گرفت. 
وی با اشاره به اینکه در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی نوع نگاه به پدیده های جدید مانند رسانه در میان انقلابیون متفاوت بود و برخی معتقد به حذف و برخی دیگر معتقد به پذیرش کامل بودند تصریح کرد: امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی به حذف مطلق و به هضم کامل این پدیده های جدید اعتقاد نداشتند. بلکه ایشان باور داشتند باید از آنان به عنوان ابزاری در راستای تحقق اهداف و برنامه ها استفاده کرد. 
موسوی اضافه کرد: در صدر اسلام نیز سنت ها و نمادهایی از قبل وجود داشت که پیامبر(ص) آنها را از بین نبرد بلکه جهت آنها را به سمت خداباوری سوق دادند و امام خمینی (ره) نیز همین نگاه را داشتند و حتی در بحث جمهوریت نیز که برخی از انقلابیون اینگونه نگاه به مردم را قبول نداشتند ایشان این پدیده را به عنوان یک ابزار پذیرفتند.
دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نوع مواجهه با رسانه ها مثبت بود افزود: امام خمینی (ره) از رسانه ها استفاده کاملی داشتند و قبل از پیروزی انقلاب، به دلیل جو خفقانی غالب بر رسانه ها، ایشان از رسانه های مردمی استفاده کردند و بیانیه ها و منویات خود را در سطح گسترده توزیع و منتشر کردند و با ضبط نوارهای کاست، سبک جدید رسانه ای را ارائه دادند.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در رویکرد رسانه ای خود به دنبال شکست رسانه های امپریالیسم و هویت بخشی به سبک رسانه ای مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی بودند، گفت: در آن زمان انحصار رسانه ها در اختیار جریان مقابل و بلوک شرق بود و خبرگزاری های اصلی و مطرح در اختیار آمریکا و غرب بود و امام تلاش داشتند تا این انحصار شکسته شود.
موسوی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکل گیری جریان رسانه ای گسترده علیه انقلاب بودیم اما جریان رسانه ای ایران توانست، آلترناتیوی در تقابل با آنها ایجاد کند و بارقه های امید را در سراسر جهان بوجود آورد.
مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس اضافه کرد: عناصر رسانه ای کشورهایی مانند هند و پاکستان که خود جرات مقابله با غرب و آمریکا را ندارند، مواضع رسانه ای ایران را می پسندند و امروز رسانه های ایران به عنوان یک جریان رسانه ای خاورمیانه، در برابر غرب ایستاده است و در یمن و لبنان نیز جریان های رسانه ای قوی شکل گرفته است که در برابر رسانه های عربی و عبری ایستاده اند و شبکه ای مانند المیسره، بسیار فعال و قوی در حال فعالیت است.
وی گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند که رسانه ها باید متناسب با خواست مردم و همسو با حرکت های مردم فعالیت داشته باشند و این ایده جدیدی بود تا رسانه ها از اختیار باندها و قدرت ها خارج شود و زبان گویای مردم باشند و در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته ایم.
موسوی با اشاره به اینکه امروز رسانه ها از انحصار جریان های خاص سیاسی و حتی دولت خارج شده است، گفت: انقلاب اسلامی فضایی را ایجاد کرده است تا هر جریان سیاسی صاحب تریبون و رسانه باشند البته این امکان تاجایی است که رسانه های به پایگاه دشمن تبدیل نشود و اصول و اعتقادات مردم را زیر سوال نبرد.
دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان گفت: امروز یکی از مباحث رایج در کشور مذاکره و ارتباط با آمریکاست که علیرغم اینکه بر اساس قانون اساسی تعیین سیاست های کلان در حوزه اختیارات رهبری است اما در این زمینه نگاه های متفاوتی در سطح رسانه های مطرح است و در موضوعات دیگر مانند عدالت اجتماعی نیز مباحث متفاوت مطرح می شود که نشان از تعدد آراء و رویکردها در رسانه های ایران است.
وی ادامه داد: وجود یک هیات منصفه در نظام مطبوعاتی ایران که پیش از حضور افراد رسانه ای در دادگاه، امکان دفاع و نقد را فراهم می کند، یکی از دستاوردهای انقلاب در زمینه مطبوعات وجود دارد که بنده در سال های 88 و 89 و در اوج فتنه و زمانی که میرحسین موسوی بیانیه می داد و عده ای براساس آن، در کف خیابان به آشوب و اغتشاش می پرداختند، با شکایت این شخص به دادگاه رفتم و همانجا به قاضی گفتم: «افتخار میکنم در کشوری زندگی می کنم که در راستای شکایت فردی با این مختصات که بیانیه در راستای آشوب ارائه می دهد، در دادگاه حاضر شده ام»
موسوی در پاسخ به سوالی بر اینکه آیا در ایران تمام نگاهها و سلایق سیاسی و اقتصادی امکان ایجاد رسانه را دارند، تصریح کرد: نگاه انقلاب به رسانه متفاوت با دیدگاههای سوسیالستی و لیبرالی است البته در این زمینه قوانینی وجود دارد که همچون دیگر کشورها باید برای فعالیت مطبوعاتی، مجوز اخذ شود تا نظارت های لازم صورت گیرد.
این فعال رسانه ای تصریح کرد: خبرنگاران متعددی در اروپا در راستای موضع گیری علیه ماجرای هولوکاست در زندان هستند و یا در آمریکا در راستای ماجرای مک کارتیست، بسیاری از روزنامه نگاران و نخبگان، ممنوع القلم و بازداشت شدند؛ که این یعنی در سراسر جهان، محدودیت هایی برای فعالیت های رسانه ای وجود دارد و در ایران نیز ذیل قانون مطبوعات ، محدودیت هایی برای فعالیت های رسانه ای مطرح است اما تمامی دیدگاهها حتی اقلیت های مذهبی همانطور که در مجلس امکان دارای بودن نماینده را دارند، اجازه فعالیت رسانه ای را دارا هستند.

 
ارسال نظرات