یک مشاور آموزشی گفت: به داوطلبان توصیه می‌کنم در ایام انتخاب رشته کنکور به جای رفتن به موسسات مختلف با صرف اندکی وقت، تحقیق و مشاوره با اطرافیان برای انتخاب رشته‌‌ اقدام کنند.
کد خبر: ۹۰۴۲۹۴۴
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، مصطفی حائری مشاور آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرآیند است که باید در طول زمان طی شود اما متاسفانه اکنون اینگونه نیست و شاید به چندسال آخر تحصیل و کنکور محدود شود، اظهار کرد: تا زمانی که استعدادیابی صورت نگیرد فرد نمی‌تواند در مسیر صحیح زندگی‌اش قرار بگیرد. استعداد یابی حلقه مفقوده نظام آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: آینده پژوهی در هدایت تحصیلی مهم است و تا زمانی که ندانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد و در هر بخش به چند نیرو نیاز داریم، نمی‌توانیم هدایت تحصیلی صحیح انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

غایبان کنکور 97 هم می‌توانند انتخاب رشته کنند + شرایط

مسیر اشتباه هدایت تحصیلی در مدارس و بحران تجربی/راه‌حلی برای افزایش قبولی داوطلبان

این مشاور آموزشی با اشاره به انتخاب رشته کنکور سراسری که این روزها در جریان است، گفت: تبلیغات کاذب بسیاری از سوی موسسات انجام می‌شود. به عنوان مثال موسسه‌ای تبلیغ می‌کند با رتبه 18 هزار رشته پزشکی قبولتان می‌کنیم و افرادی را تبلیغ می‌کند در حالی که نمی‌گوید این فرد از سهمیه‌ها استفاده کرده است، در واقع تبلیغات این موسسات راست نیست.

حائری با بیان اینکه بچه‌ها اصطلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور را نمی‌دانند و به همین خاطر به سراغ موسسات می‌روند و مبالغی هزینه می‌کنند،عنوان کرد: در دفترچه به صورت کامل همه موارد توضیح داده شده و مطالعه کامل آن برای انتخاب رشته کافی است.

وی افزود: به داوطلبان توصیه می‌کنیم در ایام انتخاب رشته به جای رفتن به موسسات وقت بگذارند و تحقیق کنند و از اطرافیان مشاوره بگیرند.

به گزارش تسنیم، همچنین مرتضی کیا، مدیر دبیرستان نیز درپاسخ به اینکه ملاک انتخاب رشته کنکور چیست؟ اظهار کرد: ملاک اصلی انتخاب رشته خوب، علاقه است. در این تب و تاب چند روزه برای انتخاب رشته اقتصاد کاذبی شکل می‌گیرد مثلا 500 هزار تا 2.5میلیون تومان هزینه می‌گیرند تا انتخاب رشته انجام دهند.

وی افزود: مهم است داوطلب کنکور بداند چهار سال آینده در چه رشته‌ای می‌خواهد تحصیل کند. طبق آمار وزیر کار سابق حدود 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در مشاغل غیرمرتبط با رشته‌شان مشغول به کار می‌شوند. انتخاب رشته از جهت آگاهی، شناخت و علاقه باید مورد توجه قرار بگیرد.

این مدیر دبیرستان درباره گردش مالی بازار انتخاب رشته گفت: 10 درصد داوطلبان یعنی 100 هزار نفر بابت انتخاب رشته پول میدهند و میانگین گردش مالی انتخاب رشته در این یک هفته حدود 30 تا 50 میلیارد تومان است. متاسفانه این بستری است که آموزش و پرورش ایجاد کرده و صنعت کنکور فضایی ایجاد کرده که خانواده ها مبالغ قابل توجهی صرف کنند.

کیا افزود: دانش آموز با مشورت والدین می‌تواند اولویت رشته، شهر و دانشگاه محل تحصیلش را مشخص کند. نرم افزار انتخاب رشته  نمی‌تواند کاری کند فردی که رتبه خوبی کسب نکرده بتواند رشته برق قبول شود، چیزی که مهم است "رتبه" است که باید به حد نصاب برسد. انتخاب رشته آنلاین آزمایشی در سایت سازمان سنجش موجود است و داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کنند که رایگان نیست و البته امکان استفاده از انتخاب رشته آموزش و پرورش در مدارس هم وجود دارد که قیمت آن بیشتر است.

وی با بیان اینکه انواع کانال‌ها و مراجع که رشته‌ها و دانشگاه‌ها را معرفی می‌کنند وجود دارد و قابل استفاده است، گفت: بسیاری از دانشگاه‌های خوب روزهای باز و آزاد دارند که دانش‌آموزان می‌توانند مراجعه و از آن استفاده کنند. ضمن آنکه حتما در اولویت بندی علاقه خود را مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظرات