خبرهای داغ:
۷۰ درصد فاضلاب خانگی را آب خاکستری تشکیل می دهد، یعنی یک خانواده چهار نفره حدود ۴۲۰ لیتر آب را در روز تبدیل به آب خاکستری می کنند. می توان با یک تصفیه ساده مجدداً از این آب برای تغذیه کولرهای آبی و یا "کشت در پشت بام" استفاده کرد.
کد خبر: ۹۰۴۳۰۲۳
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
چگونه می توان از آب خاکستری در منازل نهایت استفاده را برد؟ 
 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی استان یزد در مصاحبه با خبرنگار  سرویس خبری بسیج علمی از یزد با اشاره به بحران کم آبی در کشور گفت: معضل بحران آب کم و بیش همیشه بوده اما نحوه حل این مشکل اهمیت دارد. مثلاً در قدیم یزدی ها برای کنار آمدن با این معضل مجبور به حفر قنوات بودند تا آب را از مناطق دور دست به دل کویر بکشانند. ضمناً مصرف آب نیز تا این حد زیاد نبود.

دکتر محمد آخوندزاده افزود: با رشد صنایع، افزایش جمعیت، کاهش نزولات جوی و گرمای هوا علی القاعده مصرف آب نیز روز به روز افزایش می یابد و لذا می بایست راهکار جدیدی برای مدیریت این وضعیت در پیش گرفت. یکی از این روش ها که در استان ما قابل اجراست، استفاده از آب خاکستری منازل است.

وی اعلام کرد: مصرف روزانه آب هر فرد در کشور ما تقریباً 150 لیتر است و این یعنی یک خانواده چهارنفره روزانه حدود 600 لیتر آب مصرف می کنند. البته این عدد بدون در نظر گرفتن آب مصرفی کولر است.

آخوندزاده اضافه کرد: از فاضلاب خانگی اگر فاضلاب توالت و آب های چرب ظرفشویی را جدا کنیم، بقیه فاضلاب با یک تصفیه ساده مجدداً قابل استفاده است و به آن آب خاکستری گفته می شود. 70 درصد فاضلاب خانگی را آب خاکستری تشکیل می دهد، یعنی یک خانواده چهار نفره حدود 420 لیتر آب را در روز تبدیل به آب خاکستری می کنند.

وی عنوان کرد: بخش اعظمی از آب مصرفی در خانه های ما در فصل تابستان در بخش کولر آبی است. می توان سیستمی اجرا کرد که از آب خاکستری خانه برای تغذیه کولر استفاده کرد. مشابه این کار برای آبیاری باغچه ها و گلدان ها در بعضی موارد انجام شده و موفق بوده است.

 

 

مسئول مرکز رشد بسیج علمی استان یزد افزود: در تابستان، یک کولر آبی در هر ساعت بین 20 تا 40 لیتر آب مصرف می کند. اگر به طور متوسط روزانه هر کولر 8 ساعت روشن باشد و در هر ساعت 30 لیتر آب مصرف کند، هر کولر متوسط روزانه 240 لیتر آب مصرف می کند. یعنی به راحتی با همین آب خاکستری می توان نیاز آبی کولر یک خانواده را تامین کرد.

وی ادامه داد: امروزه، اجرای سیستم آب خاکستری در ساختمان های نوساز انجام می شود و شرکت هایی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند. اما این روش را می توان تا حدود زیادی در خانه های ساخته شده هم اجرا و از مزایای آن استفاده کرد.

آخوندزاده در بیان مزایای این روش گفت: با استفاده از این روش علاوه بر اینکه در مصرف آب خانواده ها به خصوص در فصل تابستان به طور چشم گیری صرفه جویی می شود، هزینه های مربوط به انتقال و تصفیه فاضلاب خانگی کاهش می یابد، احتمال آلوده شدن سفره های آب زیر زمینی در اثر چاه های فاضلاب کم می شود و از همه مهمتر می تواند فرصتی برای کسب درآمد خانواده ها ایجاد کند.

 

 

وی در توضیح این مطلب افزود: یکی از کارهای جدیدی که در دنیا انجام شده "کشت در پشت بام" است. به نظر می رسد بتوان از این طرح برای کشت زعفران استان استفاده کرد. گیاه زعفران از آنجا که ارتفاع زیادی نمی گیرد با یک قفسه طبقاتی می توان حجم مناسبی از آن را تولید کرد. این گیاه با آب و هوای استان یزد سازگار است و در فصل تابستان نیاز به آبیاری ندارد.

مسئول مراکز رشد بسیج علمی درباره کاربردهای گسترده آب خاکستری توضیح داد و گفت: می توان آب خاکستری منازل را در تابستان برای کولرهای آبی مصرف کرد و در فصل زمستان از این آب برای آبیاری زعفران استفاده کرد. علاوه بر این در صورت ترویج کشاورزی بدون خاک (هیدروپونیک) می توان در پشت بام ها صیفی جات را هم در حجم قابل توجهی تولید کرد و از این راه برای خانواده ها منبع درآمد مناسبی ایجاد کرد.

 

کشاورزی به شیوه هیدروپونیک

 وی در پایان خاطرنشان کرد: البته برای اجرای این طرح ها لازم است ابتدا چند نمونه به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از رفع مشکلات احتمالی، آن را به صورت گسترده اجرایی کرد. برای این کار لازم است از بین مردم کسانی که این توانمندی را در خود احساس می کنند پیش قدم شوند و در این زمینه کار کنند.

ارسال نظرات