راشاتودی اعلام کرد: روسیه ذخایر طلای خود را نزدیک به 2 هزار تن رسانده و می‌خواهد به واسطه طلا سلطه‌گری دلار را در جهان کاهش دهد.
کد خبر: ۹۰۴۲۹۰۱
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، کشورها که اکنون به سلطه دلار در بازارهای جهانی پی برده‌اند چند سالی است که می‌خوا هند مقابله کنند، کشورهایی مانند چین و روسیه که رقیب اقتصادی آمریکا هستند در این مسیر پیشتازترند.

البته چون روسیه از سوی آمریکا تحریم است و چین که جنگ تجاری آمریکا را تحمل می‌کند بیشتر تلاش می‌کنند تا از هژمونی دلار در بازارهای جهانی بکاهند.

این دو کشور به دنبال خرید طلا هستند و می‌خواهند ذخایر طلای کشورشان را افزایش دهند که هم عامل مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا و نیز مقابله با دلار خواهد بود.

راشاتودی می‌نویسد؛  آمارهای بانک روسیه نشان می‌دهد که میزان طلاهای این کشور نزدیک به 2 هزار تن رسیده که این رقم نسبت به دهه اخیر 4 برابر شده و 17 درصد کل ذخایر خارجی این کشور را شامل می‌شود.

دیمتری اسپک تحلیلگر بازار فلزهای گرانبها در اظهارات خود اعلام کرد: «با خرید فلزات گرانبها روسیه یک انتخاب هوشمندانه‌ای را اختیار کرده و می‌تواند در مقابل دلار بایستد.»

این همواره یک بیانیه سیاسی است و در حال حاضر روسیه شرایطی دارد که با تحریم‌های سیاسی از سوی آمریکا مواجه است و در حالت کلی دلیل موجهی دارد که برای مقابله با تحریم‌ها چنین اقدامی کند.

تحلیلگران همچنین میزان خرید روسیه و چین را مقایسه می‌کنند که در حال حاضر روسیه در جایگاه پنجم و چین در جایگاه ششم قرار دارد.

به گفته این تحلیلگر دو کشور چین و روسیه تلاش می‌کنند تا منابع تامین طلا و دلار خود را متنوع کنند اما هنوز فاصله زیادی بین میزان خرید روسیه و چین وجود دارد.

در چین معمولا طلا توسط افراد و شرکت‌های خصوصی خریداری می‌شود و همچنین بانک مرکزی این کشور طلا خریداری می‌کند اما سهم آنها بستگی به ذخایر کلی چین دارد اما در دیگر سو عمده‌ترین خریداران طلا در روسیه رؤسای تامین مقررات مالی هستند.

در حال حاضر روسیه اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا را دامپینگ می‌کند.

«اسپک» همچنین اعلام کرد که میزان ذخایر طلای نگهداری شده در چین هنوز نسبت به قدرت اقتصاد این کشور پایین‌تر است.

ارسال نظرات